De voorsprong van de kleine ondernemer

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

“Een of twee?” roept hij zodra ik binnenkom. “Twee!” roep ik en ga op mijn vertrouwde plekje zitten. Al snel staat er een bitter lemon voor m’n neus. Zoals altijd als ik daar kom.

Ik ben bij mijn favoriete afhaal-Italiaan. Bij mij in de straat in Amsterdam. Ik kom hier vaak. Misschien wel te vaak, want ze weten precies wat ik lekker vind: Torteloni Pasta Vino.

Iedere keer dat ik kom, bestel ik dit gerecht. En als ik op een gegeven moment een relatie krijg met Florien en zij regelmatig blijft eten, bestel ik er soms twee.

Vandaar de standaardvraag als ik binnenkom: “Een of twee?”.

Als klant vind ik dit heerlijk. Dat ze me herkennen als ik binnen kom. Dat ze precies weten wat ik lekker vind. En dat ik mijn bitter lemon niet eens meer hoef te bestellen.

Klanten willen als mens behandeld worden

Een persoonlijke benadering en gezien worden. Klanten houden hiervan.

Ook de grote bedrijven lijken dat steeds meer door te hebben. Dat we als mens behandeld willen worden. En niet als ‘de massa’.

Vandaar dat grote bedrijven steeds meer gebruik maken van Big Data. Veel bedrijven hebben hele afdelingen die continu bezig zijn om data te verzamelen en ons online persoonlijke en op onze voorkeur afgestemde boodschappen te laten zien.

Daarom krijg je bijvoorbeeld op Facebook steeds sneakeradvertenties te zien als je in Google op sneakers gezocht hebt (om maar iets te noemen :-)).

Voor ons kleine ondernemers is dat niet mogelijk. Data verzamelen en continu analyseren en onze boodschappen daarop afstemmen.

Dus richten we onze boodschappen op de massa. Tenminste, dat is wat ik veel ondernemers online zie doen. Zij gedragen zich online zoals de meeste grote bedrijven dat nog steeds doen.

Ik zie ze zenden. Weinig tot geen contact maken. Op verschillende sociale media kanalen dezelfde berichten delen. Zonder interactie aan te gaan.

En dat is eigenlijk heel erg vreemd als je erover nadenkt. Want als kleine ondernemer heb je iets wat de grote bedrijven niet hebben. Je hebt namelijk jezelf.

De voorsprong van de kleine ondernemer

Jij bent je bedrijf. Mensen kopen van mensen. Toch?! Het lijkt wel alsof we dat sinds de komst van internet langzaam maar zeker zijn vergeten.

Internet heeft ons – de kleine ondernemers – de mogelijkheid gegeven om meer mensen te bereiken. Om berichten te automatiseren. En het lijkt soms alsof we daar als kleine ondernemers in zijn doorgeslagen.

Dat we nu denken dat we dat we dankzij internet mee kunnen concurreren met de grote bedrijven.

Maar dat doen we volgens mij niet door ons te gaan gedragen als deze grote bedrijven…

De grote bedrijven dreigen ons in te halen

Sommige grote bedrijven hebben overigens al heel goed door dat wij mensen graag persoonlijk benaderd willen worden. Neem een bedrijf als Cool Blue.

Zij sturen bijvoorbeeld regelmatig handgeschreven kaartjes naar hun klanten. En dat vinden die klanten geweldig! Want ik zie dat mensen deze kaartjes op social media delen. Of Cool Blue voor het kaartje bedanken. Zo bijzonder vinden we het als bedrijven ons persoonlijk benaderen.

Cool Blue loopt dus voor. Terwijl wij als kleine ondernemers juist voor zouden kunnen lopen als het om persoonlijke benadering gaat.

Gedraag je als mens

Kortom, hobbel niet achter de grote bedrijven aan. Maar maak gebruik van de voorsprong die je als kleine ondernemer al hebt.

Laat jezelf zien. Maak het persoonlijk. Ga de interactie aan. Bel je (oud)klanten. Stuur ze eens een kaartje. Ga met ze in gesprek.

Kortom, gedraag je als mens. Zowel offline als online.

Geloof me: daar kunnen geen Big Data tegenop.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
 
Foto: met dank aan Unsplash

 

Plaats een reactie