Als anderen hetzelfde doen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Je hebt ideeën voor een nieuw aanbod. En ook al zijn je ideeën nog vaag, je bent er erg enthousiast over. Totdat je erachter komt dat er andere ondernemers zijn die iets soortgelijks aanbieden. Je voelt je enthousiasme langzaam wegebben. Want als het er al is, wie zit er dan nog op jou te wachten? Dus zet je je idee weer in de ijskast.

Herkenbaar? Dan ben je niet de enige.

Veel ondernemers laten zich ontmoedigen als ze zien dat anderen hetzelfde ook al aanbieden. Toch is het goed om jezelf op zo’n moment eerst de vraag te stellen of je idee dan inderdaad geen kans van slagen heeft. Of er inderdaad niemand is die het van je zal kopen.

Je kunt het namelijk ook anders bekijken.

Er is vraag naar

Het feit dat anderen het ook aanbieden, betekent namelijk dat er vraag naar is. Zeker als er zelfs al meerdere ondernemers en bedrijven zijn die dit aanbieden. Je hebt dus niet alleen een goed idee, er is ook een markt voor! En dat betekent dat jij je dienst dus ook makkelijker verkocht krijgt.

Probeer mensen maar eens te overtuigen om iets van je te kopen wat ze nog niet kennen. Mensen kopen niet snel iets waar ze nog nooit van gehoord hebben. Of waar ze het nut nog niet van inzien.

Dus ontwikkel je iets totaal nieuws, dan heb je een veel langere adem nodig om het verkocht te krijgen. Natuurlijk, je hebt dan iets unieks in handen, maar het vraagt ook veel van jou wat je marketing betreft.

Heb je een idee dat al bestaat, dan zou je dus kunnen zeggen dat al die anderen die het ook aanbieden ook een deel van jouw marketing verzorgen. Zij zorgen er namelijk voor dat jouw potentiële klanten er al kennis mee maken. En dus eerder tot koop over zullen gaan. Handig toch?

Zijn het er echt veel?

Daarnaast kun je je afvragen of er echt al héél veel anderen zijn die het ook aanbieden. Is dat echt zo? Of heb je je direct door de eerste de beste die het ook aanbiedt laten ontmoedigen?

Het is hetzelfde als je een nieuwe auto hebt gekocht. Dan zie je ineens overal die auto rijden en lijkt het alsof er wel heel veel mensen zijn die diezelfde auto hebben.

Zo is het ook met jouw idee. Omdat jij er zo mee bezig bent, zie je het ineens overal om je heen. Daar is je focus, dus logisch dat je nu ineens ziet dat anderen het ook aanbieden. Maar zijn het er echt zoveel dat er geen plaats meer is voor jou?

Er zijn ongetwijfeld heel veel potentiële klanten voor datgene wat jij wilt gaan aanbieden. Stel dat die allemaal klant van jou willen worden. Dat kun jij in je eentje toch nooit aan?

Het is dus eigenlijk maar goed dat die anderen er ook zijn… 🙂

Is het echt hetzelfde?

Daarnaast is het de vraag of al die anderen echt exact hetzelfde aanbieden als wat jij wilt gaan doen. Ik weet zeker dat jij het toch net op een andere manier zal doen. Dat jij je eigen sausje hebt.

Ik heb al met heel veel ondernemers een Paraplu gemaakt en het gebeurt regelmatig dat een idee van een klant op dat van een andere klant lijkt. Lijkt. Want uiteindelijk is de visie toch anders. Of iemands werkwijze. Ik heb dan ook nog nooit 2x dezelfde Paraplu gemaakt.

Het is dus belangrijk dat je scherp krijgt wat jouw ‘sausje’ dan precies is. Dus zet jouw idee niet in de ijskast, maar werk het uit. En wacht daar niet te lang mee, want je weet nu: er is vraag naar!

Zorg er daarnaast voor dat je goed kunt verwoorden wat je dan precies doet. Want ook daarmee kun jij laten zien waarmee jij je van al die anderen onderscheidt.

Kijk naar de natuur

Tot slot nog een wijsheid uit de natuur. Als een tulp opkomt en ziet dat er om hem heen al heel veel andere tulpen staan, dan stopt hij toch ook niet met groeien? Waarom zou jij dat dat dan wel doen? Waarom zou jij je laten tegenhouden door anderen die hun potentie wel waarmaken? Dat is toch zonde?

Dus ga ervoor! Je hebt dat idee niet voor niets.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
Foto: met dank aan Unsplash.

 

Plaats een reactie