Ik durf niet. Ik kan het toch niet leren...

Door Marketingcoach Selma Foeken

Mijn ouders konden de klok erop gelijk zetten. De dag voor ik naar zwemles moest, kreeg ik buikpijn. Want ik was bang voor diep water. Héél bang.Zwemles was voor mij dus een drama. Terwijl de andere kinderen keurig de instructie van de badmeester opvolgden en in het water sprongen, bleef ik vaak trillend van de kou en angst op de kant staan.Ik durfde niet.

Gelukkig was daar mijn opa. Iedere vakantie logeerde ik bij hem. En omdat hij dagelijks een paar baantjes in het zwembad trok, ging ik tijdens de logeerpartijtjes altijd met hem mee. En wat de badmeester niet voor elkaar kreeg, lukte mijn opa wel. Hij kreeg mij het water in. Stap voor stap.

Hij was ervan overtuigd dat ook ik kon leren zwemmen. En hij gaf me het zelfvertrouwen dat ik nodig had om toch dat water in te gaan.

Het is dankzij mijn opa dat ik mijn A-diploma heb gehaald.

Je herkent dit vast ook wel bij (sommige van) je klanten. Dat ze te weinig zelfvertrouwen hebben. Dat ze niet geloven dat ze hun gedrag kunnen veranderen. Dat ze denken dat ze niet kunnen leren wat jij ze te bieden hebt.

Natuurlijk kun jij ze – net als mijn opa bij mij deed – tijdens je training of coaching dat vertrouwen geven dat ze nodig hebben om toch stappen te zetten.

Dat is je vak.

Maar het vervelende is, dat zolang jouw potentiële klanten geen vertrouwen in zichzelf hebben, ze simpelweg geen klant van je zullen worden. Want ze zijn ervan overtuigd dat ze het niet kunnen leren. Hoe leuk ze je ook vinden. Of hoeveel vertrouwen ze ook in je hebben.

Zolang ze geen vertrouwen in zichzelf hebben, worden ze geen klant. Geloof me, ik was zelf echt nooit op zwemles gegaan. ;-)

Dus wat kun je als ondernemer doen als je weet dat (veel van) je potentiële klanten te weinig vertrouwen in zichzelf hebben? Dan is het essentieel dat je ze in je marketing al zelfvertrouwen geeft. Zodat ze gaan geloven dat ook zij het kunnen leren.

Hoe doe je dat?

Dat doe je in ieder geval niet door hen proberen te overtuigen, want ze geloven je toch niet. Of door het geven van tips, want ze weten zelf allang: die tips werken voor mij toch niet.

Het geven van zelfvertrouwen vraagt om een andere manier van schrijven. Een manier die ik helderheidgevend schrijven noem.

Een manier van schrijven waarin je begrip toont voor de angsten en overtuigingen van je potentiële klant. Waarin je uitlegt waar deze vandaan komen.

Waardoor je potentiële klant zich gezien en gehoord voelt. Zichzelf beter gaat begrijpen en langzaam gaat inzien dat hij wel degelijk in staat is zijn gedrag te veranderen.

Feitelijk doe je in je artikelen dus precies datgene wat je in je coaching en/of training ook al doet.Dus hebben (veel van) je potentiële klanten te weinig zelfvertrouwen? Ga dan helderheidgevend schrijven.


Vorige
Vorige

Lastige vraag? Draai je antwoord om!

Volgende
Volgende

De 4 soorten marketinguitingen die er zijn