Ik ben toch niet gek?

Ik kan er niks aan doen. Ik moet even mijn hart luchten.

Ik verbaas me namelijk al een tijdje. Over de ondernemers die aan marketing doen. Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het gevoel dat ze steeds meer op elkaar gaan lijken…

Natuurlijk zijn er uitzonderingen (gelukkig!), maar op de één of andere manier zie ik vrijwel iedereen hetzelfde doen. Het verloten van gratis strategiesessies, het geven van vroegboekkortingen en het doen van grote beloftes. Ook de ‘nu of nooit’ acties en de lanceringscampagnes met gratis challenges en webinars vliegen je om de oren.

En wat deze ondernemers ook aanbieden, ze vragen er allemaal 97, 197, 297 of 997 euro voor.

Waarom doen zoveel ondernemers dit?

De reden dat veel ondernemers op deze manier aan marketing doen, is dat zij denken dat dit dé manier is waarop je als ondernemer aan marketing moet doen. Ik denk echter dat het anders kan. Sterker nog, ik denk dat deze manier van marketing voor heel veel ondernemers niet eens werkt.

Ik ben toch niet gek?

Dat veel ondernemers denken dat je je klanten moet verleiden als je aan marketing doet, is niet zo gek. Want dit is hoe wij de grote commerciële bedrijven aan marketing zien doen.

Deze bedrijven hebben (vaak) ook maar één doel: zoveel mogelijk verkopen. Het maakt niet uit aan wie. Als er maar zoveel mogelijk van product x verkocht wordt.Dat is ook waarom wij overspoeld worden met reclame. En andere slimme trucjes om ons te laten kopen. Denk aan de geur van versgebakken brood in de supermarkt of het snoep dat bij de kassa ligt.

Misschien dat je denkt dat je daar niet intrapt, maar geloof me, dat doe je wel. Wij zijn daar – of je wilt of niet – gewoon gevoelig voor. En dat is ook precies waarom deze bedrijven hiermee doorgaan.

Is dit dan marketing?

Omdat wij het gewend zijn om dag in dag uit overspoeld te worden met reclame, is dit ook het beeld dat wij van marketing hebben.

In de ogen van veel mensen is marketing: ‘Hoe kan ik zoveel mogelijk van mijn product en/of dienst verkopen’. Oftewel: hoe kan ik zoveel mogelijk geld aan een ander verdienen.

In deze visie staat het belang van de verkoper dus voorop. Het maakt de verkoper niet uit wie het koopt, waar het om gaat is dat het product en/of de dienst aan zoveel mogelijk mensen verkocht wordt.

Zo ben ik niet!

De meeste zelfstandige professionals zullen zeggen dat zij anders in elkaar zitten. Dat het niet hun doel is om zoveel mogelijk aan anderen te verdienen.

Dat hoor ik ook altijd van mijn klanten. Zij hebben niet voor het vak van trainer, coach of therapeut gekozen om zo snel mogelijk zo rijk mogelijk te worden. Ze willen er wel graag hun geld mee verdienen, maar de reden dat zij voor het vak hebben gekozen is omdat ze een bijdrage willen leveren. Omdat ze van betekenis willen zijn.

Dat is ook waarom zij zo'n jeuk krijgen van marketingtrucjes.

Terug naar de ondernemers die aan marketing doen...

De marketing die je veel zelfstandige professionals ziet doen, lijkt dus op de marketing zoals grote bedrijven dat ook doen. Ze zenden, zenden, zenden. Met ingeplande social media updates en met eindeloos veel e-mails met daarin ‘nu of nooit’ teksten.

En ook zij maken gebruik van acties om mensen tot koop te verleiden. Bijvoorbeeld door verlotingen of vroegboekkortingen. Daardoor kan het lijken alsof het bij hen ook om maar één ding gaat: zoveel mogelijk geld verdienen.

Ik weet dat dit vaak niet zo is, maar – mocht dit ook de manier zijn waarop jij aan marketing doet – realiseer je dan dat dit wel de conclusie van je potentiële klanten kan zijn.

Waarom dan op die manier aan marketing doen?

De reden dat vrijwel iedereen op deze manier aan marketing doet, is dat vrijwel iedere businesscoach je leert het op die manier te doen. Ook daardoor denken de meeste mensen dat dit marketing is. Maar dat is het niet. Geloof me: het is slechts een manier waarop je aan marketing kunt doen. En niet dé manier.

Maar het werkt wel!

Misschien denk je nu wel: “Leuk wat je allemaal schrijft, maar die manier van marketing (die vrijwel iedereen doet) die werkt wel!”.

Dat deze manier voor sommige ondernemers werkt zal ik ook zeker niet ontkennen. Sterker nog, deze manier van marketing werkt enorm goed voor ondernemers met een bepaald ondernemersprofiel.

De 12 ondernemersprofielen

Iedere ondernemer herkent zichzelf in één of twee ondernemersprofielen. In totaal zijn er 12 verschillende ondernemersprofielen. Welk profiel jij hebt, hangt samen met de manier waarop jij het liefst met mensen werkt en met de reden waarom mensen specifiek van jou kopen.

Weet jij wat jouw ondernemersprofiel is, dan weet je ook op welke manier jij het beste aan marketing kunt doen. Want effectieve marketing is voor ieder profiel anders.

Geschikt voor slechts één profiel

De manier waarop je veel ondernemers aan marketing ziet doen is een manier van marketing die slechts voor één profiel effectief is. En laat dit nou net het profiel zijn waar de meeste businescoaches zichzelf in herkennen. Vandaar dat het voor hen zo goed werkt!

Omdat deze manier van marketing hen zoveel klanten en omzet oplevert, is het ook de manier van marketing die zij anderen leren. Want - zo is hun gedachte - het werkt voor mij dus ook voor andere ondernemers.

En dat is dus de reden dat we de in onze ogen 'Amerikaanse manier van marketing' zoveel zien.

Doe het op jouw manier

Om een lang verhaal kort te maken: heb jij ook een allergie ontwikkeld tegen de manier waarop je veel ondernemers aan marketing ziet doen? Of heb je deze manier toegepast en werkte het voor jou niet? Weet dan dat dit slechts een manier van het doen van marketing is.

Dus laat je niet verleiden tóch op deze manier aan marketing te doen. Want de kans is héél groot dat jij een van de andere 11 ondernemersprofielen hebt. En dat een andere manier van marketing veel beter bij je past én effectiever is.

Ben je benieuwd wat jouw ondernemersprofiel is en welke manier van marketing bij jou past: je bent uiteraard van harte welkom in de workshop die ik daarover geef.


Vorige
Vorige

Hoe moet het dan wél?

Volgende
Volgende

Wat is beter: ronde of exacte bedragen?