De nadelen én het voordeel van vroegboekkortingen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

de-nadelen-en-het-voordeel-van-vroegboekkortingen

Je ziet het veel ondernemers doen: het aanbieden van vroegboekkortingen. Als je je voor een bepaalde datum aanmeldt, krijg je een fikse korting.

Inmiddels zijn er zoveel dienstverleners die dit doen, dat het bijna lijkt alsof dit ook dé manier is om je diensten verkocht te krijgen. Dit komt ook doordat je het veel businesscoaches hoort zeggen: “Als je klanten wilt, moet je vroegboekkortingen aanbieden.”

Maar is dat wel zo?

Ik adviseer je om in ieder geval goed na te denken voordat je zelf ook vroegboekkortingen gaat aanbieden. Er zitten namelijk enkele nadelen aan:

Je staat erom bekend

Als je eenmaal met vroegboekkortingen werkt, sta je daar al snel om bekend. Mensen weten dat je altijd korting geeft, dus bestaat de kans dat (vrijwel) niemand meer diensten bij je afneemt tegen de volle prijs. Ze wachten dan liever tot je het de volgende keer weer met korting aanbiedt.

Niet iedereen betaalt hetzelfde

Bied je vroegboekkortingen aan, dan kan het dus zijn dat de ene deelnemer in je groep meer betaald heeft dan de andere deelnemer. De prijs is namelijk afhankelijk van het moment dat iemand zich heeft aangemeld.

Goed dus om je te realiseren. Zeker als je hier vragen van je deelnemers over krijgt. Want dat betekent dat je volledig achter deze strategie moet staan op het moment dat je aan je deelnemers uitlegt waarom niet iedereen hetzelfde betaalt.

Je moet iedere keer weer opnieuw beginnen

Omdat je hele marketingstrategie erop gebaseerd is om mensen te verleiden tot koop over te gaan met een lage prijs, kopen mensen vooral van je vanwege die lage prijs. Je bouwt dus veel minder een relatie met hen op dan wanneer je klanten besluiten tot koop over te gaan puur op basis van jou en je dienst.

Dat betekent dat je iedere keer weer opnieuw je diensten door middel van een lanceringscampagne moet zien te verkopen. En dat je iedere keer opnieuw alles uit de kast moet halen om je potentiële klanten te verleiden tot koop over te gaan. (vandaar de vele webinars en challenges).

Het kan ten koste gaan van je geloofwaardigheid

Bedenk dat een vroegboekkorting ten koste van je geloofwaardigheid kan gaan. Zeker als je een vroegboekkorting tot een paar dagen voor de startdatum aanbiedt. Hoe ‘vroeg’ is die korting dan nog?

Ook als er een groot verschil zit tussen de definitieve prijs en de vroegboekkorting, kan dat vraagtekens oproepen. Een dienst die normaal 1.997 euro kost, kan ik nu kopen voor 297?! Het ziet eruit als een koopje, maar geeft ook het gevoel dat er ergens iets niet klopt.

En als je je vroegboekkorting op veler verzoek verlengt, zullen veel mensen de conclusie trekken dat je je dienst niet verkocht krijgt. Want waarom zou je het anders verlengen?!

Er is een vroegboekkortingen-allergie

Steeds meer mensen hebben een allergie ontwikkeld tegen vroegboekkortingen. Speelt dat ook binnen jouw doelgroep? Denk dan nog even 3x na voor je het aanbiedt. Want de kans is groot dat je vroegboekkorting dan helemaal niet werkt.

Het grote voordeel

Er is echter wel één voordeel aan het aanbieden van vroegboekkortingen: mensen zijn er gevoelig voor. Jij en ik dus ook! 🙂

Dus dat betekent dat het – zeker op de korte termijn – effect heeft. En het kan je dus op de korte termijn sneller klanten opleveren dan wanneer je zonder kortingen werkt.

Wij mensen zijn namelijk gevoelig voor schaarste. Als iets schaars is, bestaat er namelijk de kans dat we het mislopen. Dat we het niet kunnen krijgen. En dat willen wij mensen niet. Dus kopen we het snel (nu het zo lekker goedkoop is).

