Moet je in je marketing grote beloftes doen?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Moet je grote beloftes doen in je marketing

De ‘Amerikaanse marketing’ die we veel zien maakt nogal wat los. Je hebt voorstanders die het geweldig vinden, omdat ze merken dat het werkt. Het levert ze veel klanten op. En je hebt tegenstanders die het niks vinden. Omdat ze het te schreeuwerig vinden. Omdat het niet goed voelt. Of omdat ze het zelfs onethisch vinden.

Wie heeft er gelijk? Zet je het in omdat het nou eenmaal werkt? Of zet je het niet in omdat het gewoon niet goed voelt? Daarmee beland je al snel in een discussie waar je niet uitkomt.

Wat je beter kunt doen, is jezelf een andere vraag stellen, namelijk: “Wat is het effect als ik het inzet? En is dat het effect wat ik wil?”.

Daarom een serie artikelen over de effecten van de verschillende onderdelen van wat wij ‘Amerikaanse marketing’ zijn gaan noemen. Dit is deel 2 en gaat over het doen van grote beloftes. Wat is het effect als je in je marketinguitingen grote beloftes doet? En trek je daarmee de juiste klanten aan?

Wat wordt er met ‘grote beloftes’ bedoeld?

Doe je in je marketinguiting een grote belofte, dan beloof je je potentiële klanten een enorm resultaat. Denk daarbij aan teksten als:

‘Na deze training haal jij met gemak 10.000 euro per maand aan omzet.’

Of

‘Leer ook hoe jij je omzet verdubbelt in de helft van de tijd die je nu werkt.’

Waarom moet je grote beloftes doen?

Veel marketeers gaan uit van het mensbeeld van de homo economicus*. Dit mensbeeld gaat er vanuit dat de mens alleen in beweging komt uit angst voor een ‘stok’ of wanneer je hem een ‘wortel’ voorhoudt.

Een belofte is feitelijk een enorme wortel. Door het doen van grote beloftes zullen mensen dus eerder tot koop overgaan.

Waarom voelt dit zo naar?

Veel trainers en coaches willen alleen beloftes doen als ze die ook daadwerkelijk kunnen waarmaken. En dat kunnen ze niet altijd.

Vooral de trainers en coaches die zich herkennen in het ondernemersprofiel van de Empowermentor hebben moeite met het doen van beloftes. Omdat zij met iedere klant op zoek gaan naar een oplossing die bij die betreffende klant past, werken zij met iedere klant (net even) anders. En dat betekent dat ook het resultaat van iedere klant (iets) anders is. Daarom vinden deze trainers en coaches dat ze het niet kunnen maken om beloftes te doen.

Trek je er de juiste klanten mee aan?

Dus wat doe je? Doe je in je marketinguitingen grote beloftes omdat mensen dan sneller tot koop overgaan? Of doe je dat niet omdat het niet goed en eerlijk voelt?

De vraag die je jezelf beter kunt stellen is: “Spreek ik er de juiste klanten mee aan?”. Want dat is een belangrijke vraag als je een dienst verkoopt. Veel belangrijker dan wanneer je een product verkoopt.

Verkoop je een product, dan ben je voor de kwaliteit van dat product namelijk niet afhankelijk van je klant. Bovendien ben je er als verkoper over het algemeen niet bij als je klant het product consumeert. Op het moment dat het verkocht is, is jullie relatie min of meer voorbij.

Dit in tegenstelling tot diensten.

Verkoop je een dienst, dan valt of staat het succes van deze dienst niet alleen met jouw inzet, maar ook met die van je klant. Bovendien komt de dienst samen met je klant tot stand. Op het moment dat het verkocht is, begint het feitelijk pas. Dan start jullie samenwerking. Dus is het belangrijk dat je een klant aantrekt die bij jou en je werkwijze past.

Of je met ‘grote beloftes’ de voor jou juiste klanten aantrekt, hangt af van het type klant waar jij graag mee werkt. Verkoop je een dienst en doe je grote beloftes, dan trek je daar namelijk een bepaald type klant mee aan. Want zoals met alle communicatie geldt ook bij marketing: gedrag roept gedrag op.

Welk type klant spreek je met beloftes aan?

Het type klant dat je met beloftes aanspreekt is het type klant dat graag aan de hand genomen wil worden. Het type klant dat van jou wil horen wat hij moet doen om het beloofde resultaat te halen. Hij verwacht van jou dus instructies.

Dit type klant past dus bij ondernemers die een dienst verkopen waarin ze anderen precies vertellen wat ze moeten doen. Denk aan de diensten van (sommige) adviseurs of van trainers die hun deelnemers nieuwe vaardigheden leren.

Mocht je je ondernemersprofiel kennen: dit type klant past bij de werkwijze van ondernemers met het ondernemersprofiel van de Goeroe. Dit is ook het ondernemersprofiel waar de meeste businesscoaches zichzelf herkennen, vandaar dat het doen van grote beloftes voor hen zo effectief is.

Ben je een trainer die op zoek gaat naar een oplossing die specifiek bij een deelnemer past of ben je een coach, dan past dit type klant niet bij jouw werkwijze. Jij geeft geen instructie. Jij gaat samen met je klant op zoek naar een oplossing die bij hem/haar past. Doe je beloftes, dan schep je dus de verkeerde verwachtingen en dan is de kans groot dat jouw klant na afloop teleurgesteld of zelfs ontevreden is.

Dit type klant past dus niet bij ondernemers met het ondernemersprofiel van de Empowermentor. Wat bovendien goed is om je te realiseren is dat mensen van een Empowermentor kopen omdat ze hem vertrouwen. Dus doe je beloftes, dan zullen jouw klanten je daar ook aan houden.

Intrinsiek Marketing®

Voor ondernemers die zichzelf herkennen in het ondernemersprofiel van de Empowermentor heb ik een andere manier van marketing ontwikkeld: Intrinsiek Marketing®. Met deze manier van marketing spreek je de intrinsiek gemotiveerde klant aan. Vandaar de naam.

In dit artikel vind je één van de vele verschillen tussen marketing door verleiden (de ‘Amerikaanse marketing’) en Intrinsiek Marketing®. Verleid je mensen, dan doe je grote beloftes. Bij Intrinsiek Marketing® communiceer je alleen realistische resultaten.

Om je een beeld te geven van de overige verschillen tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing® heb ik op een A4 de verschillen voor je op een rijtje gezet. Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

En mocht je meer willen weten over Intrinsiek Marketing®, dan ben je uiteraard van harte welkom op de introductiebijeenkomst die ik daarover geef.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

* Eind jaren ’60 van de vorige eeuw ontdekten wetenschappers dat de mens geen homo economicus is. Hier schreef ik al eerder een artikel over: Je hoeft je potentiële klant (vaak) helemaal niet te verleiden.

Andere artikelen uit deze serie

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
Foto: met dank aan Sharon McCutcheon on Unsplash.

 

Plaats een reactie