Marketing is je missie uitdragen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Marketing is je missie uitdragen

Voor de meeste trainers en coaches voelt marketing als leuren met jezelf. En dat snap ik. Toch kun je het ook anders zien. Want wist je dat marketing dé manier is waarop je als trainer of coach je missie kunt uitdragen?

Grote kans dat je nu denkt: “Mijn missie? Heb ik die dan?”. Jazeker, die heb je. 🙂

Als je bent zoals de meeste trainers en coaches heb je namelijk niet voor niets voor je vak gekozen. Je vindt het geweldig om mensen te inspireren en te motiveren. Je vindt niets zo leuk als mensen begeleiden en laten groeien.

Je zou dus kunnen zeggen dat je voor je vak gekozen hebt omdat je een missie hebt. Misschien dat je niet direct een antwoord hebt als ik aan je vraag wat jouw missie is, maar ik weet zeker dat je die wel degelijk hebt.

Hoe zo’n missie eruit kan zien zal ik toelichten aan de hand van een voorbeeld.

Een voorbeeld

Ik werkte onlangs met een klant die trainingen geeft waarin ze leerkrachten in het basisonderwijs leert hoe ze hoogbegaafde leerlingen kunnen begeleiden.

Ze heeft niet voor niets voor deze focus met haar bedrijf gekozen. Ze vindt het namelijk belangrijk dat hoogbegaafde kinderen – net als ieder kind – de aandacht en het onderwijs krijgen die ze verdienen. Dat is wat haar drijft.

Ze heeft dus een missie: dat alle hoogbegaafde kinderen zich gehoord en gezien voelen.

Ook jij hebt een missie. Het is namelijk niet voor niets dat je voor je vak en voor een bepaald type training en/of coaching hebt gekozen. Je wilt ergens een bijdrage aan leveren. Dat doe je in je werk, maar het mooie is, die missie kun je dus ook al uitdragen in je marketing.

Hoe doe je dat?

Als het goed is ken jij je klanten door en door en weet je waar ze in hun leven/werk tegenaan lopen. Je weet bijvoorbeeld wat ze lastig vinden, wat hun angsten en verlangens zijn en welke verkeerde beelden ze over zichzelf of over anderen hebben. Dus besteed je daar in je trainingen en coachings veel aandacht aan.

Ook mijn klant kent haar klanten goed. Zo weet ze bijvoorbeeld dat veel leerkrachten denken dat ze geen hoogbegaafde leerlingen in hun klas hebben. Mijn klant weet echter wel beter. De reden dat veel leerkrachten dit denken is omdat zij de hoogbegaafde leerling simpelweg niet herkennen. Daarom besteedt mijn klant in haar trainingen veel aandacht aan het herkennen van deze leerlingen.

Zo zijn er ongetwijfeld onderwerpen of thema’s die jij in je trainingen en/of coachings aan de orde laat komen, omdat die bijdragen aan je missie. Hier kun je dus ook in je marketinguitingen al aandacht aan besteden.

Mijn klant doet dit door in haar marketinguitingen helderheid te geven over de situaties waarin leerkrachten het hoogbegaafde kind niet herkennen. Ook dat zal ik toelichten.

Helderheid geven

Samen met mijn klant hebben we in kaart gebracht in welke situaties leerkrachten het hoogbegaafde kind verkeerd inschatten. Een van deze situaties bleek bij het aanbieden van pluswerk te zijn.

Goed presterende kinderen krijgen soms moeilijker werk aangeboden. Pluswerk. Maar wat gebeurt er vaak in zo’n situatie: de leerling geeft al vrij snel aan dat hij dit een te moeilijk werkje vindt. Dus wat denkt de leerkracht dan: “Zie je wel, dit is toch geen hoogbegaafde leerling”. Mijn klant weet echter wel beter en geeft in haar marketinguitingen helderheid over wat er in deze situatie wérkelijk aan de hand is.

Want wat is er werkelijk aan de hand: krijgt een hoogbegaafd kind pluswerk, dan kan hij vastlopen. Net zoals bij de andere leerlingen ook gebeurt als ze een werkje op hun eigen niveau krijgen. Alleen heeft de hoogbegaafde leerling dit nog nooit meegemaakt. Hij is gewend dat alles hem altijd makkelijk afgaat. Dus heeft hij direct de neiging de handdoek in de ring te gooien. Bovendien heeft hij helemaal niet geleerd om vragen te stellen als hij vastloopt.

Dus als een goed presterende leerling zegt dat hij pluswerk te moeilijk vindt, wil dat helemaal niet zeggen dat hij niet hoogbegaafd is. Sterker nog, waarschijnlijk doet hij voor het eerst iets op zijn eigen niveau.

Het effect van helderheid geven

Doordat mijn klant hier in haar marketinguitingen helderheid over geeft, zullen leerkrachten in deze situatie de hoogbegaafde leerling eerder herkennen. En dat is natuurlijk precies wat mijn klant wil! Want het is haar missie dat ook hoogbegaafde leerlingen zich gezien en gehoord voelen. En dankzij de artikelen die ze schrijft gebeurt dat nu eerder. Missie geslaagd! 🙂

Dus wat zijn misverstanden die jouw klanten hebben? Waar schamen ze zich ten onrechte voor? Of wat zijn bijvoorbeeld belemmerende overtuigingen waardoor ze zich laten tegenhouden? Daar kun jij in je marketinguitingen helderheid over geven.

Doe je op deze manier aan marketing, dan voelt het niet meer als leuren met jezelf. Je doet dan namelijk wat je in je trainingen en coachings ook al doet: mensen inzichten geven en inspireren.

En het mooie is, je draagt ook nog eens je missie uit. Hierdoor bereik je niet alleen veel meer mensen dan je alleen via je trainingen en/of coachings zou kunnen bereiken, je krijgt er ook nog eens klanten door.

Want bij wie denk je dat leerkrachten een training gaan volgen als ze dankzij haar artikelen gaan inzien dat ze wel degelijk hoogbegaafde leerlingen in de klas hebben? Juist: bij mijn klant.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto: unsplash-logoBart LaRue

 

Plaats een reactie