Waarom je maar niet kunt kiezen

Paal met bordjes die verschillende kanten op wijzen. Die staan symbool voor het ondernemersprofiel van de verbinder. Marketingcoach Selma Foeken.

Kiezen. Dat is niet iets waar veel van onze klanten goed in zijn. Ook al willen ze graag focus met hun bedrijf, het lukt ze vaak maar niet om een keuze te maken.

Ik merk steeds vaker dat deze 'ik kan maar niet kiezen'-mensen meer eigenschappen met elkaar gemeen hebben dan alleen het niet kunnen kiezen. En ik geloof ook dat het juist deze eigenschappen zijn die ervoor zorgen dat ze die focus met hun bedrijf maar niet kunnen vinden.

De 'Ik kan niet kiezen'-ondernemer

Wat ik zie is dat deze 'ik kan niet kiezen'-mensen:

  • leergierig zijn. Ze hebben een brede interesse en lezen ongelooflijk veel boeken. Ze hebben al heel veel cursussen gevolgd (en hebben er nog veel meer op hun verlanglijstje staan).

  • vaak het gevoel hebben dat ze eigenlijk nergens écht heel veel van weten. Dankzij hun brede interesse weten ze veel. Heel veel zelfs. Maar van alles een beetje. Het zijn dus generalisten (en geen specialisten).

  • het daarom ook lastig vinden om zichzelf te promoten. Want waar zijn ze nou écht goed in?! Terwijl ze met gemak anderen promoten. Sterker nog, ze brengen heel vaak mensen met elkaar in contact. Of ze adviseren anderen - regelmatig ongevraagd - om een bepaald boek te lezen. Omdat het echt iets voor diegene is.

  • al heel vaak ergens enthousiast aan begonnen zijn. Om het vervolgens niet af te maken. Omdat ze er alweer op uitgekeken zijn, het saai vinden of inmiddels ergens anders aan begonnen zijn.

Herkenbaar?

Herken je jezelf hierin? Dan is de kans groot:

  • dat je al meerdere keren hebt gedacht: “Dit is het! Dit is wat ik ga doen!”. Om er dan na een tijdje achter te komen dat ook dit het toch wéér niet is. Waardoor je soms het gevoel hebt dat je er nooit achter zult komen ‘wat je later worden wilt’.

  • dat je al heel veel mensen aan een baan hebt geholpen. Of een opdracht. Of bijvoorbeeld een goede boekhouder of webbouwer. Zonder dat je daarvoor betaald werd. Want mensen met elkaar in contact brengen: dat doe je gewoon.

  • dat je regelmatig meewarig wordt aangekeken als je met een geweldig nieuw idee komt. Een idee dat niemand ziet zitten. Of snapt. Terwijl een paar jaar later iedereen enthousiast reageert als iemand anders met exact hetzelfde idee komt.

  • dat je het heerlijk vindt om te ondernemen. Omdat je lekker je eigen ding kunt doen. Je eigen ideeën kunt volgen. Geniet van de afwisseling. Maar tegelijkertijd niet goed aan anderen duidelijk kunt maken waarvoor ze bij jou moeten zijn. Omdat je zoveel verschillende dingen doet.

Je zult maar zo zijn...

Het lijkt lastig als je zo in elkaar zit. Onhandig ook. En bij tijd en wijle zelfs frustrerend. Want waar moet je voor kiezen als je zo veel dingen leuk vindt én zo snel verveeld bent?

Grote kans dat je alleen de nadelen ziet. Maar het is goed om je te realiseren dat je ook over enorme kwaliteiten beschikt. Kwaliteiten die je nu waarschijnlijk nog niet helemaal (of helemaal niet) ziet. Maar die er wel degelijk zijn.

Dit is er namelijk ook

Want realiseer je het volgende:

Mensen sparren heel graag met je. Omdat je zo veel weet, zo lekker kunt meedenken en met verfrissende ideeën en invalshoeken komt. Waarvan jij ongetwijfeld de waarde niet ziet, omdat je voor je gevoel niets gedaan hebt. Je hebt alleen maar lekker gebrainstormd en meegedacht.

Je bent creatief. In je manier van denken. Hoewel je dat zelf misschien niet zo ziet, want in jouw ogen zijn je ideeën niet vernieuwend. Je verbindt slechts bestaande bronnen en ideeën met elkaar en denkt dat iedereen dat kan.

Je wordt gezien als een goede coach. Omdat je meteen de vinger op de zere plek legt, analytisch bent en snel tot de kern komt. Terwijl jij jezelf waarschijnlijk helemaal geen coach vindt.

Je bent een goede procesbegeleider. Of teamcoach. Omdat je helikopterview hebt en er als het ware 'boven kunt hangen'. Waardoor je precies ziet wat er in een groep en/of team gebeurt en nodig is. Iets waarvan jij waarschijnlijk denkt dat iedere coach of trainer dit kan.

Je bent goed in het maken van trainingen. Omdat je alle kennis die je hebt opgedaan daarin met elkaar verbindt. Vanuit verschillende boeken, opleidingen en/of vakgebieden. En geloof me, dat is iets wat lang niet iedere trainer kan.

Er zit waarde in je netwerk. Als jij inderdaad zo iemand bent die veel mensen met elkaar verbindt, dan kun je daar misschien wel geld mee verdienen. Met iets wat je nu van nature al continu doet. Alleen vind jij waarschijnlijk dat je hier geen geld voor kunt vragen.

