Wat niemand je vertelt over online trainingen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

online trainingen

Ik hoor het steeds vaker om me heen: “Je moet als ondernemer online trainingen gaan geven”. Want – zo wordt erbij gezegd – hierdoor kun je in minder tijd en met minder moeite veel meer omzet maken.

Los van de vraag of het waar is dat je met online trainingen moeiteloos meer omzet maakt, weet ik dat voor de meeste zelfstandige dienstverleners ‘heel veel omzet’ niet hun belangrijkste drijfveer is. Ik vermoed dat je dit ook wel herkent.

Waarschijnlijk heb je niets tegen geld verdienen – je bent nou eenmaal ondernemer – maar de reden dat je als zelfstandige trainer werkt, zal eerder zijn dat je mensen iets wilt leren. Of dat je wilt inspireren en je deelnemers in hun kracht wilt zetten.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je er misschien wel over denkt om online trainingen te gaan geven. Het is bijvoorbeeld een hele mooie manier om heel veel mensen te bereiken (en dat is natuurlijk gaaf) of het kan zijn dat je merkt dat steeds meer opdrachtgevers erom vragen. Of misschien wil je het gewoon eens uitproberen of vind je dat je met je tijd mee moet gaan.

Hoe dan ook, wat voor jou ook de reden is om online trainingen te gaan aanbieden, het is belangrijk dat je eerst over een aantal zaken nadenkt voordat je zomaar even een online training in elkaar zet. Het is namelijk niet een kwestie van zomaar even in elkaar zetten…

Stel jezelf eerst de volgende vragen voordat je een online training gaat maken:

Is een online training wel de beste vorm?

Je bent trainer. Dat betekent dat je je deelnemers iets wilt leren. Op het moment dat je een nieuwe training gaat ontwerpen weet je altijd precies wat je met die training wilt bereiken. Je weet wat jouw deelnemers aan het eind moeten weten, snappen en kunnen.

Heb je al een training in gedachten waar je een online training van wilt maken? Dan weet je wat je met deze training wilt bereiken. Stel jezelf dan eerst de vraag: is een online training een geschikte vorm voor datgene wat ik met mijn deelnemers wil bereiken?

Als je hierover twijfelt is het de vraag of je de online training wel moet gaan maken. Is het echt een goed idee om deze training online aan te bieden? Of moet je misschien het doel van de training aanpassen, zodat je hem wel online kunt geven?

Weet jij voldoende over hoe mensen online leren?

Je bent een goede trainer. Je hebt bewust voor het vak gekozen en je hebt je het vak eigen gemaakt. Je weet precies hoe mensen leren.

In een zaal.

Maar weet je ook voldoende over hoe mensen online leren?

Vaak zie je dat een online training bestaat uit lessen in de vorm van video’s. En meestal zitten daar ook hand-outs bij. In de video’s wordt kennis overgedragen. Maar is dit ook een training?

Als trainer wil je namelijk niet alleen dat je deelnemers de stof kennen, je wilt ook dat ze het geleerde snappen en kunnen toepassen. Daarom heb je in de trainingen die je in een zaal geeft ook werkvormen waarin je deelnemers laat oefenen en geef je feedback.

Hoe zorg je ervoor dat dit ook in je online trainingen gebeurt en dat je training meer is dan alleen kennisoverdracht?

Wat je vaak ziet is dat er in een online training daarom ook 1-op-1 coachmomenten worden aangeboden of dat er bijvoorbeeld een forum is. Realiseer je dat dit tijd van jou als trainer vraagt (mocht minder tijd en moeite een argument voor je zijn om online trainingen te gaan aanbieden).

Wil je een online training ontwerpen, dan is het dus belangrijk dat je weet hoe je deelnemers online kunt laten ‘snappen’ en ‘kunnen’ zodat je mensen ook daadwerkelijk traint. Met andere woorden: als je wilt dat je online training meer is dan alleen kennisoverdracht, zorg dan dat je eerst zelf voldoende weet over hoe je mensen online kunt laten leren.

Heb je de inhoud van je training voldoende doorleefd?

In een online training heb je veel minder of zelfs geen direct contact met je deelnemers. Je kunt dus niet – zoals in een zaal – anticiperen op dat wat er in de groep gebeurt.

