Dat kan ik zelf wel

Foto van Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Ik ben nogal eigenwijs. Dus denk ik dat ik zelf weet wat het beste is voor mijn bedrijf. Het is nou eenmaal míjn bedrijf.

Dus toen ik in 2012 voelde dat het aanbod van mijn bedrijf niet meer helemaal bij me paste, dacht ik zelf wel even scherp te krijgen hoe de nieuwe focus van mijn bedrijf er dan uit zou moeten zien.

Maar dat ging toch even anders...

Ik liep al een tijdje met onvrede rond

Ik deed teveel verschillende dingen en dat wilde ik niet meer. Wat was begonnen als een gevoel dat het misschien tijd was voor iets anders met mijn bedrijf, was op een gegeven moment zelfs een groot verlangen geworden. Een verlangen naar een aanbod dat paste bij wie ik ben en wat ik werkelijk in de wereld wil zetten.

Wat ik precies wilde was op dat moment niet meer dan een vaag idee. Dus deed ik van alles om dat concreet te maken. Ik bekeek regelmatig de websites van andere ondernemers om ideeën op te doen, las allerlei artikelen en boeken en soms volgde ik een gratis webinar in de hoop daar mijn antwoorden te vinden.

Maar wat ik ook deed, ik kwam er niet uit. Na maanden nadenken was mijn idee nog steeds niet concreet.

Zal ik dan maar een baan zoeken?

Ik weet nog goed dat ik op een gegeven moment met een vriendin over de hei liep en echt moedeloos was. Ik speelde zelfs met de gedachte om weer een baan te gaan zoeken.

Ik kon namelijk wel allerlei dingen bedenken die ik met mijn bedrijf kon doen, maar ik vond geen enkel idee echt geweldig. Het was te smal, te saai, anderen deden het al, het paste niet echt bij me of ik was ervan overtuigd dat mensen er niet voor wilden betalen.

Dat ik er misschien hulp bij nodig had om een focus te vinden die echt helemaal bij mij paste, kwam niet eens bij me op. Wie wist nou beter wat bij mij paste dan ikzelf?

Bovendien ben ik heel goed in anderen helpen met het vinden van focus. Dan moet ik dat toch ook voor mezelf kunnen. Hoe moeilijk kon dat nou zijn?

Ik kwam er zelf niet uit

Het is dat ik toevallig in contact kwam met een ondernemerscoach die aanbood me te helpen. Anders was ik er waarschijnlijk nooit uitgekomen. Want dankzij de sparringsessies met haar is mijn bedrijf geworden zoals het nu is. En dat had ik zelf nooit kunnen bedenken. Terwijl het helemaal past bij wie ik ben en waar ik voor sta.

Ik zie dit ook bij heel veel van mijn klanten. Dat ze vinden dat ze het zelf moeten kunnen. En dat ze daardoor eindeloos lang in hun eentje blijven stoeien voor ze bij mij komen voor het maken van een Paraplu.

Vaak weten ze wel ongeveer wat ze met hun bedrijf willen en hoe dat eruit zou moeten zien, maar ze krijgen het maar niet van de grond. Het blijft een vaag idee. Of het lukt ze niet om goed te verwoorden waarvoor je bij hen moet zijn.

Wat ze ook doen, ze krijgen het maar niet voor elkaar.

Toch vinden ze - net als ik destijds - dat ze het zelf moeten kunnen. Het is toch hun bedrijf? Dus blijven ze het proberen, soms tot ze er moedeloos van worden. Want ze snappen maar niet waarom het ze niet lukt. Ze hebben toch de stappen gevolgd uit mijn e-book over de Paraplu?

Hoe komt het dat je het zelf niet kunt?

Mocht je jezelf hierin herkennen, weet dan dat het niet aan jou ligt dat je dit niet voor elkaar krijgt. Je kunt het namelijk niet in je eentje. Het is simpelweg niet mogelijk om de focus van je eigen bedrijf scherp te krijgen. Niemand kan dat. Daar weet ik alles van! Ook ik heb er hulp bij moeten inschakelen.

Dit zijn de drie redenen waarom je het voor je eigen bedrijf niet kunt:

1. Je ziet het niet

Je kunt niet op een afstandje naar jezelf kijken. Je zit er zelf middenin. Daardoor lukt het je niet om tot de essentie te komen. Je ziet bij jezelf niet wat de rode draad is. Je ziet niet wat de samenhang is tussen alle dingen die je doet, waar je goed in bent en wat je leuk vindt.

Je hebt daarvoor iemand nodig die op een afstandje met je meekijkt. Iemand die de rode draad wel ziet en de essentie eruit haalt.

2. Je gelooft het niet

Je hebt er meteen een mening over. Zodra je ideeën hebt en die concreter probeert te maken, komen er ook meteen allerlei gedachtes. “Kan ik dat wel?” “Willen mensen hier wel voor betalen?” “Er zijn al zoveel trainers en/of coaches die dit doen!” Je kent dit soort gedachtes vast wel. En door deze gedachtes boycot je jezelf direct.

Je hebt dus iemand nodig die zonder oordeel naar jouw ideeën kijkt en voorkomt dat jij jezelf tegenhoudt.

3. Je weet niet hoe je het moet verwoorden

Je weet niet precies hoe je het moet formuleren. Je wilt dat mensen snappen waarvoor ze bij jou moeten zijn, je wilt onderscheidend zijn én je wilt dat jouw bedrijf past bij wie je bent en waar je voor staat. Maar hoe formuleer je dit op zo’n manier dat dit allemaal samenvalt? Dat lukt je niet. Want alles wat je schrijft klinkt al snel als de teksten van andere ondernemers.

Je hebt dus iemand nodig die weet hoe je dit doet en die jou daarbij kan helpen.

Dus verlang jij al een tijdje naar een andere focus met je bedrijf? Wil je een bedrijf dat past bij wie je bent en waar je voor staat? Blijf dan niet eindeloos in je eentje stoeien. Zoek iemand die jou kan helpen met het vinden van de focus die bij je past. Ga ervoor! Want je hebt dat verlangen niet voor niets.

En natuurlijk wil ik graag degene zijn die jou helpt. Dus neem gerust contact met me op als je wilt overleggen of het Paraplu-traject iets voor je is.


Vorige
Vorige

Waarom ben je er toch gevoelig voor?

Volgende
Volgende

Moet je in je marketing grote beloftes doen?