Je bent waarschijnlijk een voorloper. Misschien zelfs wel een visionair. Die ziet wat er nodig is. Waar het heengaat met de wereld. Of in jouw vakgebied. Je moet het alleen wat begrijpelijker verwoorden, zodat mensen snappen wat je bedoelt. Zodat er een paar jaar later niet iemand anders succesvol wordt met jouw idee.

Misschien herken je ze niet allemaal, maar grote kans dat je meerdere hierboven genoemde kwaliteiten herkent.

Je bent een verbinder

Als je jezelf tot nu toe in het artikel herkent, is de kans groot dat je het ondernemersprofiel van de verbinder hebt.

Bekijk bovenstaande lijst nog maar eens. De rode draad is 'verbinden'. Je verbindt mensen met elkaar en/of met kennis. In alles wat je doet, komt dat steeds weer terug.

Verbinders kunnen niet kiezen

Verbinden is je kracht. Het is je kwaliteit. Het is datgene waar je als geen ander goed in bent. Maar het is er ook de oorzaak van dat je denkt dat je niet kunt kiezen.

Grote kans namelijk dat je denkt dat je moet kiezen tussen coach, trainer, procesbegeleider of bijvoorbeeld adviseur. En dat kun je niet. Je bent het namelijk allemaal. En ook juist allemaal niet. Want je doet van alles een beetje.

Grote kans dat je denkt dat je moet kiezen voor één doelgroep. Maar dat kun je niet. Want je vindt juist al die verschillende mensen zo leuk en interessant.

En je denkt waarschijnlijk ook dat je moet kiezen voor een bepaald vakgebied. Of onderwerp. Maar dat kun je niet. Want daar weet je te weinig van. Je bent nou eenmaal geen specialist.

Jij ziet verbindingen. Tussen vakgebieden. Tussen onderwerpen. Tussen mensen. Hoe kun je dan kiezen als alles met elkaar verbonden lijkt te zijn?

Hoe je kijkt, bepaalt wat je ziet

Ik geloof dat je wel degelijk kunt kiezen. Namelijk voor een businessmodel dat bij jou als verbinder past.

Omdat je niet ziet hoe je met 'verbinden' je geld kunt verdienen en omdat je niet ziet welke kwaliteiten je hebt, kijk je naar andere ondernemers. Ondernemers die wél gekozen hebben. Ondernemers met een ander ondernemersprofiel. Een profiel dat het wél makkelijk maakt om te kiezen. Voor één doelgroep, één onderwerp en/ of één vakgebied.

Bovendien is het natuurlijk ook iets wat je veel businesscoaches hoort zeggen: kies een niche. Oftewel: kies voor één doelgroep. Waarbij (vrijwel) iedereen kiest voor een niche waarbij je anderen 'iets leert'. Dus lijkt het alsof dat 'hoort'. Maar dat is niet het type businessmodel dat per definitie ook bij de verbinder past.

Het is dus niet zo dat je niet kunt kiezen. Je kijkt alleen steeds naar businessmodellen die niet bij jou als verbinder passen. Dus logisch dat het niet goed voelt om daarvoor te kiezen!

Waar kies je voor?

Waar het om gaat is dat het voor buitenstaanders duidelijk is waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Dat je dát kunt verwoorden. En dat jouw aanbod er voor de buitenwereld als een logisch geheel uitziet. Dat er samenhang zit in dat wat je aanbiedt. En dat je dat helder verwoordt.

Geloof me: dat kan. Ook al heb je meerdere doelgroepen. En werk je zowel als coach als trainer en/ of adviseur etc.

Ik geef ook meteen toe: het is niet makkelijk om de samenhang meteen te vinden. Dat vraagt om puzzelen en is soms een hele zoektocht. Maar het kan wel.

In het e-book ‘Wat is een Paraplu?’ vind je bijvoorbeeld de verhalen van Janneke, Marjolijn en Maartje. Zij doen alledrie verschillende dingen, maar hebben toch een duidelijke focus met hun bedrijf.

Hoe ziet dat eruit?

Hoe een businessmodel van een verbinder er precies uitziet is per verbinder verschillend. En hangt ook af van de andere ondernemersprofielen waarin jij jezelf herkent (de meest ondernemers herkennen zich namelijk in meerdere profielen).

De combinatie van je kennis, (werk)ervaring en je ondernemersprofiel(en) bepalen samen welk businessmodel het beste bij je past.

Laat dus los dat je niet kunt kiezen.En kijk ook niet naar de 'gebruikelijke' keuzes die 'al die andere ondernemers' maken. Maar kies een businessmodel dat bij jou en jouw verbinderskwaliteiten past (in het artikel 'businessmodellen voor de verbinder' vind je ter inspiratie enkele voorbeelden).

Kies dus voor een businessmodel waarin je kunt 'verbinden'. Want dat is waar je zo goed in bent. Nou ja, voor anderen. Want waar je bij anderen direct de rode draad ziet en verschillende losse onderdelen met elkaar verbindt, is dat precies wat je voor jezelf maar niet voor elkaar krijgt. En misschien is dat nog wel de allergrootste frustratie van de verbinder.

Ik help je graag met vinden van een focus die bij jou als verbinder past. Dat kan ik doen door een 'Paraplu' met je te maken. Wil je eerst meer weten over de ondernemersprofielen en ontdekken welke ondernemersprofielen je nog meer hebt (want veel ondernemers herkennen zich in meer profielen), kom dan naar de workshop die ik daarover geef.


Vorige
Vorige

Waarom kopiëren niet mag en toch moet

Volgende
Volgende

Danielle voelt zich bekocht