Waarom ik de frequentie van mijn nieuwsbrief heb veranderd

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

waarom-ik-de-frequentie-van-mijn-nieuwsbrief-heb-veranderd-768x548

Nieuwsbrieven worden steeds minder vaak geopend.

Dat is niet zo gek. Want vonden we het vroeger nog leuk als we een e-mail kregen, tegenwoordig lukt het ons bijna niet meer om de inbox leeg te krijgen.

Ook zijn we ons – ten opzichte van een aantal jaren geleden – op meer nieuwsbrieven gaan abonneren. Omdat er nou eenmaal meer aanbod is. Steeds meer ondernemers sturen een nieuwsbrief. En dat betekent dus ook nog eens dat er ‘nieuwsbrief-concurrentie’ in de inbox is.

Bovendien blijkt dat we steeds minder tijd hebben. Of dat in ieder geval zo ervaren. Onze tijd wordt dus steeds schaarser.

Ook daarom worden nieuwsbrieven minder vaak geopend. We hebben simpelweg geen tijd om al die nieuwsbrieven te lezen.

De oplossing

Wat je veel ondernemers ziet doen om hun boodschap dan toch onder de aandacht te brengen is vaker een mailing sturen. Extra e-mails (vaak te herkennen aan de ‘vriendelijke reminders’) of door de frequentie van hun nieuwsbrief te verhogen. Ik ken zelfs ondernemers die nu dagelijks mailen.

De vraag is of dat altijd de oplossing is…

Uit onderzoek blijkt namelijk dat we als volgt met e-mail omgaan:

Komt er een e-mail in je inbox, dan kijk je eerst van wie die e-mail is. Staat deze persoon bij jou bekend als een ‘interessante afzender’, dan open je de e-mail direct.

Je kent dat vast wel: sommige nieuwsbrieven open je altijd. Wat het onderwerp ook is.

Zit de afzender voor jou in het hokje ‘minder interessant’, dan kijk je ook naar het onderwerp van de e-mail. Spreekt het onderwerp je aan, dan wordt de e-mail geopend.

Dat betekent dus dat – als je nieuwsbrieven verstuurt – je uren kunt besteden aan een super verleidelijke titel. Maar als mensen bij het zien van jouw naam niet direct de gedachte hebben: “Die stuurt altijd leuke/goede/interessante e-mails”, dan moet het wel een hele verleidelijk titel zijn om de nieuwsbrief geopend te krijgen.

Het is dus veel beter om ervoor te zorgen dat mensen jouw naam associëren met ‘interessante afzender’. En dat doe je door voor de lezer interessante informatie te delen. Zodat hij na het lezen van je nieuwsbief het gevoel heeft dat hij zijn kostbare tijd zinvol heeft besteed.

Daarom maak ik een andere keuze. Ik ga vanaf nu mijn nieuwsbrief onregelmatig sturen. Ik ga mijn abonnees alleen nog mailen als ik het gevoel heb dat ik iets interessants te melden heb. Iets wat waardevol is voor mijn lezers.

Nou probeerde ik dat natuurlijk altijd al te doen. Waardevolle informatie delen. Maar de vaste frequentie (eens in de 2 weken) was daarin wel altijd leidend. En dat laat ik nu los.

Dus mocht je mijn nieuwsbrief (willen) ontvangen: dan weet je dat ik onregelmatig in je inbox verschijn.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
Wil je zelf ook nieuwsbrieven gaan versturen en heb je geen idee welk nieuwsbrief-format het beste bij jou (en jouw ondernemersprofiel) past? Volg dan de les ‘nieuwsbrief’ van het Onderscheidend Ondernemen College.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief 😉

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 

Foto: met dank aan Pexels

 

Reacties

  1. Hoi Selma,

    Ik vind het jammer. Ik kijk altijd uit naar jou nieuwsbrief. Vele andere nieuwsbrieven heb ik naar een paar keer lezen opgezegd. Die van jou niet. Afwisselend en waardevol voor mijn werk. Soms praktisch, soms gewoon inspirerend.

  2. Hoi Annegret. Leuk om te horen dat je mijn nieuwsbrief met zoveel plezier leest! Ik blijf hem wel sturen hoor. Ik vermoed dat het eens in de 2 a 3 weken zal zijn. Het staat alleen iets minder vast hoe vaak het precies zal zijn (zoals voorheen: eens in de 2 weken).

  3. Hoi Selma,
    Jouw nieuwsbrief open ik altijd :-). Ik snap wel dat je afstapt van het regelmatige principe, maar dat heeft bij mij dan weer een heel andere oorzaak. Ben wel benieuwd of je ook met ons gaat delen wat jij merkt van het feit dat je nu onregelmatig in “onze” mailbox valt. Ga je dat ook met ons delen?
    Fijn weekend en groetjes aan Florien!

  4. Ik vind het een hele begrijpelijke (en slimme) keuze Selma. Het kan ook zo maar uitpakken dat je ineens een keer elke week een mail stuurt, omdat je toevallig net twee weken achter elkaar iets interessants te melden hebt. Het haalt in ieder geval de druk er voor jezelf af en je bent oprechter in wat je te delen hebt. Mooi experiment. En als je op een gegeven moment merkt dat je vindt dat je te weinig tips deelt, kun je je experiment weer aanpassen. Dat is het mooie van ondernemen :). Lieve groet, Frederike

  5. @Debby Goed idee om het te delen! Had ik nog niet over nagedacht, maar zal ik zeker gaan doen. Ben zelf ook wel benieuwd hoe dit experiment uitpakt.

    @Frederike Inderdaad: misschien heb ik wel zoveel te melden dat ik jullie om de paar dagen ga mailen. 😉 Je weet het niet. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het zal zijn en of ik hierbij blijf of het weer ga veranderen. We gaan het zien!

Plaats een reactie