Wat is een ondernemersprofiel?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

De 12 Ondernemersprofielen van Selma Foeken

Stuur een nieuwsbrief. Ga twitteren. Maak video’s. Zorg dat je zichtbaar bent op LinkedIn. Ga naar netwerkbijeenkomsten. Organiseer een event. Doe aan koude acquisitie. Deel waardevolle content. Maak een Facebookpagina. Geef een gratis e-book weg. Organiseer een challenge.

En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Hoe weet je waarvoor je moet kiezen?

Word jij ook zo gek van al die (goed bedoelde) adviezen? Over wat je als ondernemer allemaal moet doen om aan klanten te komen?

De één zegt dit, de ander dat. Dus welk advies moet je geloven? Bovendien kun je ze nooit allemaal opvolgen. Daar heb je helemaal geen tijd voor.

Dus wat zet je in? Waar kies je voor als ondernemer? Want je snapt heus wel dat het belangrijk is dat je zichtbaar bent. Alleen hoe?

Marketing. Zucht.

Naast dat het lastig is om te bepalen waar je als ondernemer voor kiest, zit er voor veel ondernemers ook een ‘naar smaakje’ aan marketing.

Alsof je je anders moet voordoen. Jezelf op de borst moet kloppen. Continu moet laten zien hoe goed en succesvol je bent. En allerlei trucjes moet toepassen om mensen te verleiden van je te kopen.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar (ik en) mijn klanten houden daar niet van.

Jezelf zijn. Ook in je marketing.

Ik geloof dat je als ondernemer jezelf kunt zijn. Omdat je juist dan het meest onderscheidend bent. Want – laten we eerlijk zijn – er is niemand zoals jij.

Ik geloof ook dat je je in je marketing niet anders voor hoeft te doen. Dat je ook dan dicht bij jezelf kunt blijven.

Maar hoe doe je dat?

Het antwoord: je ondernemersprofiel

Als je bovenstaande tekst herkent, dan heb je feitelijk twee vragen:

  • Hoe weet je voor welke vormen van marketing je het beste kunt kiezen?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat je ook in je marketing jezelf kunt zijn?

Het antwoord op beide vragen is hetzelfde. En klinkt bijna te simpel om waar te zijn: zorg dat je weet wat je ondernemersprofiel is.

Wat is een ondernemersprofiel?

Er zijn in totaal 12 verschillende ondernemersprofielen en ieder ondernemersprofiel is opgebouwd uit twee elementen:

  1. Je natuurlijke stijl
  2. Je natuurlijke overtuigingskracht

Je natuurlijke stijl

Je natuurlijk stijl is de manier waarop jij van nature oplossingen aandraagt. Je zou kunnen zeggen dat dit de manier is waarop je het liefst met mensen werkt.

Je natuurlijk stijl bepaalt daardoor niet alleen welke businessmodel het beste bij je past, maar ook wat je precies verkoopt. En dus wat je marketingboodschap is.

In totaal zijn er vier verschillende natuurlijke stijlen.

Je natuurlijke overtuigingskracht

Je natuurlijke overtuigingskracht is de manier waarop jij van nature mensen beïnvloedt. En als je het vanuit marketingperspectief bekijkt: wat het ‘haakje’ is waarop potentiële klanten bij je aanhaken.

Daardoor bepaalt je natuurlijke overtuigingskracht wát je van jezelf moet laten zien in je marketing. Concreet betekent dit dat je hierdoor precies weet welke vormen van marketing wel en welke niet bij je passen.

In totaal zijn er drie verschillende soorten natuurlijke overtuigingskracht.

Waarom ik geloof dat iedere ondernemer zijn profiel zou moeten kennen

Wat ik geweldig vind aan het model de 12 ondernemersprofielen is dat het uitgaat van wie je bent. Hoe je in elkaar zit. Wat je kwaliteiten zijn. Waar je goed in bent. Wat je leuk vindt. En het vertelt je hoe je dit als ondernemer optimaal kunt inzetten.

Je hoeft je dus nooit anders voor te doen dan je bent.

Dat betekent ook dat als je je ondernemersprofiel kent, je snapt welke businessmodellen wel en welke niet bij je passen. Je kunt daardoor veel makkelijker voor een businessmodel kiezen dat past bij hoe je van nature het liefste werkt.

