Wat is Intrinsiek Marketing®?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Intrinsiek Marketing®

Intrinsiek Marketing® is een nieuwe vorm van marketing. Een vorm die ik heb ontwikkeld voor ondernemers die een dienst verkopen waarin hun klanten iets leren. Het is marketing waarmee je de intrinsiek gemotiveerde klanten aanspreekt.

Marketing vanuit gelijkwaardigheid

Het belangrijkste verschil tussen Intrinsiek Marketing® en de marketing die we veel zien, is dat je bij Intrinsiek Marketing géén gebruik maakt van verleidingstechnieken.

Bij Intrinsiek Marketing® ga je namelijk uit van het mensbeeld dat mensen intrinsiek gemotiveerde wezens zijn. En dus ook intrinsiek gemotiveerd zijn om tot koop over te gaan. Mits jouw dienst aansluit bij hun behoefte.

Om te kunnen beoordelen of jouw dienst aansluit bij hun behoefte, hebben jouw potentiële klanten informatie van je nodig. Relevante informatie op basis waarvan zij kunnen beoordelen of jij, jouw werkwijze en jouw dienst bij hen past.

Je zou dus kunnen zeggen dat Intrinsiek Marketing® bestaat uit het verschaffen van relevante informatie. Omdat je geen gebruik maakt van verleidingstechnieken noem ik het ook wel ‘marketing vanuit gelijkwaardigheid’. Jij bent degene die voor relevante informatie zorgt. De klant beslist.

De verschillen op een rijtje

Om je een beeld te geven van de verschillen tussen marketing door verleiden (door veel mensen ook wel ‘Amerikaanse marketing’ genoemd) en Intrinsiek Marketing® heb ik op een A4 alle verschillen voor je op een rijtje gezet.

Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

Voor wie?

Ik heb Intrinsiek Marketing® ontwikkeld voor ondernemers die (deels) als coach, trainer, procesbegeleider, adviseur of bijvoorbeeld teamcoach werken. Deze manier van marketing is namelijk geschikt voor dienstverleners die tijdens het uitvoeren van hun dienst samenwerken met hun klant.

Wat veel ondernemers zich niet realiseren, is dat er een groot verschil is tussen producten en diensten. Verkoop je een product dan ben je er (meestal) niet bij als je klant jouw product consumeert. Verkocht is verkocht.

Bij een dienst ligt dit heel anders. Daar ben je er wél bij als jouw klant je dienst afneemt. Sterker nog, de dienst ontstaat door de samenwerking en/of interactie die er tijdens de coaching, training en/of advies tussen jou en je klant is. Dat betekent ook dat je voor de kwaliteit van je dienst mede afhankelijk bent van de inzet van je klant. Jullie doen het samen.

Vandaar dat het voor een coach, trainer, procesbegeleider of teamcoach essentieel is dat hij een klant aantrekt die bij hem, zijn dienst en zijn werkwijze past.

Intrinsiek Marketing® is geschikt voor dienstverleners die een dienst verkopen waarbij zowel de dienstverlener als de klant tegelijkertijd betrokken zijn bij de uitvoering van de dienst. En waarbij ook een hoge betrokkenheid en inzet van de klant gewenst is voor het slagen van de dienst.

Voor welke coach, trainer of adviseur?

Ik heb Intrinsiek Marketing® specifiek ontwikkeld voor dienstverleners die zich herkennen in het ondernemersprofiel van de empowermentor. Dit is het type ondernemer dat met zijn klant altijd op zoek gaat naar een oplossing die bij de klant past.

Werk je als adviseur, dan betekent dit dat jij je klant niet dé oplossing geeft, maar verschillende opties aanreikt. Waarbij het de klant is die zelf de keuze maakt welke optie uitgevoerd gaat worden.

Werk je als trainer, dan betekent dit dat de vaardigheden die jij je klanten leert vaak niet het doel, maar eerder een middel zijn. Je gaat met je klanten namelijk op zoek naar een manier die bij hen past. En je staat daarom bijvoorbeeld ook stil bij de overtuigingen waardoor bepaald gedrag wordt veroorzaakt. Jouw klanten leren zichzelf dus ook beter kennen.

