Als je opdrachtgever een training van 1 dag wil...

Een trainingsruimte. Door Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Je kent ze vast wel. Van die opdrachtgevers die direct beginnen over de duur van je training. “We willen een training van een dag.” is dan vaak één van de eerste dingen die ze zeggen als ze met je in gesprek gaan. En pas daarna gaat het over de inhoud van de training.

Vaak hebben ze ook over die inhoud al nagedacht en komt er een hele waslijst aan onderwerpen die ze graag behandeld willen zien. En als je niet oppast moet jij deze hele waslijst in een training van één dag zien te proppen.

Als trainer weet je dat er in zo'n geval vaak veel meer nodig is dan een training van één dag. Zeker als je opdrachtgever aangeeft dat hij wel een blijvende gedragsverandering bij de deelnemers wil. Krijg dat maar eens in één dag voor elkaar!

Dus wat doe je?

Veel trainers nemen zo’n opdracht toch aan. En dat snap ik wel. Want wellicht komen er vervolgopdrachten uit. Je weet immers maar nooit. Bovendien moet je ook omzet maken.

Toch is het ontwerpen van zo’n training vaak een gepuzzel. Zeker als je akkoord bent gegaan met alle wensen van de opdrachtgever en eigenlijk teveel onderwerpen voor één dag hebt. Vaak is het gevolg dat je in zo’n training de dingen alleen maar even aantipt. De diepte kun je niet ingaan en deelnemers echt goed laten oefenen zit er meestal ook niet in.

Ik weet dat veel trainers na afloop van zo'n training vaak een dubbel gevoel hebben. Ze hebben misschien wel lekker met de groep gewerkt, maar vragen zich vaak af wat ze nou daadwerkelijk bereikt hebben.

Ook het gesprek over een vervolgopdracht gaat vaak moeizaam. Voor jou is zo'n vervolg een mogelijkheid om de diepte in te gaan, maar voor een opdrachtgever ziet dat er snel uit als herhaling. Want als er onderwerpen in je vervolg terugkomen die je in je eerste training al behandeld hebt, is een veelgehoorde reactie: “Dat hebben ze toch al geleerd?”. Jij weet dat je dit slechts aangetipt hebt, maar je opdrachtgever – en soms ook de deelnemers – zien dit niet.

Hoe een Paraplu je helpt

Wat je in dit soort gesprekken kan helpen, is een Paraplu. Die geeft je namelijk argumenten om aan een opdrachtgever duidelijk te maken dat er meer nodig is dan een training van een dag. Dat zal ik toelichten.

Je Paraplu vertegenwoordigt jouw visie en hangt als het ware boven je aanbod (vandaar dat ik het Paraplu heb genoemd). Bij trainers die hun deelnemers vaardigheden leren bestaat hun Paraplu vrijwel altijd uit een aantal fases, thema’s of stappen. Bij de meeste van hen zijn dit er tussen de 5 en de 7.

Heb je helder hoe de verschillende onderdelen van je Paraplu eruit zien, dan kun je vervolgens je aanbod ontwerpen. Voor ieder onderdeel maak je dan een of meerdere trainingen.

Modulair aanbod

Zo werkte ik onlangs met een trainer die nu een modulair aanbod heeft dankzij de Paraplu die we samen maakten. Ieder onderdeel van haar Paraplu is namelijk een losse module geworden. Zij kan nu aan tafel bij een opdrachtgever heel goed verwoorden hoe haar aanbod eruit ziet en waarom zij het op deze manier aanbiedt.

Haar aanbod bestaat nu uit een basismodule en verschillende vervolgmodules. Waar zij voorheen elementen van iedere module in een training van een dag stopte, geeft zij nu tijdens een gesprek met een opdrachtgever aan dat er altijd eerst een basismodule van een dag nodig is.Wil een opdrachtgever meer, dan geeft zij aan dat hij in dat geval een of meer andere modules kan afnemen. En dat gebeurt nu ook.

Maak dus ook een Paraplu

Met een Paraplu sta je dus steviger in de gesprekken met je opdrachtgevers. Natuurlijk kan jouw opdrachtgever nog steeds kiezen voor een training van een dag, maar omdat jij op zo'n moment duidelijk kunt maken hoe een training van een dag er bij jou uitziet, stop jij niet meer alles wat je weet in die ene training.

Daardoor geef je een training waar je helemaal achter staat en ga je aan het eind van die training wél met een goed gevoel naar huis.Bovendien kun je heel goed duidelijk maken wat het vervolg van deze training is: de rest van jouw Paraplu.


Vorige
Vorige

Waarom je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten

Volgende
Volgende

Wie zit daar nou op te wachten?