Omdat je weet waarom mensen van jou kopen, weet je ook welke vormen van marketing voor je werken (en welke niet). Dat maakt de keuze een stuk makkelijker en – geloof me of niet – marketing vaak meteen ook een stuk leuker.

Dat is ook waarom ik geloof dat onderscheidend ondernemen begint met het kennen van je ondernemersprofiel.

De verschillende profielen

Alle 12 ondernemersprofielen zijn anders. Logisch. Dat betekent ook dat de marketing van alle 12 de profielen anders is. Ook dat klinkt natuurljk heel logisch.

Om je een idee te geven wat – per profiel – belangrijk is als je aan marketing gaat doen, vind je via deze link een pdf: Wat is belangrijk als je aan marketing gaat doen. (Je hoeft geen e-mail adres in te vullen. Gewoon op de link klikken, dan krijg je de PDF vanzelf).

Zoals je kunt zien zijn er grote verschillen!

Zo moet bijvoorbeeld de onweerstaanbaar creatieve empowermentor vooral zijn inhoud laten zien. Terwijl het voor de conversatiegericht empowermentor juist essentieel is dat hij in gesprek komt met zijn potentiële klanten. Om maar eens twee profielen te noemen.

Maar wat misschien nog wel belangrijker is om je te realiseren, is dat vrijwel alle marketing die hier in Nederland door veel businesscoaches wordt geleerd, de marketing is die slechts voor drie van de profielen werkt.

Je kent het vast wel:

  • Vroegboekkortingen aanbieden
  • Stappenplannen en systemen verkopen
  • Grote beloftes doen
  • Laten zien hoe succesvol je bent (omzetcijfers noemen, op de foto met grote groepen deelnemers, foto’s delen van je huis, auto, vakantie)
  • Praten in geheimen & sleutels
  • Grote lanceercampagnes organiseren (denk aan webinars en challenges).

Het zijn allemaal marketingmethodes die goed werken voor ondernemers die zichzelf herkennen in de ‘goeroe’.

Dit is een natuurlijke stijl waar veel businesscoaches zich in herkennen. Vandaar dat ze vrijwel allemaal deze vormen van marketing inzetten en er enthousiast over zijn. Want voor hen werkt het.

Het is ook wat zij hun klanten leren om te doen. Vandaar dat je het steeds meer ondernemers ziet toepassen.

Met alle gevolgen van dien…

Want ik hoor van veel ondernemers dat ze er zo langzamerhand wel een beetje klaar mee zijn. Met al die challenges, geheimen, succesverhalen en vroegboekkortingen. Maar dat niet alleen, voor veel ondernemers werkt deze manier van marketing gewoon niet.

Logisch. Als je je realiseert dat dit slechts een manier van marketing is (en dus niet dé manier).

Heb je een allergie voor deze manier van marketing? Of heb je het uitgeprobeerd, maar werkte het niet? Dan is de kans héél groot dat jij een andere natuurlijke stijl hebt.

En – goed om te weten – het ligt dus niet aan jou! Of aan je geld-mindset!

(Ben je in de leer geweest bij een businesscoach en heb je deze manier van marketing geleerd? Een manier die door veel mensen ‘de Amerikaanse manier’ wordt genoemd? Lees dat dit uitgebreide artikel eens dat ik daarover heb geschreven: Waarom de Amerikaanse manier niet voor iedereen werkt. Dan snap je waarom het voor jou niet (of misschien juist wel) werkt).

Hoe kom je erachter wat je ondernemersprofiel is?

Wil je ontdekken wat jouw ondernemersprofiel is? Dan kun je het beste naar mijn workshop ‘de 12 ondernemersprofielen‘ komen.

Dit is een workshop van een halve dag waarin je ontdekt wat jouw profiel is.

Ik werk met kleine groepen (max 4 personen). Omdat ik het belangrijk vind om iedereen persoonlijke aandacht te geven en alle vragen te beantwoorden. Zodat iedereen na afloop zijn profiel kent én snapt.

Want uit ervaring weet ik inmiddels dat dit vaak lastiger en complexer is dan het in eerste instantie lijkt. Omdat je je vaak in meerdere profielen herkent. En omdat anderen vaak beter zien wat jouw natuurlijke overtuigingskracht is, dan dat je dat zelf ziet.

Vandaar ook dat ik deze workshop alleen live aanbied.

Je bent uiteraard van harte welkom om een keer mee te doen!

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken

 

 

 

 

Foto: Charlotte Matse

 

Plaats een reactie