3 manieren hoe je als trainer Twitter kunt gebruiken

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

3 manieren waarop je als trainer Twitter kunt gebruiken

Ik zit op Twitter. Nieuwsgierig geworden door verhalen van anderen, besloot ik een account aan te maken. Om vervolgens een tijdlang niet zo goed te weten wat ik er nou mee moest. Of wat ik er van vond. Maar na twee maanden kan ik zeggen: ik vind Twitter leuk.

In dit artikel beschrijf ik drie manieren hoe je dat als trainer kunt doen. En als je nog niet weet wat Twitter precies is: ook daar geef ik antwoord op. 😉

Wat is Twitter?
Twitter is een gratis dienst op Internet. In korte berichten van maximaal 140 tekens kun je aangeven wat je aan het doen bent. Of wat je bezig houdt. Zon bericht noemt men een Tweet.

Andere gebruikers kunnen ervoor kiezen jou te volgen. Zij kunnen jouw Tweets dan lezen. En hierop reageren. En ook jij kunt mensen volgen en op hun Tweets reageren.

Een zeer duidelijke uitleg van Twitter geeft onderstaand filmpje: Twitter in Plain English.

En wil je met Twitter aan de slag, dan is het handig eerst het artikel Leer de kracht van Twitter gebruiken te lezen. 

Waar kun je als trainer Twitter voor gebruiken?
Veel mensen vragen zich af: wat heb ik nou aan Twitter? Of wat moet ik ermee? Als trainer zijn er volgens mij verschillende manieren waarop je Twitter kunt gebruiken.

1. Digitale collega’s

Veel trainers werken als zelfstandig ondernemer. Veelal in hun eentje. Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar soms mis ik ze echt, die collegas. Door op Twitter andere zelfstandige trainers te gaan volgen, heb je ineens toch collegas.

Wat je met deze digitale collega’s kunt? Wat dacht je van:

  • Samenwerken
    Je kunt met hen samenwerken, bijvoorbeeld  door dingen aan ze te vragen. Om input voor dat artikel dat je aan het schrijven bent of reacties op je nieuwe website. En zo kun jij je collega’s natuurlijk ook weer informatie geven.  
  • Vervanging zoeken
    Als je zelf plotseling die training niet kunt geven, kun je vragen of een collega het van je over wil nemen. 
  • Ervaringen delen
    Je kunt je collegas op de hoogte houden van wat je aan het doen bent. Of een succes met ze delen. En het is natuurlijk helemaal fijn als je collegas ook nog eens met je meeleven
  • Afspreken
    Natuurlijk is het leuk om je collegas ook in levende lijve te zien. En ook daar kun je Twitter voor gebruiken. Door te vertellen waar ze jou kunnen vinden. Of door te vragen wie er ook naar de vrijdagmiddagborrel of een bepaalde netwerkbijeenkomst gaat.

Je ziet het, Twitter is soms net een gewoon kantoor. 😉

2. Marketing

Je kunt Twitter ook als marketing instrument inzetten. Dat kun je op verschillende manieren doen:

  • Trainingen aankondigen
    Je kunt je (nieuwe) trainingen aankondigen
  • Informatie over je training geven
    Door het interactieve karakter van Twitter, kun je vragen beantwoorden over de inhoud van je training.  En op die manier ook al in contact komen met potentile deelnemers. 
  • Expertise laten zien
    Door in je Tweets te schrijven welke training je gaat geven of gegeven hebt, laat je je expertise zien. De mensen die je volgen (je followers) weten zo voor wat soort trainingen jij geeft. En waarvoor ze dus bij je terecht kunnen. 
  • Plaatsen van interessante links
    In je Tweets kun je ook links zetten naar informatie over jouw vakgebied. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn die je zelf hebt geschreven (bijvoorbeeld op je weblog),of leuke filmpjes die je gevonden hebt.  

3. Trainingstool

Het duurt 21 dagen voor mensen zich nieuw gedrag eigen hebben gemaakt. Dus hoe graag je dat als trainer ook wilt, als je een training hebt gegeven, is het gedrag van je deelnemers niet blijvend veranderd. Wil het een blijvende verandering worden, dan zullen ze ook na de training met het nieuwe gedrag aan de slag moeten blijven gaan.