Het aanbieden van een vroegboekkorting is het creëren van schaarste. Op een kunstmatige manier.

En in dat laatste zit hem net de crux bij een vroegboekkorting. Het is kunstmatige schaarste. Jij hebt deze schaarste bewust gecreëerd. En de kans bestaat dat je potentiële klanten dit doorhebben.

Dat zij zich realiseren dat je inspeelt op de menselijke angst om iets mis te lopen. Dat je iets creëert om hen te verleiden tot koop over te gaan. Oftewel: dat je hen manipuleert om iets verkocht te krijgen.

En dit kan ten koste gaan van het vertrouwen.

Vandaar dat ik zeg: denk goed na of je vroegboekkortingen wil aanbieden.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
Foto: met dank aan Pexels

 

Reacties

  1. Hoi Selma,

    Je verwoordt precies waarom ik géén vroegboekkortingen aanbied (al had ik dat zelf niet zo scherp kunnen formuleren als jij 😉 ) Ik heb er nog wel een vraag over: in hoeverre denk je dat je ondernemersprofiel van invloed is op het wel of niet werken van een vroegboekkorting?

    Groet, Marike.

  2. Je ondernemersprofiel is enorm van invloed. Ondernemers die zich in de goeroestijl herkennen, verkopen – gezien hun natuurlijke stijl en dus hun werkwijze – diensten met harde resultaten. Resultaten die ook nog eens voor iedere klant hetzelfde zijn. Want iedere klant leert hetzelfde. Denk aan: 100.00 euro omzet per jaar, een zichzelf verkopend dienstenaanbod, 100% passief inkomen, binnen 6 maanden een verdubbeling van je inkomen.

    In dat geval kun je (grote) beloftes doen (de harde resultaten) en kun je – om het nog aantrekkelijker te maken – ook prima vroegboekkortingen aanbieden. De koper koopt namelijk het resultaat. Het is een beslissing vanuit het ego. En dat resultaat wordt voor het ego alleen maar aantrekkelijker door de korting.

    Ondernemers die zich in de empowermentor stijl herkennen verkopen nooit diensten met harde resultaten. Bovendien zijn – gezien hun werkwijze – de resultaten per klant verschillend. Denk aan resultaten als: presenteren op je eigen manier, betere samenwerking met je collega’s of marketing op een manier die goed voelt en bij je past.

    Omdat ‘op jouw manier’ altijd centraal staat in de werkwijze van een empowermentor zijn de resultaten niet alleen per klant verschillend, het betekent ook dat je als klant je eigen manier gaat ontdekken als je klant wordt. Je gaat naar jezelf kijken dus. Voor veel mensen is dat spannend.

    Dus dat betekent dat mensen van een empowermentor pas zullen kopen als ze degene die de dienst aanbiedt voldoende vertrouwen. Ze moeten namelijk het gevoel hebben dat het bij die persoon veilig genoeg is om naar zichzelf te kijken.

    Het resultaat en/of de prijs is niet doorslaggevend waarom mensen bij een empowermentor tot koop overgaan. Het is het gevoel van vertrouwen.

    Het stunten met de prijs en het aanbieden van kortingen kan zelfs de ‘verkeerde’ klanten trekken (die komen omdat het lekker goedkoop is en er eigenlijk nog niet klaar voor zijn om naar zichzelf te kijken).

    Omdat het als empowermentor in je marketing gaat om het opbouwen van vertrouwen, kan het aanbieden van kortingen zelfs averechts werken. Potentiële klanten kunnen denken dat je die kortingen alleen voor jezelf aanbiedt (om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen), terwijl je in je boodschap verder steeds uitstraalt: ik doe het voor jou: kan je helpen jouw manier te vinden. Dat kan verwarrend zijn en mensen die in verwarring zijn, die kopen niet.

    Om een lang verhaal kort te maken: herken je jezelf in de goeroe, dan kun je het prima aanbieden. Als het goed voelt en past bij je dienst: doen. Herken je jezelf in de empowermentor, doe het dan niet.

Plaats een reactie