Wat heb ik mij vergist!

Fot van Selma Foeken, marketingcoach voor ondernemers die als trainer of coach werken.

Wat kan een mens zich vergissen! Want wat heb ik lang gedacht dat de manier van marketing die je momenteel vrijwel iedereen ziet gebruiken dé manier is om aan marketing te doen.

Inmiddels weet ik wel beter. Door schade en schande ben ik er namelijk achter gekomen dat het beeld dat ik lange tijd van marketing had helemaal niet klopt.

Ook ik heb het gedaan...

Ik denk dat ik in het najaar van 2013 voor het eerst besef dat de strategieën die ik tot dan toepas misschien wel helemaal niet bij mij passen. Ik organiseer dan een driedaags event. Ik wil namelijk deelnemers werven voor mijn langdurige programma en heb geleerd dat een event dé manier is om dat te doen.

Om deelnemers voor het event te krijgen bied ik een fikse vroegboekkorting aan. Ook dat heb ik zo geleerd. De eindprijs voor het driedaagse event is 1.997 euro, maar meld je je voor een bepaalde datum aan, dan betaal je slechts 750 euro. Een koopje dus!

Op dag 2 van het event doe ik een upsell naar mijn langdurige programma. Ik vertel erbij dat als mensen zich binnen 24 uur voor dat programma aanmelden, ze een enorme korting krijgen. Ook dit is een strategie die ik heb geleerd.

Het event is een succes, maar toch klopt er iets niet...

Het wordt een geweldige driedaagse. Er is een hele fijne groep trainers op het event afgekomen en er ontstaan veel bijzondere gesprekken, mooie ontmoetingen en er wordt door iedereen hard gewerkt.

Ook van de deelnemers hoor ik dat het een super inspirerend en bijzonder event is. Ik zie alleen maar blije gezichten. En er melden zich ook nog eens mensen aan voor mijn langdurige programma. Kortom, het is een zeer geslaagd event.

Zou je denken…

Toch knaagt er iets aan mij als het event is afgelopen en ik erop terug kijk. Het voelt voor mij alsof ik een verborgen agenda heb gehad.

Alsof de enige reden dat ik het event organiseerde het krijgen van aanmeldingen voor mijn langdurige programma was. Als ik heel eerlijk ben heb ik het gevoel dat ik mensen met de door mij gebruikte strategieën gemanipuleerd heb. En dat voelt niet goed.

Ook houdt een reactie van één van mijn klanten me bezig. Tijdens de promotie van het event hebben we een gesprek waarin hij reageert op mijn vroegboekkorting. Zijn opmerking “Dat gestunt heb jij toch niet nodig? Ik vind dat helemaal niet bij jou en je aanbod passen!” laat me niet los.

Als ook tijdens het event een deelnemer zegt dat zij van haar businesspartner heeft gehoord dat ik erom bekend sta altijd met prijzen te stunten, merk ik dat ik daar van baal. Dat is toch niet waar? Maar blijkbaar is het wel het beeld dat over mij bestaat.

Ik ga het anders doen! Maar hoe?

In de week na het event besluit ik het anders te gaan doen. Ik ga alleen nog maar marketingstrategieën toepassen die goed voor mij voelen.

Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Want ik laat me ook in 2014 nog regelmatig verleiden om bijvoorbeeld vroegboekkortingen aan te bieden. Want wat doe je als iedereen zegt dat het werkt...

Ik kan maar geen goede argumenten vinden om bepaalde marketingstrategieën los te laten. Ook al zegt mijn gevoel dat ze niet bij mij passen. Blijkbaar heeft mijn hoofd meer nodig om deze strategieën los te durven laten.

Mijn weerstand blijkt te kloppen!

Dit verandert totaal als ik eind 2014 een model ontdek: de 12 ondernemersprofielen. Dankzij dit model valt alles op zijn plek! Nu snap ik eindelijk waarom bepaalde marketingstrategieën niet goed voelden! Eindelijk krijgt dus ook mijn hoofd de argumenten om deze strategieën los te laten!

Want dankzij dit model wordt voor mij in één klap duidelijk dat datgene waarvan ik dacht dat het dé manier was om aan marketing te doen, slechts een manier is. Een manier die alleen werkt als je een bepaald profiel hebt.En laat ik dat profiel nou net niet hebben...

Is dit echt dé manier om aan marketing te doen?

Ik weet dat heel veel trainers denken dat als je aan marketing doet, je de volgende strategieën absoluut moet toepassen:

  • Het creëren van kunstmatige schaarste. Denk aan het geven van vroegboekkortingen of door aan te geven dat als mensen binnen 24 uur beslissen zij een (extreme) korting krijgen.

  • Het aanbieden en verloten van gratis strategiesessies (t.w.v. een bepaald bedrag) met als doel in deze sessie een programma te verkopen.

  • Het doen van grote beloftes in je marketingboodschap.

  • Het aanbieden van gratis producten en diensten (denk aan e-books en webinars) waarin je alleen aangeeft wat iemand moet doen om van zijn/haar probleem af te komen. Hoe ze dat moeten doen, leren ze in je betaalde aanbod.

Als jij ook denkt dat dit dé manier is waarop je aan marketing moet doen, dan heb je het mis. Dit is slechts een manier van het doen van marketing.

Een manier die overigens wel werkt (anders zouden niet zoveel mensen hem toepassen), maar die alleen werkt als je een bepaald profiel hebt.

Als jij - net als ik - weerstand tegen deze marketingstrategieën voelt, dan is de kans groot dat deze strategieën niet bij jouw profiel passen! En het fijne daarvan is: dan hoef je ze dus ook helemaal niet (meer) in te zetten!

Het ligt niet aan jou!

Heb jij de marketingtechnieken die ik in dit artikel noem toegepast en werkten ze niet? Weet dan dat dit niet aan jou ligt.

Je hebt niets verkeerd gedaan. Hoogstwaarschijnlijk is de enige reden dat ze voor jou niet werkten het feit dat ze simpelweg niet bij jou (en dus bij jouw ondernemersprofiel) passen.

Meer informatie over de 12 ondernemersprofielen

Ik kan me voorstellen dat je meer over die 12 ondernemersprofielen wilt weten. Wil je weten wat jouw profiel is en wat dit voor je marketing betekent? Kom dan naar de workshop die ik hierover geef.


Vorige
Vorige

Waarom je als zelfstandige trainer niet zonder marketingroutes kunt

Volgende
Volgende

Waarom je weerstand tegen marketing serieus moet nemen