Danielle voelt zich bekocht

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

leeg winkelmandje

“Nadat ik een Paraplu bij Selma had gemaakt, heb ik een tijd gedacht: Had ik niet beter naar een andere businesscoach kunnen gaan?”

Zei ze dat echt?!

Even weet ik niet hoe ik moet reageren. Want als ik haar ga vragen waarom ze dit dacht, loop ik het risico het verhaal van een ontevreden klant te horen.

Wil ik dat?

Gezellig een hapje eten

Ik zit aan tafel met Florien en twee oud-klanten. Toevallig ontdekten we dat we alle vier tegelijkertijd in dezelfde stad waren en we besloten samen een hapje te eten.

We hebben de grootste lol. De tafel naast ons vraagt zelfs een paar keer of we wat zachter kunnen doen. Vrijwel de hele avond praten we over ondernemen. Dat kan ook bijna niet anders met vier ondernemers aan één tafel.

Wil ik dit horen?

Mijn nieuwsgierigheid wint.

Zo nonchalant mogelijk vraag ik mijn oud-klant naar de opmerking die ze zojuist maakte.

“Alle andere businesscoaches in Nederland leren je hoe je snel aan klanten komt. En dat doe jij niet. Jij zegt dat klanten krijgen tijd kost. En dat het soms (heel) lang duurt voordat je bedrijf lekker gaat lopen”.

Nog voor ik kan reageren, gaat ze verder.

“Toen ik besloot om samen met jou een Paraplu te gaan maken, was ondernemen nog nieuw voor mij. Ik kende geen enkele businesscoach, alleen jou. Dus was het voor mij logisch om klant van jou te worden”.

Ik knik. En ben benieuwd naar wat er nu gaat komen.

“Ik was heel erg blij met mijn Paraplu hoor. Ik kon daardoor mijn visie heel goed verwoorden en het was daardoor ook makkelijk om mijn programma te ontwikkelen. En ook het schrijven van mijn websiteteksten lukte daardoor eindelijk.”

Ik voel de ‘maar’ aankomen

“Maar toen mijn website af was gebeurde er niks. Geen klanten. Niemand die zich aanmeldde. Ik schreef wel blogartikelen en was ook actief op mijn Facebookpagina, maar dat leverde niks op”.

Ik wil reageren, maar ze is duidelijk nog niet klaar met haar verhaal.

“Toen zag ik op Facebook allemaal advertenties voorbijkomen met challenges over hoe je snel aan klanten komt. En toen voelde ik me in eerste instantie toch een beetje bekocht. Want ik ontdekte: het kan dus wél snel”.

Ik snap het helemaal

Toen ik samen met Danielle – want zo heet mijn oud-klant – een Paraplu maakte, werd het me al vrij snel duidelijk: zij zou een lange adem nodig hebben.

Vanwege haar doelgroep.

Danielle richt zich namelijk op vrouwen die last hebben van eetbuien. En van wie vrijwel niemand weet dat ze die hebben. Omdat ze zich daarvoor schamen. En denken dat ze de enige zijn.

Dus herken je jezelf op de website van Danielle, dan wil dat nog niet zeggen dat je je meteen gaat aanmelden voor haar programma. Daar is vertrouwen voor nodig.

Vertrouwen in jezelf. Dat het je écht gaat lukken om van die eetbuien af te komen. En vertrouwen in Danielle. Dat zij de aangewezen persoon is om je hierbij te helpen.

Dat vraagt om marketing die volledig gericht is op het opbouwen van vertrouwen. Vandaar de lange adem. Want zoiets kost tijd. Zeker als er ook nog eens een taboe zit op het probleem waarmee je je klanten helpt.

Maar ja, Danielle wil natuurlijk wel graag klanten…

Wat duurt het lang!

Danielle vertelt me over de soms moeilijke fase na het ontwerpen van haar Paraplu. Dat ze vanaf het begin de marketing deed die bij haar en haar ondernemersprofiel paste. Maar dat het zo weinig leek op te leveren.

Ze vertelt me over hoe moeilijk ze het soms vond om het vol te houden. Ook al wist ze dat ze een lange adem nodig had.

“Weet je, als zo’n beetje iedere businesscoach zegt dat het makkelijk is om aan klanten te komen, dan denk je op een gegeven moment dat je iets niet goed doet”.

Dat snap ik helemaal. Ook ik zie natuurlijk de vele Facebookadvertenties in mijn tijdlijn langskomen.

“Ik wist dat ik vertrouwen moest opbouwen”, gaat Danielle verder. “En dat schreeuwerige boodschappen en grote beloftes hier niet bij passen. Dus ik wist dat ik wat dat betreft echt goed bezig was”.

Ik knik.

“Maar toch. Als je steeds de boodschap in je tijdlijn ziet dat het zo makkelijk is om klanten te krijgen, dan ga je op een gegeven moment aan jezelf twijfelen”.

De andere oud-klant aan tafel knikt. Ook zij herkent het gevoel. En ook zij heeft een tijd gedacht dat ze iets niet goed deed.

Waarom deed ik dat toch?!

Ze vertellen me beiden over de verschillende challenges waar ze aan meegedaan hebben. Waarin hun beloofd werd dat ze geheimen zouden leren. Of waarin ze leerden hoe ze een klantmagneet moesten worden.

En dat ze tegelijkertijd niet zo goed snappen dat ze zich toch iedere keer weer aanmeldden. Omdat ze zich óók ergerden aan al die challenges. “Waarom meldden we ons dan steeds weer aan?!” vragen ze aan mij.

