Marketing is gewoon een vies woord

Een stoplicht dat op rood staat. Want zo voelt marketing voor veel trainers en coaches. Door marketingcoach Selma Foeken.

Marketing. Veel trainers en coaches hebben er een hekel aan. Je bent dus zeker niet de enige als je marketing niks vindt.

Omdat ik dit zo vaak hoor, wilde ik wel eens weten hoe het komt dat zoveel ondernemers er een hekel aan hebben. In de gesprekken die ik daar met verschillende klanten over had, werd me dat al snel duidelijk.

Het woord ‘marketing’ roept bij vrijwel iedere trainer en/of coach direct een negatief beeld op. Ik weet niet welke associaties jij bij dit woord hebt, maar dit is wat ik zoal hoorde:

Marketing is jezelf op de borst kloppen.

Marketing is allerlei trucjes toepassen.

Marketing is je gedragen als een vervelende autoverkoper.

Marketing is stunten.

Marketing is je schreeuwerig en pusherig gedragen.

Of zoals voedingsdeskundige en ondernemer Henderina het verwoordde: “Marketing is mensen iets verkopen wat ze niet nodig hebben’. Inderdaad, geen van de ondernemers die ik erover sprak had een positieve associatie bij het woord. Geen één!

Waar komt dat negatieve beeld vandaan?

Eerlijk gezegd snap ik het negatieve beeld wel. Van wat je veel bedrijven en ondernemers aan marketing ziet doen krijg je niet bepaald warme gevoelens. Veel ondernemers noemen de marketing die we momenteel veel zien ook niet voor niets ‘te Amerikaans’. Waarbij het vooral in dat woordje ‘te’ zit. Daarmee zeggen ze eigenlijk: “Dat past niet bij mij”.

En besluit je als ondernemer – ondanks dat negatieve beeld – toch marketingvaardigheden te gaan leren, dan krijg je vaak bevestigd wat je al dacht: marketing is niks voor mij. Dat was ook de ervaring van Henderina.

“Toen ik voor mezelf begon realiseerde ik me: “Als ik mensen wil helpen, dan zal ik ervoor moeten zorgen dat ik zichtbaar word. Dat mensen weten dat ik er ben en wat ik te bieden heb. Dus besloot ik mee te doen in een jaartraject van een bekende businesscoach.

In dat programma kreeg ik bevestigd wat ik al dacht: ik leerde hoe ik mensen kon verleiden om mijn diensten te kopen. Dat voelde eerlijk gezegd helemaal niet goed. Ik begeleid mensen met (soms zeer ernstige) gezondheidsklachten en zoiets zet je toch niet in de uitverkoop?! Bovendien heb ik geen 7-stappen-methode naar gezondheid omdat het lichaam te complex is en de individuele verschillen te groot zijn.

Maar goed, blijkbaar was dat toch de manier om aan klanten te komen. Dus leerde ik allerlei technieken om mensen te verleiden, zoals het voeren van strategiegesprekken. De suggestieve manier waarop ik zo’n gesprek moest doen voelde heel naar. En aangezien ik had geleerd om mensen in zo’n gesprek een ‘snellebeslisserskorting’ aan te bieden, deed ik dat ook.

Ik zal nooit vergeten dat een vrouw bij wie ik dat deed mij keihard uitlachte. Ik kon wel door de grond zakken. Wat voelde ik me afschuwelijk. Uiteraard werd ze ook geen klant.Nu ik op het jaartraject terugkijk, zie ik dat het heel goed is geweest voor mijn persoonlijke groei, maar niet voor mijn marketing. Ik wist nog steeds niet hoe ik op een integere manier aan klanten kon komen”.

Is dat dan dé manier?

Omdat vrijwel alle businesscoaches op dezelfde manier aan marketing doen en dit ook aan hun klanten leren, is de ‘Amerikaanse’ manier de marketing die we heel veel zien. Zelfs zoveel dat we met z’n allen zijn gaan geloven dat dit dé manier is waarop je aan marketing moet doen. Ook omdat vrijwel iedere businesscoach dit zegt. Dat is ook wat Henderina ontdekte op haar zoektocht naar een andere manier van marketing.

“Al vrij snel na dat programma ging ik op zoek naar een andere businesscoach. En die vond ik. Deze bekende businesscoach was meer het hands-on type, dus dat leek me wel wat. Maar uiteindelijk leerde ik weer diezelfde verleidingstechnieken.