Werk je als coach, dan betekent dit dat je jouw klanten naar zichzelf laat kijken. Naar hun eigen aandeel, gedrag en overtuigingen.

Kortom, jouw werkwijze vraagt zelfreflecterend vermogen van jouw klanten. Zij moeten bereid zijn naar zichzelf te kijken. En het is belangrijk dat zij een bepaalde mate van zelfkennis hebben en ook eigen verantwoordelijkheid willen nemen.

Dit is het type klant dat je aanspreekt met Intrinsiek Marketing® omdat je in je marketing de verantwoordelijkheid (om wel of geen klant te worden) helemaal bij de klant legt. En hem daardoor in je marketing al aanspreekt op zijn eigen verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie.

Introductiebijeenkomst

Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving / de empowermenor en ben je benieuwd naar Intrinsiek Marketing®? Je bent van harte welkom in de introductiebijeenkomst over Intrinsiek Marketing®.

Wil je eerst meer weten over de verschillende theorieën waar deze vorm van marketing op is gebaseerd? Bekijk dan onderstaande video.

(Het artikel waar aan het eind van deze video naar gerefereerd wordt, is bovenstaand artikel).

 

 

Meer lezen?

Vond je dit een interessant artikel? Dan denk ik dat je het artikel ‘Je hoeft je potentiële klanten vaak helemaal niet te verleiden‘ ook interessant vindt.

Wil je meer lezen? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief. Ik stuur je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

Foto: met dank aan Pexels

 

Reacties

  1. Selma, wat een goed artikel. Wat kan jij toch goed verhelderen. Een woord dat ik ook van jou heb geleerd en mij heel veel brengt. En intrinsieke marketing kan ik hieraan toevoegen. Want daar ben ik naar zoek. Fijn om dit te lezen!

  2. Dankjewel Sonja! Gaaf om te lezen dat het geven van helderheid je zoveel brengt. Ik zie ook veel gave dingen van je online langskomen. Echt gaaf om te zien!

    Wat leuk Simon. Marketing voor je eigen bedrijf? Of maak je een switch en ga je het anderen leren?

  3. Dankjewel! Tja, waar ligt precies de grens tussen informeren en verleiden he!? 🙂 Volgens mij heb ik je geïnformeerd en ben je nu nieuwsgierig (dus intrinsiek gemotiveerd) om meer te willen weten. Toch?

  4. Hoi Selma, mooi artikel. Is er ook een methode voor mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn en daardoor intuïtief kiezen wie ze het beste kan helpen? De groep die jij omschrijft zit voor mijn gevoel nog heel erg in zijn ratio. Kiest weloverwogen heeft veel informatie nodig. Maar er is dus nog een andere doelgroep voor coaches trainers etc. Die kiezen omdat ze intuïtief weten dat ze bij jou moeten zijn. Toch is daar ook zichtbaarheid voor nodig. Hoe zie jij dat precies?

  5. Ook als mensen (vooral) intuïtief beslissen of ze wel of niet tot koop over gaan hebben ze informatie van je nodig.

    Los van praktische informatie (wat kost het, wanneer is het, hoe lang duurt het, etc), hebben mensen ook andere informatie van je nodig als je geen gebruik maakt van verleidingstechnieken.

    Allereerst moet je potentiële klant weten of je dienst aansluit op zijn vraag. Dat betekent dat je als ondernemer duidelijk moet maken welk ‘probleem’ jouw dienst oplost. Waarbij het belangrijk is dat je hier zodanig over communiceert dat jouw potentiële klant zichzelf en zijn ‘probleem’ herkent. Hier moet je dus informatie over geven. Want zonder deze informatie, kan iemand niet beslissen of hij bij jou moet zijn. Omdat hij zichzelf simpelweg niet herkent.

    Hij moet ook vertrouwen hebben in jou. Mensen die intuïtief beslissen, zullen dit vooral op gevoel doen. Mensen die rationeler zijn, hebben meer informatie over jou en je kennis en ervaring nodig voordat ze voldoende vertrouwen in jou en je dienst hebben om tot koop over te gaan.