Ik vertel hun dat dit komt door de verleidings- en manipulatietechnieken die gebruikt worden. En dat we daar als mensen nou eenmaal gevoelig voor zijn. Zeker als je (te) weinig klanten hebt. Over hoe er wordt ingespeeld op de angst die je voelt. De angst dat je misschien je huur of hypotheek niet meer kunt betalen…

“Weet je” zegt Danielle “Ik was het op een gegeven moment zo zat om mijn tijd te besteden aan die voor mij nutteloze challenges, dat ik besloot mijn marketing echt serieus aan te gaan pakken”.

“Dat was toen ik bij jou kwam om over mijn marketing te sparren en samen een marketingroute te maken. Want toen had ik inmiddels wel door dat jij geen miskoop was”, zegt ze lachend.

Dat was vorig jaar. Ik heb Danielle toen begeleid bij het maken van een videoserie. Een serie die past bij haar ondernemersprofiel. En een serie die potentiële klanten de kans geeft om kennis te maken met Danielle, haar visie en werkwijze.

Deze videoserie is een mooi voorbeeld van wat ik noem: een helderheidgevende route.

Het doel van deze serie is niet mensen verleiden om klant te worden (zoals bij een funnel vaak het geval is). Het doel is aan mensen met eetbuien helderheid geven over waarom ze die eetbuien hebben.

Zodat ze hun eigen gedrag beter gaan begrijpen. En vertrouwen krijgen in zichzelf. Gaan geloven dat het mogelijk is dat ze van hun (stiekeme) eetbuien af kunnen.

Kortom: het is een videoserie die vertrouwen geeft.

“Ik ben nog steeds zo ongelooflijk blij met die videoserie. Ik krijg er zulke mooie en ontroerende reacties op” zegt Danielle.

“Maar dat niet alleen” vervolgt ze haar verhaal “De vrouwen die naar aanleiding van de videoserie besluiten om klant te worden, passen zo goed bij mij en mijn aanbod. Ze maken echt enorme stappen. Zo gaaf om te zien!”.

“Je had gewoon gelijk” besluit ze haar verhaal. ”Ik had een lange adem nodig. Het heeft wel 1,5 jaar geduurd voor het echt ging lopen. Maar wat ben ik blij dat ik heb volgehouden! En dat ik me niet heb laten verleiden om toch ook te gaan stunten om aan klanten te komen.”

Dat kan natuurlijk ook…

“En weet je” zegt ze tot slot “Al die gratis challenges en gratis webinars, die gebruik ik nog steeds’.

Ik kijk haar verbaasd aan.

“Zodra ik merk dat ik in de verleiding kom om me aan te melden, weet ik dat er iets aan de hand is. Dat ik niet lekker in mijn vel zit. Of dat ik onzeker ben over de volgende stap die ik wil zetten met mijn bedrijf”.

Aha, dus dat bedoelt ze.

“Het is voor mij nu een signaal. Dat er iets aan de hand is. En ik kom daardoor niet meer in de verleiding om me aan te melden. En daarmee de houvast buiten mezelf te zoeken”.

Ik glimlach. Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken.

We besluiten dat dit een mooi moment is om te proosten op het ondernemerschap. Op hoe moeilijk en zwaar het soms kan zijn. En hoe gaaf als je in jezelf blijft geloven, marketing doet die bij je past en je bedrijf echt lekker begint te lopen.

En terwijl we het glas heffen, denk ik bij mezelf: “Tóch goed dat ik haar gevraagd heb wat ze met haar opmerking bedoelde”.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
Foto: met dank aan Pexels

 

Reacties

  1. Mooi verhaal. Herkenbaar. Ik wil mij nl.heel graag richten op vrouwen om en nabij 60 jr, die geconfronteerd worden met hun wens tot verandering, hun acceptatie van wat het leven van nu hen brengt, of/en vrouwen die in deze leeftijd een verandering bewerkstelligd hebben.. Vriendinnen en kennissen van mij herkennen deze confrontaties en lopen hier soms op vast. Reden voor mij om daar een mooi programma op aan te bieden, maar hoe bereik ik potentiele klanten… Misschien toch ook eens met de paraplu van Selma aan de slag?

  2. Dapper, Selma, dat je toch verder vroeg en het aanhoorde, terwijl je je adem waarschijnlijk een beetje inhield. Om aan het eind opgelucht adem te halen en je weer wat had geleerd! Fijn dat je er daarna een mooi blog van hebt gemaakt, waar ook anderen wat aan kunnen hebben. Want ook ik herken die lange adem die soms nodig is!

  3. @Helena Wie weet. 🙂 Je bent uiteraard van harte welkom om een belafspraak te maken. Dan bespreken we samen wat je vraag precies is, zodat ik kan inschatten of een Paraplu inderdaad de juist oplossing is.

    @Naomi Pittig is dat soms he?! Die lange adem. Dat het dan lijkt alsof het geen enkel effect heeft wat je doet. Goed dat je volhoudt! En inderdaad: die opmerking was even schrikken. Maar was super blij met haar verhaal, juist omdat zoveel ondernemers het herkennen (vandaar dat ik het ook gedeeld heb).

    @Noel Daar kan ik niet over zeggen… (ik vertel nooit wie mijn (oud)klanten zijn (mits ze daar toestemming voor geven). 😉

Plaats een reactie