Wordt online leren de trend in 2012?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Wordt online leren de trend in 2012?

In de kerstvakantie logeerde mijn neefje van acht bij ons. Op een gegeven moment vroeg hij of ik vouwblaadjes voor hem had. Hij wilde namelijk een vogel voor ons vouwen. Dus pakte ik een paar A4 vellen en in een mum van tijd was de vogel een feit.

Vol verbazing vroeg ik hem hoe hij dat geleerd had. Dat dit een hele domme vraag was, bleek wel uit de manier waarop hij naar me keek toen hij antwoord gaf: “Van internet natuurlijk!” (hij schudde nog net niet met zijn hoofd)

Toch was het mij nog niet helemaal duidelijk, dus vroeg ik hoe hij dit dan van internet geleerd had. Zuchtend zei hij: “Van YouTube. Je typt gewoon ‘vouwen’ in en dan is het het eerste filmpje. Dat kijk ik dan gewoon en dan na 1 keer weet ik het.”

Dus…

Je begrijpt: ik voelde me ineens heel erg oud. Want ik was er nog nooit opgekomen dat je op deze manier nieuwe vaardigheden kunt leren. En het deed me beseffen dat de jongere generatie (nu klink ik ook nog eens heel oud, ik weet het) heel anders leert dan wij.

Online leren in trainingen

Dat online leren ook in trainingen een steeds grotere rol gaat spelen, werd me eind 2011 op het NOBTRA congres en op de Dag van de Trainer wel duidelijk.

Het NOBTRA congres had als thema ‘blended learning’. Volgens Wikipedia is de definitie van Blended learning: een combinatie van online leren en contactonderwijs.

Tijdens verschillende workshops die ik op het congres volgde, werd mij duidelijk dat online leren goed valt te combineren met de traditionele manier van trainen.

Zeker bij een meerdaagse training is online leren een mooie aanvulling. Door dit aan te bieden, blijven deelnemers ook tussen de trainingsdagen actief bezig met de inhoud van je training. Daarnaast kun jij als trainer de voortgang bewaken, hen ondersteunen en eventuele vragen beantwoorden.

Waar kun je aan denken bij online leren?

  • Een forum waar deelnemers met elkaar discussiëren over het onderwerp van de training of hun praktijkervaringen delen.
  • Een webinar of teleseminar tussen twee trainingsdagen in waarin je theorie behandelt en/of vragen beantwoordt.
  • Een afgeschermd blog met huiswerkopdrachten eventueel aangevuld met (instructie)filmpjes
  • Een 1 op 1 coachingssessie via skype.
  • Een besloten Facebook groep waar deelnemers dagelijks/wekelijks hun voortgang posten.

En zo zijn er vast nog veel meer toepassingen te verzinnen!

Toch maken nog maar weinig trainers gebruik van ‘blended learning’. Tijdens een workshop die ik op de Dag van de Trainer volgde, bleek dat dit met name komt door de overtuigingen die wij over trainen hebben. Veel van deze overtuigingen staan het toepassen van online leren in de weg.

Dit zijn 10 overtuigingen die veel trainers over (online) leren hebben:

  1. Ik moet de groepsdynamiek kunnen meemaken.
  2. Het gedrag moet zichtbaar zijn wil ik kunnen interveniëren.
  3. Confronteren gaat alleen face2face.
  4. Non-verbale communicatie is essentieel om anderen te kunnen begrijpen.
  5. Ik kan alleen face2face mijn intuïtie laten spelen.
  6. Echte diepgang ontstaat alleen in een face2face setting.
  7. E-learning is slechts goed voor kennisoverdracht, huiswerk en voorbereidende opdrachten.
  8. E-learning is alleen achter de computer.
  9. De ‘E’ in E-larning zorgt voor afstand.
  10. Met E-learning verdien je geen of weinig geld

Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar ik herken mezelf in veel van deze overtuigingen.

Toch ben ik heel nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van online leren. Daarom ben ik van plan om in 2012 nog meer ‘blended learning’ aan te gaan bieden. Wat ik dit jaar allemaal aan blended learning aan ga bieden, weet ik nog niet. Maar dat ik er komend jaar mee gaan experimenteren, staat voor mij wel vast.

Dus mocht je tips hebben, of zelf al gebruik maken van blended learning, dan lees ik dat graag!

 

Reacties

  1. Hallo Selma,

    Wat een leuk artikel! Dank je wel!

    Ook voor mij staat 2012 in het teken van online leren. Ik ben het afgelopen jaar absoluut overtuigd geraakt door de waarde er van. Enerzijds door er veel over te lezen (er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat online leren effectiever is dan face2face!). En anderzijds door zelf online te leren. Dat laatste is mij erg goed bevallen!

    Ik vind het zelf nog een hele uitdaging om online leren in mijn programma’s te verwerken, voornamelijk omdat mijn specialiteit het werken met paarden als feedbackmiddel is. En dat gaat niet via een webinar… 😉

    Ik kijk dan ook uit naar jouw ervaringen en de artikelen die daar vast nog op volgen!

