Hoe ik een prijs in de postcodeloterij misliep

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

hoe ik een prijs in de postcodeloterij misliep

“Heb je loten?” is het eerste wat ze vraagt als ik de telefoon opneem. Loten? Ik heb echt geen idee waar ze het over heeft.

Dan schreeuwt ze het bijna door de telefoon: “Heb jij wél postcodeloterij loten?”. Ik snap nog steeds niet waar ze het over heeft en zeg iets als: “Huh? Wat? Hoezo?”.

“De postcodeloterij is in onze wijk gevallen!!” is haar antwoord en ik hoor iets van wanhoop in haar stem.

Ik begin keihard te lachen. Ik kan het gewoon bijna niet geloven. De postcodeloterij is gewoon in mijn straat gevallen! Hoe is het mogelijk.

En nee, ik heb geen loten.

Het feit dat ook ik een prijs ben misgelopen, blijkt kalmerend te werken op de vriendin die ik aan de telefoon heb.

Ze vraagt me wat mijn postcode is. Als ik mijn postcode noem, vertelt ze me dat de schade meevalt.

Had ik loten gehad, dan had ik namelijk ‘slechts’ een paar duizend euro per lot gewonnen. Ik heb wel de juiste cijfers (1019), maar niet de goede letters voor de miljoenenprijs.

De dagen daarna is het in onze buurt natuurlijk hét gesprek van de dag. Zeker omdat iedereen al snel weet in welk appartementengebouw de miljoenenprijs wel is gewonnen. Daar wonen nu dus allemaal hele rijke mensen.

Tenminste, als je een lot hebt…

Lekker makkelijk lekker snel rijk worden

De kans om in één keer miljonair te worden heeft iets heel aantrekkelijks. Je hoeft er niets voor te doen (behalve een lot kopen dan :-)) en je bent in één klap rijk.

Eindelijk kun je alles doen wat je wilt. Kopen wat je mooi vindt. Reizen. En heb je nooit meer geldzorgen.

Kortom, je kunt opeens het leven leiden waar je altijd al naar verlangde.

Dat is ook waarom er zoveel mensen meedoen met loterijen. Omdat stiekem iedereen dat wel wil: zonder moeite héél rijk worden.

FOMO

Bij de postcodeloterij speelt er nog iets anders. Iets waar je in het Engels een mooie term voor hebt: FOMO. Oftewel: Fear Of Missing Out.

Wij mensen zijn namelijk erg gevoelig voor de angst om iets mis te lopen. Dat blijkt ook uit allerlei onderzoeken die daarnaar zijn gedaan.

En bij de postcodeloterij is die angst absoluut aanwezig. Want stel je eens voor dat je buren ineens miljonair zijn! Al je buren. Wat zeg ik: de hele straat. En er ineens overal nieuwe auto’s verschijnen. Verbouwingen plaatsvinden. Of mensen gaan verhuizen.

Terwijl jij nog steeds datzelfde leven leidt.

Ik ken genoeg mensen die om die reden meedoen met de postcodeloterij. De angst dat zij misschien ooit een keer een hele grote prijs zouden kunnen mislopen, zorgt ervoor dat ze meespelen. Vaak ook met meerdere loten.

Want stel je toch eens voor…

Angstmarketing

Deze strategie wordt ook door veel ondernemers toegepast. Inspelen op het menselijke verlangen om met weinig moeite snel rijk te worden.

Je ziet het terug in de grote beloftes die er door hen gedaan worden. Hoe je – door slechts een paar uur werken in de week – financieel onafhankelijk kunt worden. Hoe je met passief inkomen slapend rijk wordt. Of hoe je je bedrijf zo inricht dat je lekker altijd op vakantie kunt.

Kortom, heel rijk worden is echt niet moeilijk. En kost maar weinig moeite.

Mits je de geheimen kent.

