Als je altijd te horen krijgt dat je zo leuk bent

“Is het niet zo dat je een universitaire graad moet hebben? Dat opdrachtgevers daarnaar vragen?” vraagt hij me halverwege het gesprek.

Ik zit aan de telefoon met een ondernemer die er helemaal klaar mee is om freelance te werken. Hij wil aanbodgericht gaan werken. Eindelijk eens zijn eigen aanbod gaan ontwikkelen.

Hij heeft me gebeld met de vraag of een Paraplu hem daarbij zal helpen. Inmiddels is hij overtuigd dat dat het geval is. Alleen vraagt hij zich dus af of hij niet eerst nog een vakinhoudelijke opleiding moet volgen. Omdat hij denkt dat opdrachtgevers daarnaar vragen.

Ik heb deze ondernemer al eens ontmoet. Een super energieke en vrolijke man. Charismatisch. En een man met wie je ontzettend kunt lachen.

Als antwoord op zijn vraag stel ik hem een wedervraag: “Je krijgt zeker heel vaak complimenten over hoe leuk je bent? En dat ze in lange tijd niet zo hebben gelachen als met jou.”

Zijn lach buldert door de telefoon. Hij beaamt dat hij dat inderdaad vaak hoort.

Vervolgens vraag ik hem: “En je krijgt zeker nooit te horen hoe goed je bent? Nooit eens een compliment over je inhoud. Klopt dat?”

Even is hij stil. En zegt dan: “Ben je helderziend of zo?”.

Geloof me, dat ben ik dus niet. Helderziend. Maar ik weet wel dat een charismatische empowermentor – want dat is zijn ondernemersprofiel – nooit te horen krijgt hoe goed hij is.

Een charismatische empowermentor krijgt namelijk altijd complimenten over zijn energie. Zijn flair en charme. En krijgt heel vaak te horen hoe leuk hij is.

En aangezien ik deze ondernemer al eens ontmoet heb, weet ik dat dit zijn ondernemersprofiel is.

De Charismatische Empowermentor

Veel ondernemers die zich in dit profiel herkennen vinden deze complimenten oppervlakkig. Natuurlijk is het fijn om te horen dat mensen je ‘leuk’ vinden. Maar omdat deze ondernemers hun vak serieus nemen, willen ze ook heel graag horen dat ze goed zijn.Maar dat gebeurt dus (vrijwel) niet.

Dus zie je heel vaak dat ondernemers met dit ondernemersprofiel enorm hun best doen om te laten zien dat ze óók goed zijn. Of ze gaan weer een (vak)opleiding doen.

Omdat ze denken dat ze nog niet goed genoeg zijn. Want hoe goed ze hun best ook doen, ze krijgen dat gewoon nooit te horen…

Herken je dit?

Herken jij jezelf hierin? Krijg je ook alleen maar complimenten over je energie? Hoor je ook regelmatig dat je zo ontzettend leuk bent? Dan zou het zo maar eens kunnen dat je ook het charismatische overtuigingskracht hebt.

Realiseer je dan dat mensen aanhaken op jouw energie. Dat is juist je kracht! Dat dat is wat je als ondernemer aantrekkelijk maakt. En waarom mensen klant van je worden.

Ga dus niet bewijzen dat je heel erg goed bent. Het is namelijk niet je inhoud waarop mensen aanhaken. Het is je energie.

En het feit dat ze je (vrijwel) nooit complimenten geven over je inhoud betekent helemaal niet dat ze je dom of oppervlakkig vinden. Ze vinden je leuk. En daarmee trekken ze automatisch de conclusie dat je ook goed bent. Zonder dat ze dat letterlijk zeggen.

Nieuwsgierig naar de ondernemersprofielen?

Ben je benieuwd wat jouw ondernemersprofiel is? Of herken je je helemaal in de charismaticus en wil je weten wat dit voor je bedrijf en je marketing betekent?

Je bent van harte welkom om een keer mee te doen met de workshop 'de 12 ondernemersprofielen'.



Sandra Keus

Squarespace web designer

https://www.samenmetsan.nl
Vorige
Vorige

Hoe ik een prijs in de postcodeloterij misliep

Volgende
Volgende

Verkoop jij tijd? Of kost je tijd?