De overeenkomst tussen een tv-programma en je trainingsaanbod

Een tv met daarop een foto van marketingcoach Selma Foeken en BG5 Human Design Consultant Florien Versteegh

De afgelopen weken had ik met verschillende trainers gesprekken over hun trainingsaanbod. Al deze trainers vertelden me min of meer hetzelfde. Hun aanbod was in de loop der jaren ontstaan en bestaat op dit moment uit allerlei verschillende losse trainingen.

Aan de ene kant zijn ze allemaal blij met hun trainingsaanbod. De diversiteit aan trainingen zorgt namelijk voor enorm veel variatie in hun werk. “Mijn werk is nooit saai en iedere dag is anders” vertelde één van de trainers. “Bovendien zit er in iedere training wel iets wat ik leuk vind”.

Aan de andere kant merken al deze trainers dat ze het lastig vinden om antwoord te geven op de vraag: "Waarvoor moet ik precies bij jou zijn?". Ook het schrijven van goede websiteteksten of het doen van marketing vinden ze allemaal lastig. Want op wie richt je je als je zoveel verschillende trainingen aanbiedt?

Het misverstand over focus

Er was nog iets opvallends aan de gesprekken met deze trainers: ze hadden allemaal hetzelfde misverstand over focus. Ze vertelden me dat ze eigenlijk wel wisten dat het goed zou zijn om meer focus in hun aanbod aan te brengen, maar dat ze dit niet wilden.

Ze dachten namelijk allemaal dat ze dan een keuze moeten maken voor één van de trainingen die ze nu aanbieden. En nog maar één soort training geven leek hen veel te saai.

Misschien bestaat bij jou dit misverstand ook wel. En dan kan ik je geruststellen: je hoeft niet voor één soort training te kiezen. Je kunt wel degelijk verschillende trainingen aanbieden, als er maar samenhang zit in datgene wat jij aanbiedt.

Die samenhang, dat ben jij

Heb jij op dit moment ook een aanbod dat uit verschillende losse trainingen bestaat? Dan zit er - zonder dat je je hier misschien bewust van bent - al samenhang in je trainingen. Dat kan je manier van trainen zijn, de onderwerpen die je behandelt of bijvoorbeeld de boodschap die je aan al je deelnemers wilt meegeven. De kunst is om deze samenhang expliciet te maken.

De ingang om dat te doen, ben jij. Want wat al jouw trainingen met elkaar gemeen hebben, is dat jij ze geeft. Dat kun je op deze manier natuurlijk niet in gesprek met een potentiële opdrachtgever zeggen of het zo op je website zetten, maar het betekent wel dat jij zelf de ingang bent om scherp te krijgen wat die samenhang dan precies is.

Dus wil jij ook meer focus in je trainingsaanbod? Staar je dan niet blind op de trainingen die je nu geeft en het idee dat je voor één van deze trainingen moet kiezen, maar begin eerst eens bij jezelf. Breng in kaart wat jouw talenten zijn en wat je gaaf vindt. Oftewel: waar jij uniek in bent.

Oefening: Hoe ziet jouw tv-programma eruit?

Een leuke oefening om helder te krijgen wat jou kenmerkt is de oefening: 'Hoe ziet jouw tv-programma eruit?'. Stel dat je een tv-programma mag ontwikkelen. Er zijn geen beperkingen. Alles mag en alles kan!

  • Hoe ziet jouw tv-programma er uit? Is dat een praatprogramma, een tv-show, een reality programma, een serie, een sportprogramma, een film of is het iets anders?

  • Waar zou jouw tv-programma over gaan? Welk onderwerp zou je behandelen? Wat is het thema? Waar speelt het zich af? Wie doen er mee?

  • Wat is jouw rol in dit tv-programma? Speel je de hoofdrol? Neem je interviews af? Presenteer jij het? Of ben je meer op de achtergrond? En welke rol heb je dan precies?

  • Voor wie is dit tv-programma? Wie is de doelgroep? Wat voor type mensen zijn dat? Wat is hun leeftijd? Wat is hun geslacht? Wie moeten er absoluut naar dit tv-programma kijken? En waarom?

  • Wat wil je de kijker meegeven? Wat wil je dat de kijker leert? Of ervaart? Hoe wil je dat de kijker zich na jouw tv-programma voelt? En waarom is dat zo belangrijk?

Heb je alle vragen beantwoord? Kijk dan eens naar je antwoorden. Is er iets wat je opvalt?

Jouw tv-programma & jouw trainingsaanbod

Wat is de kern van je tv-programma? En hoe komt dit terug in jouw huidige trainingsaanbod? Zit er bijvoorbeeld overlap in het onderwerp van je tv-programma en de trainingen die je geeft? Zijn jouw kijkers heel anders dan je huidige doelgroep? Is dat wat je de kijker wilt meegeven ook datgene wat jij je deelnemers meegeeft?

Met andere woorden: komt jouw huidige trainingsaanbod voldoende overeen met jou? Met wie jij bent, wat je belangrijk vindt en met dat wat jij anderen wilt meegeven? En zo nee, wat kun je doen om te zorgen dat dit wel overeenkomt?

Meer oefeningen

Bovenstaande oefening komt uit het e-book ‘Ontdek wat jij écht in de wereld wilt zetten’. In dit e-book vind je nog meer leuke oefeningen die je helpen om scherp te krijgen welk aanbod echt bij jou past. Zie het als de eerste stap naar je eigen Paraplu.

e-book van marketingcoach Selma Foeken

Gratis e-book

Je kunt het e-book downloaden op deze pagina: ‘Ontdek wat jij écht in de wereld wilt zetten’. Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres in te vullen om toegang tot het e-book te krijgen.



Vorige
Vorige

Een dagje Amsterdam

Volgende
Volgende

Moet dat echt nu?