Want om deze beloftes nóg aantrekkelijker te maken, worden ze vaak verpakt in ‘geheimen’. Als je je voor een training, cursus of webinar aanmeldt ontdek je hét geheim.

Een geheim dat deze ondernemer al kent en jou kan leren.

Deze slimme ondernemer weet namelijk dat ‘geheimen’ werken. Jij bent namelijk bang om iets mis te lopen. Want stel je nou toch eens voor dat iedereen die geheimen kent, behalve jij. Dat iedereen moeiteloos heel rijk is, terwijl jij maar aan het ploeteren bent in je bedrijf…

Dat wil je niet!

Dit is overigens niet de enige manier waarop deze ondernemers de ‘fear of missing out’ in hun marketing toepassen. Om jou te verleiden tot koop over te gaan, voeren ze de druk nog wat meer op.

Deze geheimen zijn namelijk slechts tijdelijk beschikbaar. Want over een paar dagen sluiten de deuren. Of je krijgt ze alleen te horen als je live inbelt in het webinar. Want er worden ‘helaas’ geen opnames gemaakt.

Of je kunt deze geheimen nu spotgoedkoop krijgen. Tegen een zeer aantrekkelijke vroegboekkorting. Of als je binnen 24 uur beslist.

Hoe dan ook: je moet er razendsnel bij zijn.

Ik heb geen geheimen

Persoonlijk heb ik een hekel aan dit soort marketing. Voor mij voelt het niet goed. Ik vind het manipulatief. Dus doe ik er niet aan mee.

Tegelijkertijd weet ik natuurlijk ook dat inspelen op angst gewoon werkt. Wij mensen zijn daar gevoelig voor. Dat is bewezen.

En het is ook niet voor niets dat zoveel ondernemers deze strategie toepassen.

Dus als je dit doet, het voelt goed en je staat erachter: blijf het dan ook vooral doen. Het feit dat ik het niks vind, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het daarmee ook voor jou niets is.

Alleen – goed om te weten als je overweegt deze strategie ook te gaan inzetten – hij leidt steeds vaker tot irritatie. Mensen krijgen er zo langzamerhand genoeg van. Ze worden zich ervan bewust dat er wordt ingespeeld op hun angst.

Waardoor deze strategie steeds minder goed werkt. En je dus steeds grotere beloftes moet doen en de druk in het verkoopproces steeds verder moet opschroeven om hem nog te laten werken.

En – ook niet onbelangrijk om je te realiseren – de belangrijkste reden dat mensen van je kopen, is omdat ze bang zijn iets mis te lopen. Is die angst weg, dan kopen ze niet meer.

Dus zul je bij een nieuw product of dienst, dezelfde strategie wéér moeten toepassen.

Dat werd ook heel goed duidelijk toen de postcodeloterij in mijn straat was gevallen. Daarna hebben héél veel mensen hun lidmaatschap opgezegd. Want hij was al een keer in onze straat gevallen. Hoe groot is de kans nou dat dat nog een keer gebeurt?!

Kortom: de angst om een grote prijs mis te lopen was bij veel mensen verdwenen.

Dat statistisch gezien de kans dat hij weer in mijn straat zou vallen, nog steeds net zo groot was, daar stonden veel mensen niet bij stil.

Hadden ze dat maar wel gedaan.

Want een paar jaar later viel hij weer in mijn straat. En deze keer was er niet 4 miljoen, maar 25 miljoen euro te verdelen…

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
PS Wil je in je marketing ook geen gebruik maken van FOMO en andere verleidings- en manipulatietechnieken? Dan kan Intrinsiek Marketing® wel eens iets voor je zijn. Wil je hier meer over weten, lees dan het artikel dat ik over deze manier van marketing schreef.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 

Reacties

  1. Geweldig verhaal Selma! Je hebt groot gelijk; als beginnend ondernemer word je dood gegooid met al die mensen die jou wel hun geheimen willen geven als je de trucs bij hen koopt. Het klinkt heel aantrekkelijk, ik heb er een paar gevolgd maar als je even door googelt stellen ze niet veel voor. Jouw verhaal ondersteunt dat ik de goede afwegingen heb gemaakt en in mezelf ben blijven vertrouwen. Door te blijven ontmoeten, openstaan voor anderen en te verbinden heb ik het nu zelfs druk! Dank voor het delen …… en ik heb er ook erg om gelachen.