Je kunt je deelnemers dus niet ‘lezen’ en reageren op deelnemers die vastlopen. Je kunt niet (direct) op vragen reageren. Of deelnemers die in slaap vallen weer bij de training betrekken.

Dat betekent dat je precies moet weten waar deelnemers vastlopen, wat ze lastig vinden, wat werkt om ze bij de les te houden en wat de vragen zijn die de inhoud oproept. Want – omdat je er als trainer (meestal) niet live bij bent – moet je daar al bij voorbaat op geanticipeerd hebben. Anders haal je nooit het doel van je training.

Dus ga je een online training maken? Dan is het handig om te kiezen voor een training die je live al eens (en het liefst dus vaak) gegeven hebt. Je weet dan precies hoe deelnemers op de inhoud reageren en wat er nodig is om ervoor te zorgen dat ze niet vastlopen.

Voor wie maak je de training?

Wie zijn je deelnemers? Willen je deelnemers bijvoorbeeld wel online leren? Doen ze dat al? Of is het helemaal nieuw voor ze? Goed om over na te denken voordat je een online training ontwerpt.

Daarnaast is het – net als bij een groepstraining in een zaal – belangrijk dat de inhoud van je training aansluit bij de praktijk en belevingswereld van de deelnemers. Dat bijvoorbeeld de voorbeelden die je in je online training geeft herkenbaar voor ze zijn.

Maak dus niet een training voor ‘iedereen’, maar kies een doelgroep.

Zorg ook dat je zeker weet dat de door jou gekozen doelgroep wel wil leren wat jij hun wilt leren. Jij kan wel vinden dat ze een (online) training nodig hebben, maar als ze dat zelf niet vinden, zullen ze zich nooit aanmelden.

Met andere woorden: zorg dat je precies weet voor wie je de online training ontwerpt, dat je met je training aansluit op hun praktijk en dat jouw training een oplossing is voor een probleem dat je doelgroep zelf ook daadwerkelijk als probleem ziet en waar ze vanaf willen.

Weet je voldoende van de techniek?

Een online training betekent techniek. Aangezien alles zich online afspeelt, kun je daar gewoon niet omheen. Los van het feit dat veel trainers hoofdpijn krijgen van techniek, zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden en aanbieders (nog meer hoofdpijn ;-)).

Wat wil je in je training? Video’s? Online coaching? Een forum? Webinars? Online classrooms? Podcast? (om maar een paar opties te noemen).

Weet je wat je wilt, dan moet je ook nog kiezen voor de aanbieder. Online leren is hot, dus er zijn heel veel aanbieders van online leersystemen. En tot slot moet je bedenken of je ook de betaling kunt automatiseren.

Kortom, veel techniek! Zorg dus dat je daar voldoende van weet, een professional inhuurt om je daarbij te helpen of laat dit door iemand uitzoeken en/of doen.

Hoe zorg je dat je de training verkocht krijgt?

Mocht je denken dat een online training zichzelf verkoopt, dan moet ik je teleurstellen. Ook voor het verkopen van een online training zul je marketing moeten doen.

Ben jij een trainer die veel verschillende trainingen geeft? Oftewel: heb je (nog) geen Paraplu en kun je niet duidelijk verwoorden wie waarvoor bij jou moet zijn? Zorg dan eerst dat je een duidelijke focus hebt. Dat mensen weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. En ontwerp dan pas je online training.

Het doen van marketing (voor welk type training dan ook) is echt heel lastig als je geen duidelijke focus in je aanbod hebt.

Wil jij online trainingen aanbieden waar je zelf helemaal niet bij betrokken bent om zo passief inkomen te generen? Realiseer je dan goed dat dit voor vrijwel niemand is weggelegd! Ook niet als je al wél een hele duidelijke focus in je aanbod hebt.

Dit soort online trainingen (waarbij er dus op geen enkele wijze contact met de trainer is) wordt alléén gekocht van mensen die bekend staan als de beste in hun vakgebied. Of van mensen die met hun training inhoudelijk iets aanbieden wat verder niemand aanbiedt. Het is uniek (en daar is iedereen het over eens).

Word dat wat jij verkoopt door de markt niet als uniek gezien, dan worden online trainingen waarbij je zelf niet aanwezig bent, alleen gekocht als de prijs zodanig is dat kopers zeker weten dat ze zich er geen buil aan kunnen vallen. Een – in de ogen van de koper – lage prijs dus.

