Wat is een Paraplu?

Wat is een Paraplu

Kort gezegd vertegenwoordigt jouw Paraplu jouw visie.

Hiermee bedoel ik niet je visie op jouw vak, want dat is wat veel ondernemers denken. Met je visie bedoel ik datgene wat jij gelooft dat er nodig is zodat jouw klant het gewenste resultaat bereikt. Datgene waar het jou om gaat en wat je anderen wilt meegeven of leren.

Als iemand nu naar jouw visie vraagt, is de kans groot dat je veel woorden nodig hebt om daar antwoord op te geven. En waarschijnlijk wordt het ook al snel een vaag verhaal. Of in ieder geval vaag in de oren van anderen.

Heb je een Paraplu, dan helpt die je met het verwoorden van je visie. Sterker nog, met een Paraplu kun je letterlijk je visie laten zien. Ik probeer een Paraplu namelijk altijd ergens in te gieten, bijvoorbeeld in een model, methode of stappenplan. Hierdoor kun je dus letterlijk laten zien wat jouw visie is, wat heel fijn is als je bijvoorbeeld met een potentiële klant aan tafel zit.

Waarom een Paraplu?

Er zijn verschillende redenen waarom ondernemers ervoor kiezen om een Paraplu te maken

Een heldere focus met je bedrijf

Heb je een Paraplu, dan heb je ook een heldere focus met je bedrijf. Om een Paraplu te kunnen ontwerpen, moet je namelijk eerst scherp hebben wie jouw klanten zijn en wat hun verlangens zijn. Dus maak je een Paraplu, dan krijg je daarmee ook de focus van je bedrijf scherp.

Het fijne van een heldere focus met je bedrijf is dat het daardoor ook voor anderen sneller duidelijk wordt waarvoor ze bij jou moeten zijn of wie ze naar je kunnen doorverwijzen.

Samenhang tussen alles wat je aanbiedt

Een Paraplu zorgt er ook voor dat er samenhang komt in alles wat je aanbiedt, waardoor jouw aanbod ook voor buitenstaanders een logisch geheel is. 

Veel van onze klanten doen verschillende dingen; ze werken bijvoorbeeld niet alleen als coach, maar geven bijvoorbeeld ook trainingen en advies. Of ze werken ook als procesbegeleider of sparringpartner.  Kortom, ze bieden verschillende soorten diensten aan. Voor buitenstaanders zit er daardoor vaak weinig samenhang in de diensten die ze aanbieden.

Omdat je voor het maken van een Paraplu op zoek moet naar de rode draad in alles wat je doet, zorgt een Paraplu ook voor samenhang in alles wat je aanbiedt. Je hebt dan namelijk de rode draad helder en kunt die verwoorden.

Afwisselend werk

Doordat in je Paraplu alles samenkomt waar je goed in bent, wat je leuk vindt en wat je tot nu toe gedaan hebt, wordt je werk ook nog eens allesbehalve saai. Want dat is de grote angst van veel ondernemers als ze focus gaan aanbrengen in hun bedrijf. Je werk kan dus – zelfs met een Paraplu – nog steeds heel afwisselend zijn.

Een bedrijf dat past bij wie je bent en waar je voor staat 

Heb je een Paraplu gemaakt, dan heb je een bedrijf dat helemaal past bij jou. Het uitgangspunt bij het ontwerpen van een Paraplu is namelijk dat we op zoek gaan naar een aanbod waarin jij alles kwijt kan wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Ik geloof dat het mogelijk is om een bedrijf te hebben waarin alles samenkomt wat je tot nu toe gedaan hebt.

Dus heb je een Paraplu, dan heb je ook een bedrijf dat past bij wie je bent en waar je voor staat.

Antwoord op de vraag: wat doe je precies?

Een Paraplu helpt je ook om antwoord te kunnen geven op die lastige vraag: “Wat doe je precies?”. Veel ondernemers komen niet verder dan ‘coach, trainer en/of adviseur’, maar dat zegt niet zoveel. Dankzij je Paraplu heb je een goed verhaal als je deze vraag krijgt.