  2. Mooi exposé van Selma.

    Heel verleidelijk, zulke plotselinge financiële vrijheid. Als je daarmee slecht kunt omgaan – ik bedoel: je gokt, in plaats van dat je investeert – zul je meer zorgen hebben zodra je dat geld hebt en verder gokken met je leven. Ik kan het weten, ik was ooit gok-verslaafd.

    Daartegenover kun je leiding nemen over je leven. Als je een leven wat je wilt leidt, dan heb je geen mazzeltjes nodig. Extra geld is dan meegenomen, maar niet je hoofddoel. Je groeit naar meer toe. Je passie en je discipline komen worden niet verprutst door verleidingen. Gelukjes komen op je weg, omdat je die voor bereidt.

    Er is wel een missing-out angst die ik in deze zin erken. De angst om – als ik op mijn sterfbed lig – aan het einde van mijn leven spijt te hebben van wat ik niet geprobeerd of gedaan heb. Een gemiste kans in de vorm van gebrek aan moed. Dat is uit de weg gaan van risico’s. Dit is het tegenovergestelde van ondernemen. Wel overwogen risico’s aangaan, is ondernemend leven.

    Neem je leven in eigen hand. Ga deze week 1 weloverwogen risico aan.

  3. Heel herkenbaar in organisaties waar mensen soms blijven zitten omdat als er vast wel weer een reorganisatie komt . Misschien kunnen ze er dan uit, want leuk is het al lang niet meer…..Ze missen dan misschien de kans op een transitie vergoeding of WW. dat ze door deze houding heel veel andere kansen missen is nog even lastig tot te geven. FOMO hou ik er in..

  4. Goed stuk Selma. Heel herkenbaar in vele opzichten. Ook ik had geen loten en liep de laatste keer veel geld mis terwijl anderen fluitend over de kade liepen en hun verbouwing bespraken die nu ineens binnen bereik lag. Liep ik echt veel geld mis? Of toch niet? Het maakte namelijk ook dat ik besefte dat ik van een loterij niet van afhankelijk wilde zijn voor t welslagen van mijn bedrijf en dat ik niet reactief en wel proactief wilde handelen. Ik besef door dit voorval van het niet hebben van De Loten dat ik mn (geld)geluk nu meer in eigen hand neem. Gefocused ben waar mijn bedrijf voor staat. Van een 8 een 10 maak en daardoor meer opdrachten met continuiteit aantrek dan voorheen. Ik ben daarom ook dankbaar voor de ervaring. Het heeft me veel gebracht.

  5. Ik ben lid van de Postcodeloterij om niet mijn hele leven van anderen te hoeven horen hoe dom ik ben geweest als ie in mijn straat valt. Terwijl dom hier natuurlijk gewoon slim is. In de regel win je niks. Je hebt groot gelijk wat mij betreft. Ook met je vertaling naar je marketing strategie. Ik word doodmoe van het getrek van marketeers aan je angsten. Ik hoop dat wij door een positief verhaal te vertellen meer medestand vinden.

  6. Heerlijk artikel. Eerlijk en inspirerend. Ook ik ben moe van alle Challenges, Webinars, gratis online trainingen die ik dagelijks zou kunnen volgen. Als startende ondernemer dacht ik dat dit ondernemen anno 2016 was. Voor mij is het too much, te schreeuwerig., te veel geheimen. Fijn om in de reacties te lezen dat ik niet de enige ben, dit leeft blijkbaar onder velen van ons. Een goede trainer/ondernemer weet mij te inspireren. En dat is nou precies wat Selma heeft gedaan met dit artikel <3!

