Wil je ook een e-learning maken?

Een foto van Selma Foeken, marketingcoach voor trainers en coaches. Achter de laptop. Terwijl ze een e-learning maakt.

Misschien ben jij ook al heel lang van plan om een e-learning aan te bieden. En toch lukt het je maar niet om die (af) te maken. Dan heb je misschien iets aan onze ervaringen en hoe wij dit hebben aangepakt. Want ook bij ons heeft het lang geduurd voor onze e-learning ‘het Onderscheidend Ondernemen College’ af was.

Wat bedoel ik met een e-learning?

Met een e-learning bedoel ik niet een live online training (bijvoorbeeld via Zoom of Teams) waarin de trainer en de deelnemers op hetzelfde moment aanwezig zijn.

(Mocht je een online training willen maken, dan kan ik je het boek 'Online trainen' van Karin de Galan aanbevelen.)

Met een e-learning bedoel ik een online programma waarin deelnemers zelfstandig aan de slag kunnen gaan. Een online zelfstudiepakket dus.

Waarom het zo lang duurde

We liepen eerlijk gezegd al een paar jaar rond met het idee om een online programma te maken. Uiteraard over marketing.

Het lukte ons alleen niet om dit idee concreet te maken. Mocht je dit herkennen, dan is de kans groot dat je net als ik het ondernemersprofiel van de ‘Empowermentor’ hebt.

Herken je jezelf in dit profiel, dan ben je iemand die met iedere klant op zoek gaat naar een oplossing die bij die betreffende klant past. Je oplossing is dus geen ‘one size fits all’ en is dus voor iedere klant (net even) anders. Giet dat dan maar eens in een e-learning!

Als je je dan net als ik ook nog eens herkent in het ondernemersprofiel van de ‘Verbinder’, dan wordt het helemaal lastig. Want dan zie je dat alles met elkaar verbonden is en dat maakt het nog lastiger om een e-learning te maken.

Misschien heb jij een programma bij een businesscoach gevolgd over het maken van een online programma. Dan is het goed om je te realiseren dat zij (vrijwel) allemaal het ondernemersprofiel van de ‘Goeroe’ hebben.

Ondernemers met dit profiel zijn er heel goed in om hun lesstof in stappen of een methode te gieten, maar voor ondernemers met het profiel van de Empowermentor/Verbinder is dit een stuk lastiger. Het heeft daarom lang geduurd voordat ik uitvond hoe je als Empowermentor/Verbinder tóch een e-learning kunt maken.

Mijn oplossing

Omdat ik geen ‘one size fits all’ aanbied, heb ik een basisles aan mijn e-learning toegevoegd.

Ik ontdekte namelijk dat als je met iedere klant (net even) anders werkt, er altijd een aantal variabelen zijn die bepalen welke oplossing bij welke klant past. Het is dus de kunst om scherp te krijgen welke variabelen dat zijn.

In ons geval bleken dat er vier te zijn en omdat onze e-learning over marketing gaat, hebben we ze de vier marketingvariabelen genoemd. Hoe je het beste aan marketing kunt doen, is dus afhankelijk van deze vier variabelen:

  1. Wie ben jij? (en wat is jouw ondernemersprofiel?)

  2. Wie is je klant?

  3. Wat voor soort dienst bied je aan?

  4. Waar ga je marketing doen? (welk medium ga je daarvoor gebruiken?)

In de basisles van onze e-learning brengen deelnemers deze variabelen voor zichzelf in kaart.

Wat zijn jouw variabelen?

Welke oplossing het beste bij jouw klant past, zal dus ook afhankelijk zijn van een aantal variabelen. Zorg dus dat je die eerst scherp krijgt. Want dan kun je de deelnemers van je e-learning in de basisles deze variabelen voor zichzelf in kaart laten brengen.

In de overige lessen van je e-learning kun je vervolgens steeds naar deze variabelen verwijzen. Je kunt dus steeds aangeven wat ze – afhankelijk van die variabelen – het beste kunnen doen. En zo kun jij in iedere les de deelnemers van je e-learning toch de oplossing geven die bij hen past.

We begonnen meteen met verkopen

In het najaar van 2019 begonnen we met het maken van de e-learning. Dit was een groot project. Onze e-learning bestaat namelijk uit een basisles en 12 losse lessen. Waarbij iedere les uit 4-8 video’s bestaat.

Toen we er in 2019 aan begonnen, wisten wel dat het al snel een jaar zou duren voordat alles af zou zijn. Toch besloten we niet zo lang te wachten met het verkopen van de e-learning.

Nog voordat alle lessen af waren, konden mensen de e-learning al kopen. Kochten ze meteen alle lessen, dan kregen ze van ons iedere maand een nieuwe les. Hierdoor hadden we niet alleen meteen al omzet, maar het fijne was ook dat we het maken van nieuwe lessen niet konden uitstellen. Onze klanten verwachtten namelijk iedere maand een nieuwe les.