Dus ik maar wéér op zoek naar iemand die me kon helpen. Op een gegeven moment had ik een oriënterend gesprek met een hele leuke salescoach. Iemand met een hart voor mensen. Ik hoopte dat zij kon aansluiten bij wat ik zocht. Maar aan het eind van dat gesprek zei ze: “Het is heel mooi dat je zo puur en integer bent en wil zijn, maar je moet toch…” En toen begon ook zij over verleidingstechnieken… “

Het kan anders!

Toch kan het echt anders. Als je jezelf in het verhaal van Henderina herkent, zul je dat misschien niet snel geloven, dat begrijp ik heel goed. Maar geloof me, marketing hoeft echt niet zo naar te zijn.

Voor mij voelde die ‘Amerikaanse’ manier namelijk ook niet goed. Dus ben ik een manier van marketing gaan ontwikkelen die wel goed en integer voelt. Een manier die is gebaseerd op de motivatietheorieën van Deci en Ryan die er vanuit gaan dat de mens intrinsiek gemotiveerd is.

Ik heb deze manier van marketing Intrinsiek Marketing® genoemd.

Dit is marketing waarbij je gewoon jezelf kunt zijn. Waar je mensen niet hoeft te verleiden of allerlei trucjes hoeft uit te halen. Waar je mensen niet in een funnel stopt of allerlei grote beloftes doet.

“Een vriendin wees me op Selma en Intrinsiek Marketing®, nadat ik haar verteld had dat ik met mijn handen in het haar zat. Ik dacht: “Wáár vind ik nu iemand die snapt wat ik bedoel én die me kan helpen om mijn marketing anders te doen?”.

Ik bezocht een lezing die Selma over Intrinsiek Marketing gaf en er viel letterlijk een last van mijn schouders. Ik heb tijdens de lezing zelfs een traantje weggepinkt. Zie je wel, ik ben niet degene die gek is! Het kan wél! Je kunt op een integere manier aan marketing doen.

Dankzij Selma zie ik marketing nu heel anders. Ik had geleerd om mensen met allerlei technieken over de streep te trekken. Om altijd bezig te zijn met de vraag: hoe kan ik ze zover krijgen dat ze van mij kopen? Van Selma leerde ik een hele andere focus. Namelijk: welke informatie moet ik geven, zodat potentiële klanten zelf kunnen beslissen of ik en mijn diensten bij hen passen?

Het lijkt misschien een nuanceverschil, maar het is een wereld van verschil! Nu voelt marketing als onderwijs en informeren. En natuurlijk zeggen andere businesscoaches dat vaak ook, maar uiteindelijk ligt de focus bij hen toch altijd op verleiden. Bij Intrinsiek Marketing® niet”.

Na de kennismaking met Intrinsiek Marketing®, besloot ik een persoonlijk marketingtraject bij Selma te volgen. Daarin heb ik geleerd hoe ik kan laten zien wat ik te bieden heb en hoe ik kan aansluiten op daar waar mijn potentiële klant zit. Hoe ik hem die informatie kan geven die hem helpt bij zijn beslissing.

Mijn beeld over marketing is totaal veranderd. Sterker nog, het geeft me nu energie in plaats dat het me energie kost. Omdat het gewoon ontzettend leuk is om te laten zien wat je te bieden hebt. Om kennis te delen, om mensen te helpen en ze nieuwe inzichten te geven. Want dat is wat ik nu met mijn marketing doe.

Marketing is niet vies meer, maar leuk. En het fijne is: het levert me ook nog klanten op! :-)"

Wil je meer weten over Hendrina en wat ze doet, bekijk dan eens haar website: Gezonde Darmen - Gezonde Mensen

Intrinsiek Marketing

Ben je nieuwsgierig geworden naar Intrinsiek Marketing? Hieronder vind je een overzicht met daarin de verschillen tussen Intrinsiek Marketing en marketing door verleiden.

Verleiden - Intrinsiek Marketing

Je kunt het overzicht downloaden door op de afbeelding te klikken (je hoeft dus geen e-mailadres achter te laten).


Vorige
Vorige

Als je je anders moet voordoen dan je bent

Volgende
Volgende

Ik werd gek van die volle inbox