  7. Leuke blog. Heel herkenbaar. Ik weet als sales trainer dat bv schaarste werkt en tijdsdruk ook kan werken. Ik heb het wel eens gebruikt, maar voel me er niet heel prettig bij. Alleen als er ook echt nog maar een paar plaatsen vrij zijn in een training of als er een hele grote groep is die interesse heeft. Ik zal niet uitsluiten dat ik het nooit meer gebruik. Ik zal alleen iemand over een streep trekken als ik het idee heb dat die persoon daar ook echt baat bij heeft. Dat het van toegevoegde waarde is. Dan is een beetje manipuhelpen prima.
    (manipuhelpen is een term die ik van Remco Claassen heb en is het manipuleren, maar om te helpen)

    Gelukkig ik ben ik niet bang om een prijs te moeten missen. Ik doe niet mee met de loterijen. Ik zou blij zijn voor mijn buren en straatgenoten als er een prijs valt, maar er niet van balen. Het is veel leuker om zelf door goed en slim ondernemen een paar ton te verdienen, dan door puur toeval een miljoen te winnen.

  8. Wat een heerlijk blog en zo herkenbaar. Ik heb in de afgelopen vijf jaar veel van deze marketing goeroes voorbij zien komen en dacht dan dikwiijls… als je zoveel tijd hebt om dit rond te bazuinen, verdien je dan inderdaad zoveel. Want de hardwerkende mensen die ik niet hoor zijn vooral druk met hun werk. Ik houd niet van dat manipulatieve.

  9. Mooi stuk, FOMO is echt.
    En weet je, aan de andere kans werkt FOMO alleen als het iets is wat je eigenlijk wilt. Geld, vrijheid, meer vaardigheden etc. Dus de marketing werkt op een behoefte die je eigenlijk al hebt.

    Het gebruiken van deadlines, beperkte plaatsen etc, is schaarste oproepen. Maar dit moet je alleen doen als er ook echt schaarste is.
    En dit is heel nuttig, voor zowel koper als verkoper. Weet je waarom?
    We hebben allemaal last van uitstelgedrag…dus die beslissing om ergens aan mee te doen komt wel…..en je voelt ‘m al. Deze beslissing komt niet….en wordt uitgesteld. Je haalt door schaarste/deadlines in te zetten het beslissingsmoment naar voren.
    In principe is dat alles wat je doet. Het hoort niet manipulatief te zijn als het eerlijk wordt ingezet.
    Zo, even my 2 cents worth.

  10. Helemaal waar, Ik zie ook dat mensen die die trainingen hebben gevolgd nu ook zelf op die manier gaan ondernemen, kloontjes zijn het geworden. Jammer vind ik dat Het geeft idd een hoog irritatie gehalte.

  11. @Antoinette Gelukkig kon ik er zelf ook om lachen. 🙂 Wat goed om te lezen dat je lekker druk bent! Het is zo belangrijk om in jezelf te blijven vertrouwen en naar je gevoel te blijven luisteren. Iets wat niet altijd even makkelijk is als beginnend ondernemer. Dat heb je dus goed gedaan!

    @Noel Dank!

    @Kevin Dankjewel. En wat een mooie, inspirerende en openhartige reactie van jou. Dankjewel daarvoor! Mooi te lezen hoe je de leiding over je leven hebt genomen. Dat zal niet makkelijk geweest zijn. Mooi advies aan het einde van je verhaal ook. Dank!

    @Cynthia Dank!

    @Willemien Je ziet het veel: de hoop op een beter leven. De kans dat dit gebeurt buiten jezelf leggen. Het is voor veel mensen moeilijk om het heft in eigen handen te nemen. Dus blijven ze hopen op die reorganisatie of hoofdprijs in de loterij. Herkenbaar!

