Help, ik ben niet commercieel genoeg!

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest


In 1996 studeerde ik af en ging ik op zoek naar mijn eerste baan. Een van de functies waar ik op solliciteerde was de functie van intercedent bij Randstad Uitzendbureau.

De selectieprocedure van Randstad is grondig. Dus ging ik van gesprek, naar test, naar gesprek, naar assessment en naar nog meer gesprekken. En steeds kwam ik een sollicitatieronde verder.

Toen was daar de laatste ronde: het gesprek met de psycholoog. Na afloop van het gesprek wist ik het zeker: ik had de baan! Alleen dacht de psycholoog daar net even anders over. Volgens hem was ik niet commercieel genoeg voor de functie van intercedent.

En toen begon ik voor mezelf…

Dus toen ik jaren later – na verschillende banen – besloot voor mezelf te beginnen, voorzag ik een probleem. Want ik was niet commercieel genoeg. Bovendien hield ik niet van koude acquisitie en vond ik netwerkbijeenkomsten waar iedereen wild met z’n kaartje zwaait ook vreselijk.

Dus hoe moest ik dan aan klanten komen?!

Het werd me al snel duidelijk dat ik aan marketing moest doen. Of ik wilde of niet. Als ik niet zichtbaar was, zouden klanten me nooit weten te vinden. Dat begreep ik ook wel.

Weerstand tegen marketing

Alleen voelde ik enorm veel weerstand tegen marketing. Wat ik anderen zag doen, voelde allemaal zo nep. Ik wilde niet met mezelf leuren of allerlei trucjes uithalen om klanten binnen te halen. Of slimmigheidjes uithalen waardoor mijn website een ‘klantmagneet’ zou worden.

Ik hoefde ook helemaal niet met minder moeite meer geld te verdienen. Ik wilde gewoon lekker werken. Trainingen geven. Mensen inspireren en in hun kracht zetten.

Je moet nou eenmaal commercieel zijn. Dacht ik.

Toch ging ik overstag. Want in de marketingcursussen die ik volgde, leerde ik dat het aan mijn geld-mindset lag en dat ik die moest veranderen. Dat ik mensen juist hielp door vroegboekkortingen aan te bieden of mensen ‘in de pijn te zetten’.

En ik leerde dat het niet erg is dat je zegt dat je gesprekken verloot (terwijl je in werkelijkheid selecteert met wie je een gesprek voert en alleen kiest voor de mensen die waarschijnlijk klant worden).

Tja, als je dingen maar vaak genoeg hoort, ga je ze geloven…

Toch bleef ik weerstand voelen. Die ik overigens negeerde. Want het lag aan mij. Daar was ik toen van overtuigd. Ik moest gewoon wat zakelijker worden.

Totdat ik het niet meer kon. Het voelde zo gemaakt. Bovendien kreeg ik het gevoel dat ik mensen bedonderde. Ik kreeg langzaam maar zeker een hekel aan mezelf. En ik begon ondernemen minder en minder leuk te vinden…

Dat moest anders! Maar hoe?

Ik ging op zoek naar andere manieren om zichtbaar te zijn. Manieren die wel bij mij passen. En in die zoektocht ontdekte ik in 2014 de 12 ondernemersprofielen.

Ik kan je niet vertellen hoeveel kwartjes er toen bij mij vielen.

Want wat bleek: er was helemaal niets mis met mij. Ik had mezelf alleen continu vergeleken met ondernemers met een totaal ander profiel dan ik. Ondernemers die er geen enkele moeite mee hebben hoge prijzen te vragen of mensen in de pijn te zetten.

Ik realiseerde me dat ik al die tijd geprobeerd had net zo te zijn als zij.

Je kunt gewoon jezelf zijn

Mocht je dit verhaal herkennen, weet dan dat er niet voor niets 12 verschillende ondernemersprofielen zijn. Je kunt dus op heel veel verschillende manieren aan klanten komen.

Het fijne van de ondernemersprofielen is dat het profiel waar je je als ondernemer in herkent, aansluit bij hoe je van nature al bent. Je hoeft je dus niet anders voor te doen dan je bent om aan klanten te komen! Je kunt gewoon jezelf zijn.

Als je weet wat je ondernemersprofiel is, weet je ook waarom mensen van jou kopen en op welke manier je aan marketing kunt doen zonder jezelf te verloochenen. Welk profiel je ook hebt, je kunt als ondernemer gewoon succesvol zijn. Zonder dat je jezelf hoeft aan te passen of anders hoeft voor te doen dan je bent.

Dat is waarom ik nog steeds zo enthousiast ben over de 12 ondernemersprofielen en er regelmatig workshops over geef. Omdat ik het iedere ondernemer gun om zijn/haar ondernemersprofiel te kennen. Je bent uiteraard van harte welkom om een keer aan te schuiven.

Weet dus dat ook jij op jouw manier aan klanten kunt komen. Zélfs als je denkt dat je niet commercieel genoeg bent.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
Foto: met dank aan Christian Dubovan via Pexels

 

Reacties

  1. Wat grappig. Ik heb het ook die psycholoog bij Randstand bereikt. Ik kreeg te horen: “Het kind in u is nog erg aan de oppervlakte aanwezig”. Ik had gewaarschuwd moeten zijn door het woordje ‘nog’ in die zin, maar ik hoorde het in eerste instantie als compliment. “Klopt”, zei ik blij, “ik lees ook nog altijd de Donald Duck”.
    Ik was eind twintig en heb de baan niet gekregen.
    Sorry, Selma, het is een heel ander verhaal, maar dit kwam meteen weer boven.
    Hartelijke groet

  2. Wat grappig dat je ook bij Randstad gesolliciteerd hebt en tot aan de psycholoog bent gekomen!. Eerlijk gezegd vind ik het ook een compliment dat het kind in je toen (en volgens mij nu nog steeds) nog in je aanwezig was. Lekker houden zo!

  3. Haha, ik had dat ook bij de intercedent, en ook dat ik niet commercieel genoeg was. Heel herkenbaar verhaal. Ik merk ook dat ik het nu op mijn manier doe, en dat dat het beste voelt. Vanuit de intuïtieve ingevingen, en deze om te zetten in actie. Dank je wel voor het delen!
    Warme groet, Margaretha

  4. Gelukkig is het toch nog goed gekomen met ons! 🙂 Fijn is dat he, op je eigen manier aan marketing doen. Een manier die gewoon goed voelt. Is een stuk leuker en ik ben er van overtuigd dat je (potentiële) klanten dat ook merken.

  5. Goed om zo’n leuke verhal(en) te horen.. Veel dank. Ik was net van een baan afgewezen precies voor de reden dat ik niet commercieel genoeg ben..:(
    zeker niet een leuk gevoel..

  6. Zeker geen leuk gevoel, weet er alles van! Hoewel ik nu ook weet dat er veel verschillende definities van ‘commercieel’ zijn. Dus wie weet ben je wel commerciëler dan je nu denkt.

Plaats een reactie