Wat is helderheidgevend schrijven?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

In een helderheidgevend artikel of een sociale media update geef je de lezer een inzicht waardoor hij zichzelf en/of de situatie waarin hij zich bevindt beter begrijpt.

Ik zal dit toelichten aan de hand van een paar voorbeelden.

Stel je geeft presentatietrainingen. Schrijf je een helderheidgevend artikel, dan leg je bijvoorbeeld uit wat de oorzaak van spreekangst is. De lezer van het artikel snapt dan waar zijn spreekangst vandaan komt en begrijpt dan ook dat het niet aan hem ligt dat hij deze angst heeft.

Of je werkt als coach en begeleidt vrouwen die last hebben van eetbuien. En je weet dat ze zich daar enorm voor schamen omdat ze denken dat ze deze eetbuien hebben omdat ze geen discipline hebben. Dan geef je helderheid over de oorzaak van die eetbuien. Waardoor jouw potentiële klanten inzien dat het niets met discipline te maken heeft.

Of je geeft bijvoorbeeld trainingen voor leidinggevenden. En je weet dat veel leidinggevenden zich eenzaam voelen en denken dat ze de enige zijn die hier last van hebben. Dan kun je een helderheidgevend artikel schrijven over hoe het komt dat je je als leidinggevende vaak eenzaam voelt. Daardoor weet de lezer dat hij niet de enige is.

Het effect van helderheid geven

Het fijne aan een helderheidgevend artikel of update is dat het voor de lezer enorm empowerend kan zijn om zo’n artikel te lezen.

Aan het eind van het lezen van een heldergheidgevend artikel denkt een lezer namelijk iets als: “Aha, daar komt dat dus door!” of “Het ligt dus niet aan mij!” of “Het hoort er dus gewoon bij” of “Zie je wel, ik ben dus niet gek” of “Daardoor trap ik dus steeds weer in diezelfde valkuil”.

Feitelijk doe je in je artikelen en updates dus precies datgene wat je in je trainingen en coachings ook vaak al doet. Je legt namelijk het onderliggende principe van iets uit. Daardoor gaat de lezer zichzelf en/of zijn situatie beter begrijpen.

Waarom helderheid geven?

Met helderheidgevende artikelen vergroot je het zelfvertrouwen van je klant. En dat is belangrijk, want mensen kopen pas van je als ze:

  • zichzelf in jouw marketinguitingen herkennen;
  • vertrouwen hebben in jou en je oplossing;
  • vertrouwen hebben in zichzelf;
  • en besluiten: ik koop nu!

Drie vliegen in één klap

Het mooie van een helderheidgevend artikel is dat je niet alleen het zelfvertrouwen van de lezer vergroot, maar ook het vertrouwen in jou.

Doordat je begrip toont voor de angsten en overtuigingen van je potentiële klanten en uitlegt waar die angsten en overtuigingen vandaan komen, voelt je potentiële klant zich door jou gezien en gehoord.

Hierdoor krijgt hij het gevoel dat jij hem snapt en daarmee krijgt hij ook veel vertrouwen in jou. En omdat je een voor je potentiële klanten herkenbaar gevoel en/of situatie uitlegt, zorg je dus ook voor herkenbaarheid.

Je slaat met een helderheidgevend artikel dus meteen drie vliegen in één klap!

Voor wie?

Helderheidgevende artikelen en/of helderheidgevende social media updates zijn zeer effectief als je een dienst verkoopt waarin jouw klanten naar zichzelf/hun eigen aandeel moeten kijken. Daar is namelijk zelfvertrouwen voor nodig. En door helderheidgevend te schrijven vergroot je al in je marketing het zelfvertrouwen van je klanten.

Ken je je ondernemersprofiel? Helderheidgevend schrijven is dé manier om aan marketing te doen voor ondernemers die zichzelf herkennen in het ondernemersprofiel van de Empowermentor.

Daarnaast is het gewoon een hele fijne manier van het doen van marketing. Je doet namelijk precies datgene wat je in je trainingen en/of coachings ook al doet. Alleen nu in de vorm van een artikel of een update.

Helderheidgeven. Een voorbeeld.

In het artikel ‘Hoe geef je helderheid? Een voorbeeld.‘ vind je een concreet voorbeeld van een helderheidgevende social media update.

En wil je leren hoe je helderheidgevend schrijft en hoe je aan onderwerpen komt? Dan is de les ‘Helderheidgevend bloggen’ van het zelfstudiepakket Het Onderscheidend Ondernemen College iets voor jou.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
 
 
 
 
 

Foto: met dank aan Green Chameleon via Unsplash.

 

Plaats een reactie