Ik weet zeker dat we daardoor de e-learning ook hebben afgemaakt. We moesten wel. Dus heb je ook een stok achter de deur nodig: deze manier werkt. :-)

We liepen een paar maanden voor

Omdat we wisten dat we iedere maand een nieuwe les moesten opleveren, leek het ons wel verstandig om een paar maanden voor te lopen. Dus toen we in januari 2020 met de verkoop begonnen en de eerste les beschikbaar kwam, hadden we ook de lessen van februari, maart en april al af.

Ook dat bleek een goede keuze te zijn. Want dat er in een jaar veel onverwachte dingen kunnen gebeuren, hebben we in 2020 wel gemerkt. En er gebeurden dat jaar in ons leven ook genoeg andere dingen die voor vertraging zorgde.

Die paar maanden voorsprong bleken dus inderdaad nodig te zijn. Want de laatste les (die in december online kwam) hadden we pas in november 2020 af.

Dus ga je je e-learning ook al verkopen nog voordat die af is, plan dan niet alleen de momenten dat je de lessen gaat maken, maar zorg ook dat je voldoende speling hebt om vertragingen op te kunnen vangen.

Besteed de techniek uit

Maak je een e-learning, dan heb je ook een online leeromgeving nodig. We kwamen er al heel snel achter dat er heel veel verschillende aanbieders zijn. Dus waar kies je voor?

Maar dat niet alleen: hoe zorg je ervoor dat vervolgens technisch alles werkt? En bijvoorbeeld het aanmelden en betalen geheel automatisch verloopt?

Dat is typisch iets waar Florien en ik hoofdpijn van krijgen. Dus hebben we iemand ingehuurd. Iemand die daar niet alleen verstand van heeft, maar die techniek wél leuk vindt. Dat was Jenny Lenting van Sterker online en ik kan je haar van harte aanbevelen.

Wat heeft het ons opgeleverd?

Het jaar 2020 heeft dus geheel in het teken gestaan van het maken van de e-learning. Dat was een fijne focus en een prettige afleiding. Bovendien vond ik het leuk om te doen. Ik hou van creëren.

Daarnaast vond ik het heel leuk om te merken hoeveel impliciete kennis ik heb. Als ondernemer heb je vaak heel veel kennis waar je je niet bewust van bent. Door het maken van een e-learning kom je daar niet alleen achter, maar maak je die kennis ook expliciet.

Bovendien word je door het maken van een e-learning nog beter in je vak. Omdat het een zelfstudiepakket is, moet je de lessen zo maken dat iedereen ze snapt. Je moet de dingen dus echt goed uitleggen. Dat vraagt van je dat je je (soms opnieuw) goed verdiept in de kennis die je wilt overbrengen.

Het heeft ons dus niet alleen omzet, maar ook veel plezier en nog meer kennis over marketing opgeleverd.

Wat kunnen we ermee?

Al mijn kennis en ervaring op het gebied van marketing zit nu in 12 lessen (en een basisles). Daar kunnen we van alles mee doen.

In 2020 hebben we bijvoorbeeld alle 12 lessen los van elkaar verkocht. En van 2020 t/m 2022 konden ondernemers (ook) het gehele zelfstudiepakket kopen.

Inmiddels is de e-learning ‘Het Onderscheidend Ondernemen College’ niet meer los te koop. We hebben namelijk gemerkt dat het voor veel ondernemers moeilijk is om zonder begeleiding hun eigen manier van marketing te vinden.

Toch zijn we nog steeds heel blij dat we het Onderscheidend Ondernemen College gemaakt hebben. Iedereen die een 1-op-1 marketingtraject bij ons volgt of meedoet met de Jaargroep krijgt namelijk toegang tot alle lessen.

Hierdoor kan ik tijdens de sessies die ik met klanten heb, steeds verwijzen naar de lessen. Ook kunnen klanten altijd alles terugkijken, ook als het traject of de jaargroep al voorbij is. Onze klanten houden ook dan namelijk toegang tot alle lessen.

Het fijne is dat we onze kennis nu dus in de vorm van blended learning kunnen aanbieden.

Ook hoef ik mijn lesmateriaal niet meer steeds opnieuw te maken. Ik kan altijd checklisten en voorbeelden uit het College halen als ik met klanten werk. Of als ik ergens een (gast)workshop geef. Dit scheelt mij dus heel veel tijd.

Maak er tijd voor

Terugkijkend vragen we ons wel eens af hoe het ons gelukt is om alles te maken. Het is namelijk een zeer uitgebreide e-learning geworden, met meer dan 60 video’s en heel veel checklisten, voorbeelden en hand-outs.

Dit heeft ons niet alleen heel veel denkwerk, maar ook heel veel maakwerk gekost. Inderdaad, er zitten heel veel uren in.

Dus wil je een e-learning maken: maak er tijd voor. En neem daarbij deze tip die ik ooit van een ondernemerscoach kreeg ter harte: ‘Schat de tijd in die je ermee kwijt denkt te zijn en doe dat maal drie. Dan zit je ongeveer goed’.


Vorige
Vorige

Als anderen hetzelfde doen

Volgende
Volgende

De glazenwasser