Waarom je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten

Pen en schrift. Omdat veel trainers en coaches vastlopen bij het schrijven van teksten voor hun website. Artikel door marketingcoach Selma Foeken.

Je hebt een website, maar de inhoud klopt niet helemaal meer met wat je doet. Of zelfs helemaal niet. Als je heel eerlijk bent schaam je je voor je website. En stiekem hoop je dan ook dat zo weinig mogelijk mensen je website bezoeken.

Natuurlijk weet je dat het niet echt handig is dat je liever niet wilt dat mensen je website bekijken. En dat je dus hoognodig je teksten moet aanpassen is ook niet iets wat ik je hoef te vertellen.Toch doe je het niet. Je weet namelijk niet goed wat je moet schrijven. Of je bent er misschien al meerdere keren voor gaan zitten, maar loopt steeds weer vast. Dus schuif je het schrijven van die teksten steeds maar weer voor je uit.

Als je dit herkent, dan ben je zeker niet de enige. Veel ondernemers lukt het maar niet om hun websiteteksten te (her)schrijven. Hoe kom het toch dit zo lastig is?Dat komt doordat je niet de juiste informatie hebt.

Wat zet je op je website?

Het grote misverstand over je website is dat die vooral over jou moet gaan. Dat je moet laten zien wie je bent, wat je doet als je met je klanten werkt, waar je in gelooft en waar je voor staat.

Het kan dus zijn dat je daarom vastloopt bij het schrijven van je teksten. Omdat over jezelf schrijven voor jou al snel als op de borst kloppen voelt. En daar houd je niet van.Dan is het goed om te weten dat je het op je website niet over jezelf hoeft te hebben. Integendeel!

Waarom moet je het niet over jezelf hebben?

Het is goed om je te realiseren dat mensen pas een dienst van een trainer, coach en/of therapeut kopen als ze:

  • zichzelf herkennen;

  • vertrouwen hebben in jou en je oplossing;

  • vertrouwen hebben in zichzelf;

  • beslissen: ik koop nu.

Dat betekent dus dat mensen eerst zichzelf moeten herkennen. Je wilt daarom dat een potentiële klant bij het lezen van jouw websiteteksten denkt: "Dit is precies wat er in onze organisatie speelt!”. Of: “Dit is precies waar ik last van heb!”.

En dat denkt hij niet als jij het op je website vrijwel alleen over jezelf hebt.

Hoe zorg je voor herkenbaarheid?

Potentiële klanten herkennen zichzelf dus pas als je website over hén gaat. Inderdaad, je website zou voornamelijk over je klant moeten gaan. Over de problemen die hij heeft (en waar jouw dienst een oplossing voor is) en over zijn verlangens. Dat zorgt ervoor dat hij zichzelf herkent.Maar dat niet alleen: doordat jij het over hem hebt, krijgt hij ook meer vertrouwen in jou. Als jij super herkenbaar omschrijft waar hij last van heeft, dan denkt hij namelijk ook: ”Die snapt ons!”. Want hoe zou je het anders zo goed en herkenbaar kunnen verwoorden?

Welke informatie heb je dus nodig?

Dat betekent dus dat jij informatie nodig hebt over je potentiële klant. Over waar hij tegenaan loopt. Over wat hij in zijn leven wil veranderen. En over zijn verlangens. Zodat jij kunt zorgen voor die herkenbaarheid op je website.

Dat vraagt dus om een heldere focus met je bedrijf. Want als jij je met je bedrijf (en dus met je website) op 'iedereen' richt, herkent niemand zich.Misschien dat je nu denkt dat dit betekent dat je moet kiezen voor één doelgroep. Dat hoeft niet. Dit is echt een groot misverstand. Het is belangrijk dat jouw potentiële klanten iets met elkaar gemeen hebben. En dat jij datgene wat zij met elkaar gemeen hebben op je website zet. Want dat zorgt voor die herkenbaarheid.

Dat kan een beroep of functie zijn, maar het kan ook iets anders zijn. Zolang het maar iets is wat jouw potentiële klanten met elkaar gemeen hebben. Dat is wat ik met focus bedoel.

Je kunt je dus wel degelijk op verschillende doelgroepen richten, zolang deze doelgroepen maar iets met elkaar gemeen hebben. Waardoor jij kunt zorgen voor die herkenbaarheid.

Zorg dus eerst voor een heldere focus

Dus heb jij nog geen heldere focus met je bedrijf, dan is het logisch dat je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten. Want je mist de cruciale informatie die je nodig hebt om je teksten te kunnen schrijven.

Zorg dus dat je eerst focus met je bedrijf hebt voordat je je teksten gaat (her)schrijven. Zorg dat je haarscherp hebt wie jouw potentiële klanten zijn, dat je weet wat zij met elkaar gemeen hebben en waar zij tegenaan lopen. En ga dan pas je teksten schrijven.

En wil je daar hulp bij, weet dan dat ik je graag help! Sterker nog, ik doe niets liever!


Vorige
Vorige

Businessmodellen voor de verbinder

Volgende
Volgende

Als je opdrachtgever een training van 1 dag wil...