Wat is een ondernemersprofiel?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

De 12 Ondernemersprofielen van Selma Foeken

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je bij alle beslissingen die je als ondernemer moet nemen.

Waar kies je voor?

Als ondernemer zijn er veel beslissingen die je moet nemen. Grofweg kun je ze onderverdelen in twee categorieën:

  1. Welke focus kies je met je bedrijf? Want je moet bepalen welke diensten je gaat aanbieden. En noem je je jezelf? Coach? Trainer? Adviseur? Of toch anders? En op welke doelgroep ga jij je richten? Ook dat valt onder het bepalen van de focus van je bedrijf.
  2. Hoe doe je aan marketing? Ga je een nieuwsbrief versturen? Moet je op Facebook? Ga je webinars geven? Is het slim om te netwerken? Moet je aan koude acquisitie doen? Of kun je bijvoorbeeld beter een challenge organiseren?

Hoe weet je waar je het beste voor kunt kiezen? Want wie je ook vraagt wat je het beste kunt doen: iedereen lijkt er een andere mening over te hebben.

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je bij het maken van al deze keuzes.

Je ondernemersprofiel

Je ondernemersprofiel helpt je bij het maken van keuzes die passen bij jou. Bij wie je bent. Je ondernemersprofiel sluit namelijk aan bij wie je van nature al bent.

Dus ken je je ondernemersprofiel, dan snap je wat bij jou past en wat voor jou werkt (en wat niet). En dat maakt het maken van keuzes een stuk gemakkelijker.

De 12 ondernemersprofielen

Zoals je in onderstaande tabel kunt zien zijn er in totaal 12 verschillende ondernemersprofielen. Ieder hokje is een profiel.

Tabel met de 12 ondernemersprofielen

Ieder ondernemersprofiel bestaat uit een natuurlijke stijl en een natuurlijke overtuigingskracht.

Welke focus kies je?

Je natuurlijke stijl is de manier waarop jij het liefst met mensen werkt en helpt je om te bepalen welke focus je het beste met je bedrijf kunt kiezen.

Er zijn in totaal vier verschillende natuurlijke stijlen:

  1. Goeroe
  2. Empowermentor
  3. Verbinder
  4. Supporter

Wat bied je aan?

Iedere natuurlijke stijl heeft bepaalde diensten die daar het beste bij passen. Dus weet jij wat jouw natuurlijke stijl is, dan weet je ook meteen welk type diensten het beste bij jouw manier van werken passen.

Je natuurlijke stijl helpt je dus bij het maken van keuzes voor je businessmodel.

Wat verkoop je?

Als je weet wat jouw natuurlijke stijl is, kun je ook meteen verwoorden wat je verkoopt. Iedere natuurlijke stijl verkoopt namelijk iets anders. En heeft dus een andere (marketing)boodschap.

Wel zo handig om te weten bij zoiets als het schrijven van je websiteteksten.

Welke klant past bij jou?

Ook heeft iedere natuurlijke stijl een ander type klant dat daarbij past. Dus je weet ook meteen op wie jij je met je diensten het beste kunt richten.

Hoe doe je aan marketing?

Om te bepalen welke vormen van marketing het beste bij je passen, is het goed als je weet waarom mensen specifiek van jou kopen. Oftewel wat het ‘haakje’ is waarop mensen bij jou aanhaken.

Daarom is het zo fijn om te weten wat je natuurlijke overtuigingskracht is. Want je natuurlijke overtuigingskracht bepaalt waarom mensen van jou willen kopen.

Er zijn er in totaal drie:

  1. Charismatisch
  2. Conversatiegericht
  3. Onweerstaanbaar Creatief

Wat moet je van jezelf laten zien?

Als je weet wat je overtuigingskracht is, dan weet je wat je van jezelf moet laten zien, zodat mensen ook daadwerkelijk kunnen aanhaken. Want alleen als potentiële klanten kennismaken met dat ‘haakje’ zullen ze van je kopen.

Welke marketingvormen zijn geschikt?

Je overtuigingskracht helpt je dus ook bij het kiezen van je marketingvormen. Omdat je precies weet wat je van jezelf moet laten zien waardoor potentiële klanten denken: “Bij jou moet ik zijn!”. Waardoor je dus weet welke vormen wel en welke niet geschikt zijn.

Dat betekent dus ook dat niet iedere marketingvorm voor iedere overtuigingskracht effectief is. En dat is goed om je te realiseren.

Want bloggen werkt bijvoorbeeld niet voor de meeste charismatici, terwijl video dat juist wel weer doet. En ondernemers die onweerstaanbaar creatief zijn, moeten juist wél bloggen (en weer niet op video). Om maar wat voorbeelden te noemen.

De 12 ondernemersprofielen

Omdat het lastig is om er zelf achter te komen welk profiel je hebt, heb ik een workshop ontwikkeld waarin je ontdekt wat jouw profiel is.

Veel mensen herkennen zich namelijk in meerdere profielen en het is belangrijk dat je weet wat je primaire en wat je secundaire profiel is. Daarnaast is het mijn ervaring dat mensen vaak kiezen voor het profiel dat ze graag willen hebben (in plaats van wat ze werkelijk hebben).

Je bent uiteraard van harte welkom in mijn workshop. Meer informatie over deze workshop vind je op workshop de 12 ondernemersprofielen. En in de agenda zie je een overzicht van alle data waarop deze workshop plaatsvindt.

Wil je overleggen of deze workshop interessant voor je is?
Neem dan gewoon even contact op.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 

Foto: Charlotte Matse

 

Plaats een reactie