    @Jacqueline Helemaal mee eens!

    @Sonja Dank!

    @Riechelle Wat mooi om te lezen dat je het geluk nu in eigen handen neemt! Wat een mooi inzicht. Ik snap dat dit je veel heeft gebracht (en nog steeds brengt).

    @Danielle Dank!

    @Esther Tja, als hij ooit valt, zal iedereen zeggen dat je heel slim en verstandig bent geweest! 🙂 Ik denk eerlijk gezegd dat angstmarketing minder zal worden. Ik heb het idee dat steeds meer mensen er klaar mee zijn. Dus ik heb de goede hoop dat het minder zal worden.

    @Joan Ik hoor het vaak – zeker van starters – dat ondernemers denken dat dat dé manier is waarop je marketing moet doen. Goed dus dat je nu weet dat het een manier is. Een manier die dus niet bij jou past.

    @Stefan Schaarste werkt. Absoluut. Er zijn in mijn ogen twee soorten schaarste: echte en kunstmatige. Heb je nog 2 plekken vrij in je training, dan is dat echte schaarste. Bij kunstmatige schaarste creëert de verkoper de schaarste. Je zet dus bewust iets in om schaarste te creëren. Eentje die je veel ziet is de vroegboekkorting. Ik heb persoonlijk alleen moeite met de tweede vorm: kunstmatige schaarste. Wat in mijn ogen is dat manipuleren.

    @Djoke Dank!

    @Marjan Volgens mij werkt FOMO ook voor producten of diensten die we helemaal niet allang wilden hebben of waarvan we dachten dat we die nodig hadden. Ik denk dat we allemaal wel eens iets gekocht hebben omdat het nu zo spotgoedkoop was, zo’n mooie deal was, dat we het echt niet konden laten gaan. Denk maar eens aan de opruiming. Weer een paar schoenen gekocht. Want ze waren nu wel heel goedkoop! Die kon ik toch niet laten liggen?! Ik weet zeker dat iedereen wel eens iets gekocht waar hij geen behoefte aan heeft vanwege de FOMO. Zowel producten als diensten.

    Wat schaarste betreft zijn er twee soorten schaarste: echte en kunstmatige. Echte is dat er bijvoorbeeld nog maar 2 plekken beschikbaar zijn. Kunstmatige is een schaarste die je bewust creëert. Bijvoorbeeld een vroegboekkorting. Ik heb persoonlijk alleen iets tegen het inzetten van kunstmatige schaarste, vandaar ook dat ik dat zelf niet doe.

    Ik weet niet of je door kunstmatige schaarste het beslismoment naar voren haalt. Dan zouden we namelijk nooit iets kopen wat we eigenlijk helemaal niet nodig hadden. De vraag is ook: hoe weet je zeker of het daadwerkelijk uitstelgedrag is waarom iemand niet koopt? Bovendien zit er in mijn ogen altijd iets onder dat uitstelgedrag. Er is altijd een reden waarom iemand uitstelt. Vaak een angst, een zorg of een vraag. Ik geloof dat je daar in je marketing aandacht aan zouden moeten besteden. Dus in het wegnemen van die angst of zorg of antwoord geven op de vraag. Zodat iemand weloverwogen een keuze kan maken. Vanuit zichzelf. En niet omdat hij bang is iets mis te lopen als hij zich niet NU aanmeldt.

    @Sophie Ik hoor het vaak. Veel ondernemers vinden dat iedereen steeds meer op elkaar gaat lijken.

  12. Inspelen op angst als link tussen een loterij en ondernemerschap. Wat een mooie link!! Ik heb laatst nog een verkoper van een nationale loterij… in grootste verbazing achtergelaten toen ik niet geïnteresseerd bleek in de kans op dit en dat en zus en zo en allerlei bonussen erbij …. Ik volg je helemaal!

Plaats een reactie