    Maar dat is vaak nog niet voldoende. Je potentiële klant moet namelijk ook vertrouwen hebben in zichzelf. Ook al voelt het goed en weet hij (intuïtief) dat hij bij jou moet zijn, zolang een potentiële klant geen vertrouwen in zichzelf heeft, zal hij – zonder de inzet van verleidingstechnieken – geen klant van je worden. Hij heeft dus informatie van je nodig waardoor hij het zelfvertrouwen krijgt dat hij zijn probleem (met hulp van jou en jouw dienst) kan oplossen. Je zult in je marketing dus informatie moeten geven waarmee je angsten en belemmerende overtuigingen bij je potentiële klanten wegneemt. Want zolang die er zijn, zal hij – of hij nou intuïtief of rationeel besluit – geen klant van je worden.

    Kortom: hoe mensen ook beslissen (vooral rationeel of juist op gevoel) ze hebben altijd bepaalde informatie van je nodig. Vandaar dat het geven van die informatie die je klant nodig heeft om te beslissen de essentie van Intrinsiek Marketing® is.

  6. Hoi Selma, wat is hier precies nieuw aan? Het internet staat namelijk vol informatie over intrinsieke marketing en koopmotivatie als je gewoon googled op dit onderwerp. Bovendien gebruiken heel veel sales, marketing en businesscoaches dit onderwerp in hun methode. Puur en alleen omdat dit een essentieel basisonderwerp is. Jij licht dit uit, maar wat is jouw unieke bijdrage aan deze vorm van marketing?

  7. Ik wist niet dat ook anderen hiermee bezig zijn. De businesscoaches, marketeers en salescoaches die ik ken, gebruiken allemaal verleidingstechnieken in hun marketing. Ik ben benieuwd wie jij kent Eva! Dat hoor ik graag, want ik denk zeker dat we van elkaar kunnen leren. Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden?!

    Er is zeker veel geschreven over intrinsieke motivatie. Ook over de relatie met marketing. Ik heb echter nergens een concrete toepassing gevonden voor de marketing van diensten (en dan specifiek voor het type 3&4 (zoals ik het in bovenstaand artikel omschrijf)). Vandaar dat ik die zelf ontwikkeld heb.

    En dat zou je er ook uniek aan kunnen noemen. Dat het specifiek voor een bepaald type dienst ontwikkeld is, omdat je er een bepaald type klant mee aanspreekt. Intrinsiek Marketing is dus niet voor iedere dienst (of product) een geschikte manier van het doen van marketing.

  8. Ik ken een paar zzp’ers die dit verwoven hebben in hun methode. Ik weet alleen niet of ik ze zomaar mag benoemen. Maar ook grotere opleidingsinstituten gebruiken dit als psychologisch onderdeel van hun sales of marketing opleiding. Daarom is niets zomaar nieuw te noemen en daar was ik voornamelijk nieuwsgierig naar. In ieder geval bedankt voor je openheid!

  9. Wat ik veel zie is dat de kennis over intrinsieke motivatie gebruikt wordt om mensen te verleiden tot koop over te gaan. Dus dat bedrijven en ondernemers op zodanige wijze aan marketing doen en/of salesacties inzetten dat mensen het gevoel krijgen dat ze vanuit intrinsieke motivatie kopen. Maar feitelijk zijn ze verleid. Zonder dat ze het door hebben.

    Dit is niet het uitgangspunt van Intrinsiek Marketing. Daar verleid je niet. In tegendeel.

    Voor sommige diensten is het namelijk essentieel dat klanten daadwerkelijk intrinsiek gemotiveerd zijn. Voor het slagen van de dienst. Dus is de vraag bij Intrinsiek Marketing: welke informatie moet je geven, zodat de potentiële klant kan besluiten of een dienst wel of niet bij hem past. Zodat hij daadwerkelijk intrinsiek gemotiveerd is en dat ook blijft.

    Het lijkt een nuance verschil, maar is echt een wezenlijk verschil. En je manier van marketing en sales is dan ook totaal anders dan wanneer je kennis over intrinsieke motivatie inzet om mensen te verleiden.

    Ik ben dan ook echt heel benieuwd welke ZZP’ers al op deze manier werken. Want zoals ik al zei: ik ken alleen ondernemers die in hun marketing verleiden. Ik hoor het dus graag van je (mocht je toestemming krijgen hun namen te geven).