    Groeten,
    Wendela

  2. Dit is een topic die mij ook bezighoudt. Samen met collega Tineke van Kooten ontwikkel ik een training ‘Soepel samenwerken met Belbin en Leary’. Dit wordt een training van 1 dag. Op deze dag laten we deelnemers heel veel ervaringen opdoen met de teamrollen en hoe je je kennis daarvan kunt toepassen bij het doorbreken van patronen in de Roos. Beiden geloven we in ‘de meest effectieve werkvorm op de beste plaats en tijd’. We gaan onze training enigszins verblenden. Voor de eerste bijeenkomst doen deelnemers weinig tot niets online. Ze moeten elkaar eerst gezien hebben, dat is onze veronderstelling. Na de training kun je online wel goed gebruiken voor borging met de middelen die Selma noemt. Dus daar gaan we een ontwerp voor maken.

    Op 16-2 is er een seminar van NVO2: http://nvpnvo2.nl/. Daar gaan we ons ontwerp laten zien. Want net als bij NOBTRA was het mensen bij NVO2 ook opgevallen dat maar weinig trainers met online bezig zijn. Wie gaat daar nog meer heen? En wie heft ervaring met online werkvormen die goed werken voor borging. Ik heb ook gegeven in het boek van Karin de Galan waar ze het heeft over ankeroefeningen. Sommige zijn wel te vertalen naar online, maar ik werd daar nog niet heel warm van. Ik denk dat je mensen echt moet begeleiden met een oefenprogrammaatje na de trainingsdag, dat ingaat op meteen de dag na de training.

    Wendela, wat heb jij zelf van online leren geleerd?

  3. Ha Selma, ik ging er van uit dat je ons blog faciliteeronline.nl al kent omdat je me op Twitter volgt, maar het zou zo maar kunnen van niet.. Op het blog kun je je abonneren en krijg je informatie over online faciliteren. Ik ben wel benieuwd wat voor informatie jij interessant zou vinden? Welke blogposts spreken je bv. aan? Praktische tips of ook meer beschouwend? Ik ben nu zo’n 5 jaar online aan het faciliteren en je moet ook gewoon uren draaien merk ik om er handig in te worden en voordat het je snel en makkelijk af gaat.

    Verder geef ik vrijdag een leuke workshop bij Trends voor Trainers maar weet niet of je daarheen gaat.

  4. Hallo Isabelle,

    Leuk dat je ook bezig bent met het ontwikkelen van blended learning!

    Mijn belangrijkste inzicht was dat online leren zorgt voor veel meer implementatie in de praktijk. Op het moment dat de deelnemers bijvoorbeeld op hun werk via email opdrachten krijgen, dan kunnen ze die ook meteen op hun werk uitvoeren. In een training nemen ook heel veel mensen zich voor om op hun werk te gaan oefenen, maar vaak vergeet je dat dan toch weer door de waan van de dag.

    Een praktisch voordeel is dat het natuurlijk gewoon heel veel organisatie, reistijd en dus tijd/geld scheelt. Natuurlijk kan je niet alles online leren, maar er zijn altijd wel een paar onderdelen van het programma die online kunnen plaatsvinden. En als de kwaliteit er niet minder van wordt, waarom zou je het dan niet doen?

    Jij schreef: “Voor de eerste bijeenkomst doen deelnemers weinig tot niets online. Ze moeten elkaar eerst gezien hebben, dat is onze veronderstelling.” Ik ben benieuwd waar je dat op baseert? Ik kan me er namelijk deels wel in vinden hoor, maar aan de andere kant vraag ik me af of je hierdoor geen kansen mist. Als het deelnemers zijn die elkaar nog niet kennen, dan kan het juist heel fijn zijn om elkaar alvast te leren kennen voordat de training begint. Het is namelijk best spannend om ergens naar toe te gaan waar je nog niemand kent. Als je de andere deelnemers dan al online hebt leren kennen dan voelt het al ‘vertrouwder’.

    Leuke tip van het seminar van NVO2. Ik zie helaas dat het al is uitverkocht, anders had ik het erg interessant gevonden!

    Groeten,
    Wendela

  5. Goh, is het NVO2-seminar al uitverkocht? Leuk, dan krijgen we vast veel mensen langs onze marktkraam!

    Eigenlijk zouden we hier eens wat goed onderzoek over moeten vinden. Meer praktijkervaringen zouden ook erg helpen. We moeten het doen met veronderstellingen.

    Ik heb wel ervaren dat de meeste deelnemers voorafgaand aan een bijeenkomst wel een profiel willen aanmaken. Je kunt ze bv ook al vragen of ze iets veiligs over zichzelf willen vertellen in een forum om het ijs te breken. Kun je daarmee echter het kennismakingsrondje overslaan? Er zijn er altijd een paar die het niet gedaan hebben. Je kunt wel een spelletje maken met de output uit het forum: bij wie hoort welke foto? Maar dan kost het weer zoveel tijd!

  6. @Wendela Wat leuk dat voor jou dit jaar ook in het teken van online leren staat! je opmerking over de onderzoeken hebben me nieuwsgierig gemaakt. Heb je daar meer informatie over?

