Als je ziet wat niemand ziet

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Als je ziet wat niemand ziet

Veel van mijn klanten leggen snel de vinger op de zere plek. Ze zien al snel wat het wérkelijke probleem is. En dat is vaak iets anders dan wat hun klanten denken dat er mis is.

Ook zien ze verbanden die anderen vaak niet zien. Waardoor ze regelmatig met voor anderen verrassende oplossingen komen. Terwijl ze zelf denken: “Wat heb ik nou eigenlijk gedaan?”.

Misschien herken jij jezelf hier ook wel in.

De meeste van mijn klanten hebben niet door dat hier een enorme kwaliteit in schuilt. Het is voor hen zo voor de hand liggend om te zien waar het werkelijk schort of de verbanden te zien, dat ze denken dat iedereen dit kan.

Maar dat is niet zo. Dat kunnen maar weinig mensen.

De reden dat zij hier zo goed in zijn, is dat zij anders naar de wereld kijken dan de meeste mensen. Ook dit hebben ze vaak zelf helemaal niet door. En dat kan soms knap lastig zijn.

Want daardoor worden ze ook regelmatig meewarig aangekeken als ze vertellen wat ze zien. Of als ze over hun ideeën vertellen. Mensen lijken er niet voor open te staan. Of de oplossingen die ze aandragen worden zelfs afgeschoten.

Waardoor het regelmatig gebeurt dat ze aan zichzelf gaan twijfelen. Want als anderen het niks vinden en toch kiezen voor de oude bekende oplossingen, dan hebben ze het misschien toch verkeerd gezien…

Ook herkenbaar?

Dan is het goed om te weten dat het echt niet zo is dat jij het verkeerd ziet. Of dat mensen niet openstaan voor jouw ideeën. Mensen kunnen jou vaak gewoon niet volgen, omdat jij zo anders naar de wereld kijkt.

Voor jou is het vaak heel voor de hand liggend en logisch, maar anderen zien gewoon niet wat jij ziet. Dus snappen ze je ideeën vaak ook niet.

En dat is zonde!

Want als je bent zoals de meeste van mijn klanten, dan zie je namelijk niet alleen waarom de oude oplossingen niet meer werken, maar zie je ook wat er wél nodig is. En geloof me, daar is absoluut behoefte aan.

De kunst is om anderen daar stap voor stap in mee te nemen. Zodat ze je wel begrijpen en gaan zien wat jij ook ziet.

Dit is hoe ik mijn klanten leer dat te doen

Benoem eerst de problemen die jouw klant heeft. En let op: vertel niet over de problemen zoals jij die ziet (want die ziet je klant niet). Benoem de problemen zoals jouw klant die ziet. Dat kunnen dus ook de symptomen zijn. Je wilt namelijk dat jouw klant het herkent. Dat hij denkt: “Inderdaad, dat is precies waar ik last van heb en/of waar wij in de organsiatie last van hebben”.

Dit probleem benoemen is vaak lastiger dan je denkt, juist omdat jij de neiging hebt om te vertellen wat het werkelijke probleem is. Of om alvast iets over jouw oplossing te vertellen. Maar dat doe je hier nog niet! Je vertelt eerst alleen over de voor jou klant herkenbare problemen.

Vervolgens leg je uit waarom de oplossingen die hij nu inzet (of al ingezet heeft) niet werken. Geef dus helderheid waarom bijvoorbeeld een nieuw systeem of een nieuwe reorganisatie niet helpt om het probleem op te lossen. Of waarom weer een nieuwe training ook de oplossing niet is. Of welke andere oplossing jouw klant al meerdere keren zonder succes heeft ingezet.

Hierdoor gaat je klant snappen waarom zijn oplossingen maar niet het gewenste effect hebben. Want dat is vaak iets wat jouw klant helemaal niet begrijpt. Vooral omdat vrijwel iedereen zegt dat deze oplossingen wel de juiste zijn. Terwijl jij wel beter weet.

Heb je hier helderheid over gegeven, dan kun je vervolgens aangeven wat er dan wél nodig is om het probleem op te lossen. Inderdaad, nu (pas) kun je vertellen over jouw visie. Over hoe jij gelooft dat het probleem opgelost moet worden.

Je klant staat daar nu wel open voor. Want hij heeft nu context. Je hebt hem meegenomen van zijn probleem naar jouw oplossing. En grote kans dat je nu niet meewarig wordt aangekeken.

Doe dit op je website, in gesprekken en in al je andere marketinguitingen. Want dit zorgt ervoor dat jouw (potentiële) klant jouw verhaal wel begrijpt en openstaat voor jouw oplossing.

En lukt het je niet om je visie scherp te krijgen of je verhaal helder te verwoorden, weet dan dat ik je daar graag bij help. Sterker nog, ik doe niets liever.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
 
 
Afbeelding: met dank aan Pexels.

 

Plaats een reactie