5 vragen over marketing aan Karin de Galan

Een microfoon. Omdat dit artikel een interview is met Karin de Galan. Door Selma Foeken, marketingcoach voor ondernemers die als trainer of coach werken.

Karin de Galan (1967) is een veelgevraagd trainer en een veelgelezen schrijver. Haar opleidingen zitten elk seizoen vol en van haar boeken zijn ruim 50.000 exemplaren verkocht. Haar bureau, de galan school voor training, is marktleider op het gebied van opleidingen en trainingen voor trainers.

Om aan klanten te komen, doet Karin aan marketing. Dat deed ze al toen ze voor zichzelf begon als freelance trainer en dat doet ze nu nog steeds. In dit interview stel ik 5 vragen aan Karin over marketing.

1. Wat versta jij onder marketing?

Onder marketing versta ik alle acties die ik doe om mijn aanbod onder de aandacht te brengen van mogelijke deelnemers. Daarvoor doe ik een hoop: ik heb een website waarop we laten zien wat we doen, ik schrijf blogs, columns en nieuwsbrieven, maak filmpjes, geef lezingen, twitter enzovoort.

Maar het belangrijkste deel van mijn marketing verloopt via onze trainingen en boeken. Als deelnemers en lezers die goed vinden, vertellen ze dat aan anderen en dat is de beste reclame die je kunt krijgen. 

2. Veel trainers lijken niet erg van marketing te houden, hoe is dat voor jou?

Mijn marketing loopt vooral via de inhoud: ik schrijf veel over mijn vak in blogs, columns en boeken en op Twitter verwijs ik naar interessante inhoud van anderen. Die vorm van marketing past goed bij wie ik ben.

Ik ben een soort combinatie van missionaris en gever: ik wil trainers helpen beter te trainen en ik houd ervan mensen iets te geven. Dus schrijven over mijn vak vind ik leuk om te doen. Dat voelt nauwelijks als marketing, maar meer als ‘mensen iets leren’- en bovendien leer ik er zelf ook altijd van.

Ik schrijf altijd over dingen die me uitdagen om mijn gedachtes te verwoorden. Vaak levert dat een blog op en veel daarvan komt na verloop van tijd terecht in een boek.

Verder heb ik het geluk dat mijn partner ook in het bedrijf werkt. Hij doet alles rond de website, wat ik minder interessant vind. Hij houdt bijvoorbeeld ook bij hoeveel procent van onze nieuwsbrieven geopend worden. Ik hoor de getallen en vergeet ze meteen weer :-). Ik onthoud alleen dat het bovengemiddeld goed is en dat stimuleert me dan weer om nieuwe blogs te schrijven. 

3. Hoe zorg je dat je zichtbaar bent, oftewel: wat doe je aan marketing?

Toen ik voor mezelf begon, gaf ik mezelf een stelregel mee: ik moest elke dag één keer ‘naar buiten’. Dat kon zijn door ‘koud’ te bellen, te lunchen met een collega, een mailtje te sturen naar een oud-opdrachtgever.

Intussen doe ik mijn marketing op andere manieren, maar die focus is er nog steeds. Ik let er dus op dat ik niet alleen bezig ben met mijn ‘binnenkant’ (lopende trainingen, overleg met collega’s, plannen om opleidingen te verbeteren, boeken schrijven) maar dat ik me regelmatig aan de buitenwereld laat zien.Dat doe ik onder meer op de volgende manieren:

  • We zetten ons aanbod op Springest. Dat doen we niet om onze trainingen te verkopen (veel klanten weten ons toch wel te vinden), maar voor hun beoordelingen. Op Springest kunnen deelnemers namelijk hun ervaringen kwijt zonder dat wij daartussen zitten. Dat is veel overtuigender dan een testimonial die mogelijk bewerkt of geselecteerd is.

  • Bij de laatste twee boeken heb ik mensen gevraagd of ze een recensie wilden schrijven en die wilden plaatsen op bol.com, managementboek.nl en thema.nl. Ik bemoei me uiteraard niet met de inhoud, maar ik vraag wel voldoende mensen, zodat er aardig wat recensies staan.

  • Om de 6 á 8 weken zorg ik voor een nieuwsbrief. In die nieuwsbrief staat vrijwel altijd een inhoudelijk blog en daarnaast ons aanbod. Ik zet een nieuw blog altijd op Twitter en Linkedin. Verder volg ik discussies op Dutch Training Professionals en soms reageer ik daarop.

  • Van veel boeken breng ik na verloop van tijd een nieuwe editie uit. Zo komt bij mijn eerste boek, 'Trainen, een praktijkgids', binnenkort een elektronische leeromgeving met allemaal filmpjes en extra materiaal. Voor m’n andere uitgever, Thema, heb ik mijn boek over rollenspellen laatst herschreven en uitgebreid.

  • Ik voer regelmatig gesprekken met klanten voor maatwerk en met geïnteresseerden voor de opleidingen. Daarin kijk ik altijd scherp of wij bieden wat de ander nodig heeft. Dat is in ons beider belang; alleen als het echt past, werk je lekker in de training en krijg je tevreden klanten. Ook als het niet past is een telefoongesprek eigenlijk ook een soort marketing: mensen krijgen helder waar we voor zijn en waarvoor niet.

4. Hoe bepaal je welke vormen van marketing je inzet?

Dat doe ik vooral op m’n gut-feeling. Ik geef bijvoorbeeld geen early bird tarieven, want ik wil mensen niet ‘overhalen’.

Ik wil vooral bekend staan als iemand die gaat voor de inhoud en ik hoop dat deelnemers om die reden naar me toe komen. Om diezelfde reden heb ik lang geen Facebook pagina gehad – daarop kun je weinig inhoud kwijt. De laatste paar maanden zijn we er wel mee gaan experimenteren, maar ik heb er gemengde gevoelens over. Het kost veel tijd en aandacht en draagt weinig bij aan de dingen die ik echt belangrijk vind. Wie weet doeken we onze Facebook-pagina binnenkort dus weer op.

Ik lees trouwens wel veel over marketing. Ik volg veel blogs en vraag collega’s uit die naar business bootcamps gaan wat ze daar leren. Ik kijk ook hoe collega’s hun marketing doen. Maar uiteindelijk neem ik daar weinig van over omdat de manier die ik nu doe goed bij me past. 

5. Welk advies heb jij voor zelfstandige trainers?

Laat jezelf zien! Op wat voor manier dan ook. De wereld kan pas op je afkomen als mensen zien wat je te bieden hebt. 

Wil jij ook leren hoe je marketing kunt doen op jouw eigen manier? Kom dan naar de workshop De 12 ondernemersprofielen. Ontdek wat jouw ondernemersprofiel is, zodat je voortaan marketing kunt doen op een manier die goed voelt, bij je past en effectief is.


Vorige
Vorige

Ik was dat stille meisje in de klas...

Volgende
Volgende

Mijn haat-liefde verhouding met 'hokjes'