Verwoorden wat jou van anderen onderscheidt

Een Paraplu zorgt ervoor dat jij je visie kunt verwoorden en daarmee kun je dus ook aangeven wat jou onderscheidt van de anderen in je vakgebied.

Dat er meer ondernemers zijn die verkopen wat jij verkoopt, hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Dus wat dat betreft ben je niet onderscheidend. Toch doe jij het op jouw manier en dáár zit jouw onderscheidende vermogen. Alleen: geef daar maar eens woorden aan, dat wordt al snel een vaag verhaal. Met een Paraplu lukt dat je wel.

Effectieve marketing

Na een Paraplu-traject heb je alle ingrediënten die je nodig hebt om effectief aan marketing te kunnen doen.

Misschien vind je al een tijdje dat je als ondernemer zichtbaarder zou moeten zijn en dat je (meer) aan marketing zou moeten doen. Dan herken je misschien ook wel dat je je dit regelmatig voorneemt, maar toch niet doet. Misschien omdat je niet weet voor wie je dan bijvoorbeeld een blogartikel moet schrijven of een podcast moet maken. Of misschien weet je wel voor wie, maar niet waarover.

Het kan ook zijn dat je al een langere tijd vindt dat je aan een (nieuwe) website toe bent. Grote kans dat je dan ook al meerdere keren gestart bent met het (her)schrijven van je websiteteksten. Toch loop je steeds vast.

Mocht je dit herkennen, weet dan dat een Paraplu je ook helpt bij het doen van marketing en het (her)schrijven van je websiteteksten. Door de focus met je bedrijf weet je op wie jij je met je marketing en je websiteteksten moet richten. En door de rode draad die je scherp hebt en jouw visie die je helder hebt, weet je niet alleen wat jou onderscheidt, maar ook waarover je kunt schrijven of bijvoorbeeld een podcast kunt maken.

Kortom, heb je een Paraplu, dan staat het fundament van je bedrijf. Je bent klaar om zichtbaar te zijn met je bedrijf. Een bedrijf dat jou op het lijf geschreven is.

Voorbeelden van Paraplu’s

Iedere Paraplu die ik met een klant maak is uniek. Want iedere klant is anders, heeft een andere doelgroep en/of een andere visie.

Toch kan ik me voorstellen dat je graag wilt weten hoe een Paraplu eruit kan zien. Daarom heb ik een e-book voor je gemaakt met daarin zeven voorbeelden van Paraplu’s die ik samen met klanten heb gemaakt. Dan krijg je een beeld van hoe een Paraplu eruit kan zien.

Ook vind je in dit e-book de stappen die je moet doorlopen om een Paraplu te maken.

E-book: ‘Wat is een Paraplu?’

Je kunt dit e-book downloaden op deze pagina: Wat is een Paraplu? Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter de te laten om toegang tot het e-book te krijgen

Samen een Paraplu maken?

Wil je samen met mij een Paraplu maken voor je bedrijf? Kijk dan eens of het paraplu-traject iets voor je is.

Eerst zelf aan de slag?

Is het voor jou nog te vroeg om samen met mij een Paraplu te maken en/of wil je eerst zelf aan de slag? Download dan ons e-book ‘Ontdek wat je écht in de wereld wilt zetten’.

In dit e-book vind je concrete oefeningen die je helpen om scherp te krijgen wat het is wat jij écht wilt doen met jouw bedrijf. Het is de eerste stap naar je eigen Paraplu.

De eerste stap naar je eigen Paraplu.

Ook dit e-book kun je gratis downloaden. Dat kan via deze pagina: ‘Ontdek wat je écht in de wereld wilt zetten’.


Vorige
Vorige

Waarom wij niet naar je e-mailadres vragen

Volgende
Volgende

Alles gaat weer voorbij