Heb je ook zo’n marketing-allergie?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Heb jij ook zo'n marketing-allergie?

Er is onder veel ondernemers een allergie voor marketing. Wanneer deze allergie precies ontstaan is, weet ik niet. Hij is de afgelopen jaren langzaam maar zeker opgekomen en hij lijkt steeds groter te worden.

Het is een allergie tegen de hardheid die veel mensen in marketing ervaren. Het schreeuwerige. Het verleiden. Het is te ‘Amerikaans’, aldus veel ondernemers.

De tegenbeweging

“Dat kan anders!” hebben al veel ondernemers gedacht. En ze bedachten marketing die ‘zachter’ was. Niet zo schreeuwerig. Marketing die voor hen wél goed voelt.

Ze noemden het authentieke marketing, hartverwarmende marketing, integere marketing of gaven er nog andere namen aan. Een naam die in ieder geval aangeeft dat de manier waarop zij aan marketing doen juist niet schreeuwerig en hard is.

Ik snap deze tegenbeweging. Want je wilt aan marketing doen op een manier die goed voor je voelt.

Toch lijkt er als gevolg van de marketing-allergie soms iets over het hoofd gezien te worden.

Namelijk de reden dat je aan marketing doet.

Waarom marketing?

Je doet als ondernemer aan marketing omdat je graag klanten wilt. Zonder klanten heeft je bedrijf simpelweg geen bestaansrecht.

Dus wil je vooral dat je marketing het gewenste effect heeft. Juist: klanten!

Ja toch?! 🙂

Twee type ondernemers

Nou zijn er volgens mij twee manieren waarop je kunt ondernemen. Even heel kort door de bocht:

  • Je kunt als ondernemer gaan voor zoveel mogelijk klanten.
  • Of je gaat voor de juiste klanten.

Zoveel mogelijk klanten

Ik ken ondernemers die het – als ze heel eerlijk zijn – niet zo heel veel uitmaakt voor wie ze werken. Een klant is een klant. Omzet is omzet. Dus komt er een aanvraag voor een opdracht die (goed) geld oplevert, dan zeggen ze ja. Ook al is de opdracht niet altijd de leukste.

Of meldt een klant zich aan voor een training of workshop, dan maakt het hen niet zo heel veel uit wie dat is. Een nieuwe aanmelding betekent namelijk omzet.

De focus van deze ondernemers ligt dus vooral op het maken van zoveel mogelijk omzet. Dat is voor hen (net iets) belangrijker dan dat ze de juiste klanten aantrekken.

Is dit jouw manier van ondernemen, dan kun je in je marketing het beste gebruik maken van verleidingstechnieken. Juist ja, die ‘harde’ en ‘te Amerikaanse’ manier. Dat is namelijk de snelste manier om aan (veel) klanten te komen.

Verleiden is in dit geval voor jou dus de meest effectieve vorm van marketing.

De juiste klant

Ik ken ook ondernemers die het heel belangrijk vinden dat een opdracht bij hen past. En die alleen ja zeggen tegen opdrachten die helemaal passen bij wie ze zijn en waar ze voor staan. En dus nee zeggen tegen opdrachten die niet aan deze voorwaarden voldoen. Ook al is het een goed betaalde opdracht.

Of die alleen willen werken met klanten die echt passen bij hun dienst. En dus alleen deelnemers in hun groepen willen, die ook echt bij hun workshop of training passen.

Voor hen is het werken met de juiste klant (net iets) belangrijker dat het maken van zoveel mogelijk omzet.

Is dit jouw manier van ondernemen? Dan is dus essentieel dat je voor een manier van marketing kiest waarmee je ook daadwerkelijk die klanten aantrekt die passen bij jou, je diensten en je werkwijze.

Het interessante is dat dit nog steeds marketing door verleiden kan zijn…

Inderdaad, ook voor jou kan die te ‘Amerikaanse’ marketing de meeste effectieve zijn.

Dit vraagt om een toelichting. Dat snap ik. Zeker als je de marketing-allergie herkent.

Verleiden trekt een bepaald type klant aan

Met marketing door verleiden trek je namelijk niet alleen snel (veel) klanten, maar je trekt er ook een bepaald type klant mee. En misschien is dat wel het type klant dat goed bij jou en je dienst past.

Je trekt door het inzetten van verleidingstechnieken vooral het type klant aan dat ‘aan de hand genomen wil worden’. Het type klant dat van jou wil horen wat hij moet doen. Dat graag instructie wil.

Dus verkoop jij diensten waarin je je klant precies vertelt wat hij moet doen? Of leer jij je klanten (simpele) basisvaardigheden? Of verkoop je een quick fix? Dan zou het zo maar eens kunnen dat marketing door verleiden ook voor jou een effectieve vorm van marketing is.

Verkoop jij echter een dienst waarbij het essentieel is dat je klanten een bepaalde mate van volwassenheid, zelfreflectie en ervaring hebben? En wil je in je marketing dit type klant aanspreken? Maak dan juist geen gebruik van verleidingstechnieken. Want hiermee trek je voor jouw diensten niet de juiste klanten aan.

Voor dit type diensten is Intrinsiek Marketing® de meeste effectieve manier vorm van marketing.

Weet je het zeker van die allergie?

Dus voordat je een bepaalde manier van marketing volledig afschiet óf omarmt, bedenk eerst: is deze manier van marketing voor mij en mijn bedrijf het meest effectief?

Want met de manier waarop je aan marketing doet, trek je een bepaald type klant aan. Oftewel: gedrag roept gedrag op.

En het zou dus zo maar eens kunnen dat verleiden wél bij jouw manier van ondernemen past en/of dat je er de juiste klanten mee aantrekt.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
 
Foto: met dank aan Pixabay

 

Plaats een reactie