Wat is een ondernemersprofiel?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

De 12 Ondernemersprofielen van Selma Foeken

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je bij alle beslissingen die je als ondernemer moet nemen.

En dat zijn er nogal wat!

Want welke focus kies je met je bedrijf? Welke diensten ga je aanbieden? Hoe noem je jezelf? Op welke doelgroep ga jij je richten?

En wat dacht je van alle marketingkeuzes die je moet maken…

Want waar kies je voor als je aan marketing gaat doen? Ga je een nieuwsbrief versturen? Moet je op Facebook? Ga je webinars geven? Is het slim om te netwerken? Moet je aan koude acquisitie doen? Of kun je bijvoorbeeld beter een challenge organiseren?

Hoe weet je waar je het beste voor kunt kiezen? Want wie je ook vraagt wat je het beste kunt doen: iedereen lijkt er een andere mening over te hebben.

Je ondernemersprofiel

Je ondernemersprofiel helpt je bij het maken van keuzes die passen bij jou. Bij wie je bent. Je ondernemersprofiel sluit namelijk aan bij wie je van nature al bent.

Dus ken je je ondernemersprofiel, dan snap je wat bij jou past en wat voor jou werkt (en wat niet). En dat maakt het maken van keuzes een stuk gemakkelijker.

Zoals je in onderstaande tabel kunt zien zijn er 12 ondernemersprofielen. Ieder hokje is een profiel.

Tabel met de 12 ondernemersprofielen

Ieder ondernemersprofiel bestaat uit een natuurlijke stijl en een natuurlijke overtuigingskracht.

Welke focus kies je?

Je natuurlijke stijl is de manier waarop jij het liefst met mensen werkt en helpt je om te bepalen welke focus je het beste met je bedrijf kunt kiezen.

Er zijn in totaal vier verschillende natuurlijke stijlen:

  1. Goeroe
  2. Empowermentor
  3. Verbinder
  4. Supporter

Iedere natuurlijke stijl heeft bepaalde type diensten die daar het beste bij passen. Dus weet jij wat jouw natuurlijke stijl is, dan weet je ook meteen welk type diensten het beste bij jouw manier van werken passen.

Je natuurlijke stijl helpt je dus bij het maken van keuzes voor je businessmodel.

Als je weet wat jouw natuurlijke stijl is, kun je ook meteen verwoorden wat je verkoopt. Iedere natuurlijke stijl verkoopt namelijk iets anders. En heeft dus een andere (marketing)boodschap.

Wel zo handig om te weten bij zoiets als het schrijven van je websiteteksten.

Ook heeft iedere natuurlijke stijl een ander type klant dat daarbij past. Dus je weet ook meteen op wie jij je met je diensten het beste kunt richten.

Hoe doe je aan marketing?

Om te bepalen welke vormen van marketing het beste bij je passen, is het goed als je weet waarom mensen specifiek van jou kopen. Oftewel wat het ‘haakje’ is waarop mensen bij jou aanhaken.

Daarom is het zo fijn om te weten wat je natuurlijke overtuigingskracht is. Want je natuurlijke overtuigingskracht bepaalt waarom mensen van jou willen kopen.

Er zijn er in totaal drie:

  1. Charismatisch
  2. Conversatiegericht
  3. Onweerstaanbaar Creatief

Als je weet wat je overtuigingskracht is, dan weet je wat je van jezelf moet laten zien, zodat mensen ook daadwerkelijk kunnen aanhaken.

Dat betekent dus ook dat niet iedere marketingvorm voor iedere overtuigingskracht geschikt is. En dat is goed om je te realiseren.

Want bloggen werkt bijvoorbeeld niet voor de meeste charismatici. En de meeste mensen die onweerstaanbaar creatief zijn, moeten vaak (absoluut) niet op video. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Kortom: het kennen van je overtuigingskracht helpt je bij het kiezen van de vormen van marketing. Omdat je precies weet wat je van jezelf moet laten zien waardoor potentiële klanten denken: “Bij jou moet ik zijn!”.

De 12 ondernemersprofielen

Omdat het lastig is om er zelf achter te komen welk profiel je hebt, heb ik een workshop ontwikkeld waarin je ontdekt wat jouw profiel is.

Veel mensen herkennen zich namelijk in meerdere profielen en het is belangrijk dat je weet wat je primaire en wat je secundaire profiel is. Daarnaast is het mijn ervaring dat mensen vaak kiezen voor het profiel dat ze graag willen zijn (in plaats van wat ze werkelijk zijn).

Vooral voor het scherp krijgen van je natuurlijke overtuigingskracht heb je vaak anderen nodig. Zij zien vaak beter wat ‘het haakje’ is waarop mensen specifiek bij jou aanhaken.

In de workshop laat ik ook voorbeelden zien van de verschillende natuurlijke stijlen en natuurlijke overtuigingskrachten, zodat je goed gaat snappen wat je ondernemersprofiel is en wat je ermee kunt.

Je bent uiteraard van harte welkom In mijn workshop. Meer informatie over deze workshop vind je op workshop de 12 ondernemersprofielen. En in de agenda zie je een overzicht van alle data waarop deze workshop plaatsvindt.

Wil je overleggen of deze workshop interessant voor je is? Neem dan gewoon even contact op.

 

Foto: Charlotte Matse

 

Plaats een reactie