Dat betekent dus dat je in dat geval héél veel trainingen moet verkopen om een beetje leuke omzet te maken. En als ‘met minder moeite meer omzet’ je doel is, kun je je afvragen of je dat doel dan gaat bereiken.

Bezint eer ge begint

Veel om over na te denken dus voordat je een online training gaat ontwerpen. Eigenlijk net als bij een gewone training: het succes zit ‘m in een goede en gedegen voorbereiding.

Een online training vraagt echter ook nieuwe kennis en vaardigheden van jou als trainer. Zorg dus dat je niet alleen weet wat je doel met je online training is, zorg ook dat je de benodigde kennis hebt voordat je de training gaat ontwerpen.

Wat is jouw ervaring met online trainingen?

Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaringen met online trainingen is! Heb je zelf wel eens online trainingen gevolgd en wat vond je daarvan? Of heb je ze zelf al eens ontwikkeld? Dan hoor ik echt heel graag je tips! Wil je dit hieronder delen? (dan hebben ook andere trainers er iets aan!).

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
Foto: met dank aan Pexels

 

Reacties

  1. Hi Selma,

    Voordat je aan online trainen (of coachen) begint, is het inderdaad goed om je deze vragen te stellen. In de leertrajecten die ik ontwikkel is online leren een van de middelen die ik inzet. De belangrijkste afweging om online leren in te zetten is voor mij borging en het inzichtelijk maken van resultaten. Hiermee houd ik meer grip op de voortgang van de deelnemers en kan ik een goede terugkoppeling geven aan mijn opdrachtgevers.

    Zoals je aangeeft begint het al bij het in kaart brengen van je doelgroep, je rol als trainer, het ontwerp van je traject en de ontwikkeling en uitvoering hiervan. Zelf gebruik ik een online leeromgeving waar deelnemers e-learningmodules en activiteiten volgen. Dit vraagt specifieke kennis van hoe mensen leren (zowel online als offline) om in mijn ontwerp te kiezen wanneer ik welke werkvorm inzet. Daarnaast vraagt het communicatief ook andere vaardigheden om informatie naar online content om te zetten, in welke vorm dan ook. En affiniteit met techniek en vormgeving en de tijd die je er in wilt steken, zijn ook belangrijke aspecten of je wel of niet voor online leren kiest.

    Zelf ben ik een enorme fan van online leren, maar ik ben er ook van overtuigd dat dit bij jou als trainer moet passen. Goed om te lezen dat je al deze aspecten meeneemt in je artikel over de toepassing van online leren.

  2. Hoi Selma,
    Goed dat je dit zo opschrijft. Het is helemaal waar!
    Ik geef sinds 1 jaar blended trainingen. De theorie (Financien voor zzp’ers) bied ik aan via online video’s, werkboeken, templates etc. Maar alleen met de theorie bereiken mijn deelenemers (uitzonderingen daargelaten) niet de resultaten die ze willen bereiken. Mijn programma bestaat daarnaast dus uit meerdere live dagen, live webinars, en een forum. Persoonlijke coaching voor VIPpers.
    Ik vind het waanzinnig om op deze manier te werken omdat ik met mijn klanten echt de diepte in kan en ze gaan werken aan hun financieel gezonde bedrijf. De theorie hoef ik alleen nog maar aan te stippen of te verhelderen.
    De deelnemers behalen veel (echt veel) meer resultaat dan toen ik nog ‘gewoon’ tweedaagse trainingen gaf.
    Voor mij en mijn deelnemers is het online deel dus een fantastische aanvulling en niet meer dan dat. Ik zou niet meer terug willen (en kunnen)

  3. Dank voor je uitgebreide reactie René en fijn dat je vanuit je ervaring aanvullingen om mijn artikel hebt gegeven. Ik weet dat veel trainers enorm opzien tegen het ontwerpen en geven van online trainingen. En tegelijkertijd hoor ik ook vaak dat als trainers eenmaal hun trainingen blended gaan aanbieden, ze daarna niet anders meer willen (zoals ook Femke schrijft). Leuk om te lezen dat je zelf een enorme fan bent van online leren! Ik ben benieuwd waar jij je kennis hebt opgedaan over online trainen. Want ik weet dat veel trainers zitten met vragen als: Hoe bepaal ik welk deel van mijn training ik online aanbied en welk deel offline? Wat vraagt online leren van mij als trainer? En hoe zet ik mijn training om naar online content?