  10. Hoi Selma,

    Helaas moet ik bekennen dat ik deze methode zoals jij het omschrijft ook eerder geleerd bij de Kvk in Utrecht zowel in NL als bij een coach in de US. Ook specifiek gericht op zzp dienstverleners etc etc. Het woord nieuw is dus helaas misleidend in dit geval. Iets dat nog niet eerder is ontdekt. Maar dat is het wel.

  11. Wat interessant Jeanet. Ik heb er nergens iets over kunnen vinden, dus hoor er graag meer over! Welke Amerikaanse coach is dat? En waar vind ik informatie van de KvK die dit aanbiedt? Ik heb er niets over kunnen vinden, vandaar dat ik het nieuw heb genoemd. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al bestaat, helemaal mee eens. Dus hoor graag van je waar ik meer informatie kan vinden.

  12. Ik vind het niet zo boeiend of deze marketingmethode “nieuw” is of niet. Ik denk dat Selma in haar verhaal zorgvuldig aan bronvermelding doet.
    Ik heb wel een andere vraag. Ook ik ben als startende ondernemer op zoek naar die intrinsiek gemotiveerde deelnemer. Degenen die deelnemer worden aan mijn aanbod zijn echter afhankelijk van hun leidinggevende, een manager die de training moet faciliteren. Vaak is dat iemand die opbrengstgericht denkt en werkt. Wat is dan naast informatie geven een goede strategie?

  13. Goede vraag Lucy! En voor veel ondernemers heel herkenbaar. Je marketing is altijd lastiger als de betaler niet dezelfde is als je deelnemer.

    Wat je kunt doen is heel erg afhankelijk van wie je opdrachtgevers en deelnemers zijn, de dienst die je aanbiedt en wat jouw visie is. Dus ik kan hier niet zo even een goed antwoord op te geven.

    Wel even algemeen: Ik hoor vaak dat veel opdrachtgevers resultaatgericht zijn. Zij willen vaak grote en harde resultaten. Het verzuim met zoveel % naar beneden. Of klanttevredenheid met zoveel % omhoog. Logisch ook, als je het vanuit hun perspectief bekijkt. Zij willen nou eenmaal meetbare resultaten. Maar lastig als je dat niet kunt waarmaken, omdat het resultaat van je dienst niet zo in harde cijfers uit te drukken is.

    Je kunt natuurlijk communiceren over wat je wél kunt waarmaken. Waarbij je kunt aangeven: bij sommige van mijn klanten is dit het resultaat en bij anderen dat. Dan laat je al zien dat het resultaat afhankelijk is van datgene wat er bij je klant speelt en wat je daar precies doet. En dan kan een potentiële klant zien wat eventueel de resultaten kunnen zijn.

    Wat je ook kunt doen is helderheid geven in je marketing. Wat je dan doet, is dat je je potentiële opdrachtgevers helderheid geeft over bijvoorbeeld het werkelijke probleem dat er speelt. Of waarom de oplossingen die hij al geprobeerd heeft niet werken.

    Waar je precies helderheid over kunt geven is voor mij wat lastig aan te geven (want dat is echt zo afhankelijk van je dienst en opdrachtgevers), maar wat de essentie is van een helderheid gevend artikel (of video, of social media update, etc.) is dat de lezer na het lezen van het artikel zichzelf, de situatie in zijn organisatie, de problemen die er werkelijk spelen en/of het gedrag van zijn medewerkers beter gaat begrijpen.

    Na het lezen van een helderheid gevend artikel denkt een lezer iets van: “Aha, zit dat zo!” of: “Aha, komt dat daardoor!”.

    Je geeft dus geen tips en probeert ook niet te overtuigen dat de opdrachtgever het verkeerd heeft door resultaatgericht te zijn, maar je laat zien wat er werkelijk speelt en/of aan de hand is. En dat geeft vertrouwen. In jou en vaak ook in zichzelf (‘het ligt dus niet aan mij/ons’). Waardoor de kans bestaat dat de lezer jou uitnodigt voor een gesprek.

    Helderheid geven is daarom een mooie manier om te ‘informeren’ en een belangrijk onderdeel van Intrinsiek Marketing®.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt?

Plaats een reactie