Hoe je voorkomt dat doelen je verlammen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

hoe je voorkomt dat doelen je verlammen

Je leest het overal (vooral aan het begin van een nieuw jaar): je moet doelen stellen. Doelen voor je bedrijf.

Denk aan hoeveel omzet je dit jaar wilt maken, hoeveel nieuwe klanten je wilt en hoeveel nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief erbij moeten komen.

Ik snap dat het goed is om doelen te stellen. Natuurlijk. Doelen geven je focus en richting. Dus stel ik ook doelen. Alleen – en ik weet niet hoe dat bij jou werkt – doelen kunnen ook enorm verlammen…

Doelen kunnen ervoor zorgen dat je faalt…

Stel je hebt als doel een bepaald aantal deelnemers voor een training. Je doet allerlei marketingacties en je haalt je doel niet (want te weinig mensen – of nog erger: niemand! – meldt zich aan), dan krijg je al snel het gevoel dat je iets niet goed gedaan hebt. Dat je hebt gefaald.

En aangezien wij mensen niet willen falen, kan er daardoor niet alleen een enorme kramp op je volgende marketingacties komen (want die moeten wel direct – nieuwe – klanten opleveren) je kunt zelfs besluiten om een actie helemaal niet meer te doen.

Want omdat je niet zeker weet of de actie wel werkt, krijg je neiging dan maar helemaal niets te doen. Voorkomen is beter dan falen…

Maak er een onderzoeksvraag van

Om te voorkomen dat ik in een kramp schiet, een faal-gevoel heb als mijn actie niet direct nieuwe klanten oplevert en/of helemaal geen marketingacties meer doe, formuleer ik mijn doelen tegenwoordig anders.

In plaats van dat ik bijvoorbeeld een doel stel als: Dit jaar wil ik minimaal 50 nieuwe klanten, maak ik er een onderzoeksvraag van, namelijk: wat moet ik doen om dit jaar 50 nieuwe klanten te krijgen?

Ik activeer met deze formulering dus mijn nieuwsgierigheid. Want het doel is niet 50 nieuwe klanten, maar het doel is onderzoeken wat ik het beste kan doen om deze klanten te krijgen. En dat voelt totaal anders!

Dit zorgt ervoor dat iedere marketingactie die ik doe voor mij een experiment wordt. Ik voel me vrij om van alles uit te proberen. Want ik faal niet als het geen nieuwe klanten oplevert. Ik ben namelijk weer een stuk dichter bij het antwoord gekomen op de vraag: wat kan ik doen om dit jaar 50 nieuwe klanten te krijgen?

Door mijn doelen zo te formuleren heb ik plezier in de marketingacties die ik doe en misschien nog wel belangrijker: ik blijf er ook plezier in houden.

En – omdat ik zo lekker aan het experimenteren ben – word ik er ook nog eens steeds beter in. 🙂

Ik ben heel benieuwd wat jouw onderzoeksvraag voor dit jaar is. Als je dat leuk vindt, kun je hem hieronder delen in de reacties.

 
Foto: met dank aan Pexels

 

Plaats een reactie