    Het is inderdaad een hele uitdaging om het werken met paarden om te zetten naar een online training. Ik heb hetzelfde met trainingsacteren. Wat daarvan kun je naar online verplaatsen? Is absoluut iets waar ik over aan het nadenken ben.

    @Isabelle Ik had de aankondiging van de NVO2 dag gezien, maar kan die dag helaas niet. Anders was ik er zeker bij geweest!

    Ik heb zelf verschillende Amerikaanse cursussen geheel online gevolgd. Deze cursussen bestonden uit filmpjes, mp3’s (die je heerlijk in je eigen tijd kon luisteren, wat ik vaak in de trein deed), een forum en telefonische vraag- en antwoord sessies. Ik vond dat zelf een hele prettige manier van leren.

    @Joitske Ik ken je blog en lees je artikelen met veel plezier. Ik heb zelf vooral behoefte aan praktische tips. Hoe pas je het toe? Op welke manier bied je het aan? En ook: hoe zit het met de techniek?

    Ik heb gezien dat je een workshop op Trends voor Trainers geeft, maar ik kan vrijdag niet, helaas. Was er heel graag bij geweest en was dan zeker naar jouw workshop gegaan! Vele plezier en inspiratie vrijdag!

  7. Ha dank je, ga het lezen. We zijn zelf met een groep pioniers een caseboek aan het schrijven. Erg interessante cases allemaal, en heel praktisch. Je ziet het wel voorbij komen via twitter en blog (binnen een maand)

  8. Selma, ik heb een onderzoeker aan de UvA gesproken. Ze doen daar al een paar jaar onderzoek naar therapie via internet. Ik ben er voor het gemak maar vanuit gegaan dat dit ook toe te passen is op trainingen (veel methodes die we in trainingen gebruiken komen uit de therapie).

    Verder kan je op google zoeken naar eLearning, dan kom je ook weer bij Amerikaanse onderzoeken. Het was wel een heel gezoek en ik heb helaas niets opgeslagen… Anders had ik het met plezier met jullie gedeeld!

    Oja, ik kreeg ook nog dit boek aangeraden met onderzoeken: Handboek Online Hulpverlening. (Ik heb het zelf nog niet gekocht)

    Het eBook van Autorespond heb ik wel gelezen. Dat is erg praktisch van opzet. Heel handig!

    Joitske ik ben ook benieuwd naar jullie boek, dus ik ga je opzoeken op Twitter! 🙂

  9. interessant om eens verder te kijken dit jaar wat ik met blended learning kan, dat spreekt me wel aan.
    iedereen heeft zijn eigen manier van leren en met een mix maak je het wellicht voor meer mensen aantrekkelijk om iets bij je te komen willen leren.

    dank voor het delen van je ervaring en gedachten.

  10. @Joitske Ik houd je weblog in de gaten!

    @Wendela Dank voor de boekentip, hij staat op mijn wensenlijstje.

    En ik ga op zoek naar de onderzoeken. Eens kijken wat ik daarover kan vinden. Mocht iemand cijfers hebben: ik hoor het graag!

    @ingeborg Mocht je zelf met blended learning aan de slag gaan: ik hoor graag je ervaringen!

  11. Beste dames,

    Via het blog van Wilfred Rubens, echt een verzamelaar/allesweter op het gebied van e-learning (zie http://www.te-learning.nl/blog/) kwam ik op de site van het bedrijf Traintool. Zij maken en verkopen tools waarmee cursisten online met vaardigheden kunnen oefenen b.v. met reageren op video’s via een webcam en dan vergelijken, oefenen met autocue en dergelijke. Op hun site is weinig te zien. Daarom heb ik om een demo gevraagd, maar het leek me leuk om dat met een aantal trainers tegelijk te doen. Het bedrijf heeft voor ons een sessie gepland op 16 februari van 15.00 tot 17.00 met borreltje na.

    Schrijf je in als je kan. Lijkt me harstikke leuk jullie daar te ontmoeten. @Selma, jammer dat jij niet kan. We zullen verslag uitbrengen. Zie http://www.traintool.com/workshop-trainers/

    Ik heb mijn contact wel gevraagd om als de wiedeweerga de term ‘soft skills’ aan te passen want daar word ik echt onpasselijk van.

    Fijne dag!

  12. Beste Selma en anderen,

    Leuk blog! Ik kende het nog niet, maar ga het nu zeker volgen. Ik denk dat online trainen zeker steeds meer “de trend” is (helaas ook vanuit kostenoverwegingen), maar dat voor vaardigheden de live interventies niet snel helemaal zullen verdwijnen. Wel verwacht ik dat de functie verschuift, zoals jij eigenlijk ook al een beetje aangeeft.

    Misschien leuk: ik heb een artikel geschreven over de rol van de trainer in online training (http://www.traintool.com/de-rol-van-de-trainer-in-online-training/1100/) en we geven er, zoals Isabelle Langeveld al aangeeft, op 9 februari ook een workshop over (http://www.traintool.com/workshop-trainers/).

    Vriendelijke groet,

    Peter

Plaats een reactie