    Wat geweldig om te lezen dat je deelnemers veel meer resultaat halen nu je je trainingen blended aanbiedt Femke! Als dat geen motivatie is voor andere trainers om het zo aan te gaan bieden… Ik denk ook dat de kracht zit in de combinatie online / offline.

  4. Goedemorgen, Selma, je valt met je neus in mijn boter, of andersom? Ben uitgerekend deze week een online verdiepingstraining aan het ontwerpen voor ambassadeurs van de OpvoedParty. Voor de basistraining kregen ze al een online introductie, die zeer positief is ontvangen. Ter inspiratie: ik heb zitten vloeken op de microfoon en mijn gehakkel zo hier en daar. Krijg ik als eerste te horen: wat fijn dat je af en toe “ehhh” zegt, dat wekte zoveel vertrouwen (gniffel). Dus maak je niet druk mensen, het is gewoon mensenwerk voor gewone mensen!

    Ik heb elke ambassadeur al een ochtend in een kleine masterclass setting getraind. Nu ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb en waar hun vervolgbehoefte ligt (lang leve 5 jaar evaluatieformulieren), durf ik het eindelijk aan om een online verdiepingstraining te maken. Ik ben al aardig op weg qua inhoud, de techniek is idd een berg van aanbieders. Heb jij daar nog suggesties voor/ervaring mee?

  5. Inderdaad Katrien, wie van ons valt er nu met zijn neus in de boter. 😉 Wat leuk dat je nu net bezig bent met het maken van een online training. Ben heel benieuwd wat je ervaringen zullen zijn.

    Wat goed dat je – ondanks je ‘gehakkel’ – je online introductie online hebt gezet. Want dankzij de reacties van je deelnemers weet je nu dat het niet ‘perfect’ hoeft te zijn om toch waardevol te zijn.

    Goede tip trouwens: bekijk ook je evaluatieformulieren voor je de online training gaat maken. Daar kun je inderdaad heel veel informatie uithalen.

    Veel plezier en succes met het maken van je online training.

  6. Selma, mijn kennis van online leren heb ik o.a. opgedaan tijdens de opleiding e-learning van Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens. Daarnaast veel vlieguren maken door verschillende werkvormen uit te proberen. Groet René

  7. Ha Selma,

    Mooi en goed stuk! Wel deels gebaseerd op het aloude idee van eLearning. We doen even een filmpje, een opdrachtje en als je geluk hebt een interactieve multiple choice vraag. Geen persoonlijke leerpaden, relevante content of feedback-modules. Die mogelijkheden zijn er echter tegenwoordig ook. Daardoor vervangt eLearning niet offline trainingen, maar biedt het een toevoeging en een extra mogelijkheid om te oefenen met de stof.

    Door met video-feedback te gaan werken en concrete, persoonlijke opdrachten aan te bieden krijg je meer dan alleen kennisoverdracht en kun je mooie resultaten bereiken. Je weet me te vinden als je daar eens over door wilt praten :).

  8. Ik denk dat je een belangrijke redenen verwoordt waarom veel trainers (nog) geen online trainingen aanbieden Jerre: omdat zij om zich heen zien dat veel van de losse online trainingen die momenteel worden aangeboden alleen uit kennisoverdracht bestaan (zoals je zelf ook al schrijft: ‘we doen even een filmpje, een opdrachtje en als je geluk hebt een interactieve multiple choice vraag.’).

    Dat is ook precies de reden waarom ik in dit artikel – als één van de vragen die je jezelf als trainer moet stellen – ook de vraag stel: ‘Weet je genoeg van online leren?’. Oftewel: weet je hoe je van je training meer maakt dan alleen kennisoverdracht?

    Want vrijwel alle trainers zijn het erover eens: een training is meer dan alleen kennisoverdracht (of dat nou in een zaal, online of blended is). De mogelijkheden en middelen zijn er inmiddels wel degelijk, alleen denk ik dat nog maar weinig trainers weten op welke manier ze deze kunnen toepassen. Er is wat dat betreft dus nog genoeg te leren voor ons trainers!

Plaats een reactie