En volgens mij kun je ook daar Twitter bij gebruiken:

  • Doel formuleren
    Laat de deelnemers van je training een doel formuleren. Vraag ze in een Tweet te zetten wat ze wilen bereiken. En hoe ze dat willen doen. Door het publiekelijk te maken zetten ze zichzelf onder druk. De hele wereld weet nu van hun doel en dat maakt ze nog gemotiveerder om hun doel ook daadwerkelijk te halen.  
  • Groepscontact
    Via Twitter kunnen de deelnemers van jouw training ervaringen met elkaar delen. Zij kunnen hun doelen met elkaar delen, de voortgang bespreken en elkaar motiveren.
  • Online coachen
    Ook jij als trainer kunt via Twitter contact onderhouden met de deelnemers. Je kunt zo de voortgang bewaken, online coachen, vragen beantwoorden en extra opdrachten geven.

Kortom, je kunt als trainer Twitter op verschillende manieren gebruiken. Ik ben erg benieuwd hoe jij Twitter gebruikt (of gaat gebruiken) en hoor dat graag!

Op Twitter vind je me hier: http://twitter.com/selmafoeken.

En tot slot iets dat ik me afvraag: Zou het mogelijk zijn om een gehele training via Twitter te geven? Wat denk jij?

Wil je meer leren over het zakelijk gebruik van social media?

Wil je 1-op-1 aan de slag in een individueel traject waarin je leert welke social media platforms bij jou en je bedrijf passen? Kijk dan eens of de Social Media Intensive iets voor je is.

 
Foto: met dank aan Pixabay

 

Reacties

  1. leuk artikel Selma. Ik gebruik het als trainer ook om te luisteren naar de markt. Gewoon RSS aanzetten en filteren op trefwoorden die jouw doelgroep gebruiken. Zo hoef ik alle problemen en behoeften in de markt niet zelf te verzinnen. Slechts de oplossing!

    Vincent Smit
    LinkedIn Trainer, Just Connecting

  2. Hi Selma,

    Jouw artikel helpt ons om onze collega’s aan het Twitteren te krijgen, in elk geval uit te zoeken wat het is. Ze hebben al ontdekt dat er over ons (Mangement Drives) getwittert wordt…vinden ze Twitteren toch wel leuk….. Dus dank voor je artikel.

    Groet,
    Miranda Langeveld. Op Twitter LadyMiran

  3. Leuk om te horen Miranda! Ben benieuwd naar jullie ervaringen met Twitter.

    En ben je natuurlijk meteen gaan volgen! Nog een tip: vul je bio in. Dan weten mensen wie je bent en waarom ze je zouden moeten gaan volgen (mensen gaan namelijk niet zo snel iemand volgen die zijn bio niet heeft ingevuld).

  4. Dag Selma,

    Geinspireerd door onze IRL ontmoeting en nu je artikel!
    Met name zonder collega’s en door twitter toch een beetje wel werkt nu pretiig voor mij.

    Dank en groet!

  5. Dat herken ik helemaal Mechel. Dankzij Twitter heb ik ineens weer collega’s (en meteen ook heel erg veel! ;-)). En daar zijn niet alleen samenwerkingsverbanden, maar zelfs al vriendschappen uit voort gekomen. Echt super vind ik dat.

  6. Bedankt Selma, ik ben nog vrij ‘groen’ op Twitter en vind het een erg nuttig artikel. Ik ga jouw tips zeker toepassen, inclusief die van Vincent!

    Groetjes,
    Daphne

  7. Vind dit een handig overzichtelijk artikel en heb er daarom naar verwezen in de LinkedIn groep Passie Ondernemers. Misschien is die groep ook iets voor jou om je bij aan te sluiten.
    Hartelijke Groeten Marlies

  8. Bedankt Selma, een heel duidelijk en overzichtelijk artikel. Ik ben aan het eerst aan de twitter en vindt dit heel behulpzaam. Ik kom je vaak tegen op Linkedin en op Google. Je zet jezelf heel goed in de markt op een heel plezierige manier. Succes

Plaats een reactie