Wat is Intrinsiek Marketing®?

tekst: wat is intrinsiek marketing. Door Selma Foeken, marketingcoach voor ondernemers die als trainer of coach werken.

Intrinsiek Marketing is een nieuwe vorm van marketing. Een vorm die ik heb ontwikkeld voor ondernemers die als trainer of coach werken. Het is marketing waarmee je de intrinsiek gemotiveerde klanten aanspreekt.

Marketing vanuit gelijkwaardigheid

Het belangrijkste verschil tussen Intrinsiek Marketing en de marketing die we veel zien, is dat je bij Intrinsiek Marketing géén gebruik maakt van verleidingstechnieken.

Bij Intrinsiek Marketing ga je namelijk uit van het mensbeeld dat mensen intrinsiek gemotiveerde wezens zijn. En dat ze dus ook intrinsiek gemotiveerd zijn om tot koop over te gaan. Mits jouw dienst aansluit bij hun behoefte.

Om te kunnen beoordelen of jouw dienst aansluit bij hun behoefte, hebben jouw potentiële helderheid nodig. Relevante informatie op basis waarvan zij kunnen beoordelen of jij, jouw werkwijze en jouw dienst bij hen past.

Je zou dus kunnen zeggen dat Intrinsiek Marketing bestaat uit het geven van helderheid. Omdat je geen gebruik maakt van verleidingstechnieken noem ik het ook wel 'marketing vanuit gelijkwaardigheid'. Jij bent degene die voor relevante informatie zorgt. De klant beslist.

De verschillen op een rijtje

Om je een beeld te geven van de verschillen tussen marketing door verleiden (door veel mensen ook wel 'Amerikaanse marketing' genoemd) en Intrinsiek Marketing heb ik op een A4 alle verschillen voor je op een rijtje gezet.

Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

Voor wie?

Ik heb Intrinsiek Marketing ontwikkeld voor ondernemers die als coach, trainer, therapeut, procesbegeleider, adviseur of bijvoorbeeld teamcoach werken. Deze manier van marketing is namelijk geschikt voor dienstverleners die tijdens het uitvoeren van hun dienst samenwerken met hun klant. Dat zal ik even toelichten.

Een dienst is geen product

Wat veel ondernemers zich niet realiseren, is dat er een groot verschil is tussen producten en diensten. Verkoop je een product dan ben je er (meestal) niet bij als je klant jouw product ‘consumeert’. Verkocht is verkocht.

Bij een dienst van een trainer, coach of adviseur ligt dit heel anders. Daar ben je er wél bij als jouw klant je dienst afneemt. Sterker nog, de dienst ontstaat door de samenwerking en/of interactie die er tijdens de coaching, training en/of advies tussen jou en je klant is.

Dat betekent ook dat je voor de kwaliteit van je dienst mede afhankelijk bent van de inzet van je klant. Jullie doen het samen. Vandaar dat het voor een coach, trainer, procesbegeleider of teamcoach essentieel is dat hij een klant aantrekt die bij hem, zijn dienst en zijn werkwijze past.

Intrinsiek Marketing

Intrinsiek Marketing is geschikt voor dienstverleners die een dienst verkopen waarbij zowel de dienstverlener als de klant tegelijkertijd betrokken zijn bij de uitvoering van de dienst. En waarbij ook een hoge betrokkenheid en inzet van de klant gewenst is voor het slagen van de dienst.

Voor welke coach, trainer of adviseur?

Ik heb Intrinsiek Marketing specifiek ontwikkeld voor dienstverleners die zich herkennen in het ondernemersprofiel van de Empowermentor. Dit is het type ondernemer dat met zijn klant altijd op zoek gaat naar een oplossing die bij de klant past.

Ben je adviseur?

Werk je als adviseur, dan betekent dit dat jij je klant niet dé oplossing geeft, maar verschillende opties aanreikt. Waarbij het de klant is die zelf de keuze maakt welke optie uitgevoerd gaat worden.

Ben je trainer?

Werk je als trainer, dan betekent dit dat de vaardigheden die jij je klanten leert vaak niet het doel, maar eerder een middel zijn. Je gaat met je klanten namelijk op zoek naar een manier die bij hen past. En je staat daarom bijvoorbeeld ook stil bij de overtuigingen waardoor bepaald gedrag wordt veroorzaakt. Jouw klanten leren zichzelf dus ook beter kennen.

Ben je coach of therapeut?

Werk je als coach, dan betekent dit dat je jouw klanten naar zichzelf laat kijken. Naar hun eigen aandeel, gedrag en overtuigingen.

Dit vraagt zelfreflecterend vermogen

Kortom, jouw werkwijze vraagt zelfreflecterend vermogen van jouw klanten. Zij moeten bereid zijn naar zichzelf te kijken. En het is belangrijk dat zij een bepaalde mate van zelfkennis hebben en ook eigen verantwoordelijkheid willen nemen.

Dit is het type klant dat je aanspreekt met Intrinsiek Marketing omdat je in je marketing de verantwoordelijkheid (om wel of geen klant te worden) helemaal bij de klant legt. En hem daardoor in je marketing al aanspreekt op zijn eigen verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie.

Deci en Ryan

Intrinsiek Marketing is gebaseerd op de motivatietheorieën van de wetenschappers Deci en Ryan. Wil je hier meer over lezen, lees dan het artikel 'Je hoeft je potentiële klant (vaak) helemaal niet te verleiden'.

Intrinsiek Marketing leren toepassen?

Wil je leren hoe je Intrinsiek Marketing concreet toepast? Er zijn twee manieren waarop ik je dat kan leren:

  1. Heb je de voorkeur voor 1-op-1 begeleiding? Dan is mijn 1-op-1 marketingtraject iets voor jou.

  2. Werk je liever in een groep met gelijkgestemde ondernemers? Dan past onze Jaargroep Onderscheidend Ondernemen beter bij jou.

Weet je niet waarvoor je het beste kunt kiezen? Neem dan gerust contact met ons op, dan overleggen we samen welke optie het beste bij je past.


Sandra Keus

Webdesigner & Squarespace specialist

https://www.samenmetsan.nl
Vorige
Vorige

Heb je ook zo'n marketing-allergie?

Volgende
Volgende

Waarom kopiëren niet mag en toch moet