Wie zit daar nou op te wachten?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Marketing - Wie zit daar nou op te wachten?

Je kent dat vast wel. Je hebt een geweldige dag met je deelnemers gehad. Of je had een mooi gesprek met een coachee. Of je was voor je werk op een hele bijzondere locatie. Of je hebt iets geks meegemaakt. Of iets waar je trots op bent. En je denkt: dat wil ik delen!

Je eerste neiging is om dat te delen op social media. Op Facebook, LinkedIn of bijvoorbeeld op Instragram. Omdat je daar zin in hebt. En omdat het sowieso wel weer eens tijd wordt om online zichtbaar te zijn.

Maar dan komt de twijfel…

Want wie zit er nou op zo’n update te wachten? Is het niet teveel zelfverheerlijking? Wat voor tekst moet je er dan bijzetten zonder opschepperig over te komen? En zijn er wel mensen die jouw update leuk vinden, want zo interessant is de inhoud nou ook weer niet.

Hoe langer je erover nadenkt, hoe groter de twijfels worden. En hoe meer het spontane ‘ik-ga-dat-delen-gevoel’ wegzakt. Totdat je op een gegeven moment denkt: “Laat ook maar zitten”.

Herkenbaar?

Weet dan dat er absoluut mensen zijn die het leuk vinden als jij op social media een update deelt over iets wat je hebt meegemaakt, leuk vindt en/of waar je trots op bent. Namelijk die mensen die jou goed kennen en jou leuk vinden.

Kijk ook maar eens naar jezelf. Als iemand die jij goed kent op social media een update deelt waarbij hij vertelt dat hij iets geks heeft meegemaakt, een mooi inzicht heeft opgedaan, een nieuwe opdracht heeft binnen gehaald, een diploma heeft gehaald of bijvoorbeeld op een bijzondere locatie zit, dan vind je dat leuk om te lezen. En misschien geef je die update zelfs wel een ‘like’.

Waarom jij je update niet plaatst

Wat ons als ondernemer vaak tegenhoudt om iets te posten, is dat we graag willen dat iedereen die de update ziet deze ook leuk vindt. Maar wie is ‘iedereen’ eigenlijk? Wie zien jouw social media updates? Laten we dat eens onder de loep nemen.

Je social media updates worden gezien door:

  • mensen die jou nog helemaal niet kennen;
  • mensen die jou alleen van je online aanwezigheid kennen;
  • mensen die jou al eens ontmoet hebben;
  • klanten;
  • oud-klanten;
  • vrienden, familie en bekenden.

Al deze mensen hebben dus een andere relatie met jou. En daardoor vinden zij ook andere updates van jou leuk. Het is dus onmogelijk om een update te maken die door ál deze mensen leuk gevonden wordt. Dat kun je dus maar beter loslaten. Want – zoals je gemerkt hebt – dat werkt enorm verlammend.

Wie vinden zo’n update leuk?

Terug naar het begin van het artikel: je wilt een update op social media delen over iets wat je meegemaakt hebt, wat je leuk vindt en/of waar je trots op bent. Van al die mensen die jouw update zien, wie vinden zo’n update leuk?

Zo’n update wordt zeker leuk gevonden door vrienden, familie en bekenden. Zij leven met je mee. Sommige familieleden liken misschien zelfs wel alles wat je deelt (mijn schoonmoeder bijvoorbeeld, zij is echt mijn grootste fan :-)).

Nu denk je misschien: “Ja maar wat heb ik hier zakelijk aan?”. Misschien niks (maar dat ze meeleven is toch al leuk?), maar het zou ook zomaar eens kunnen dat iemand dankzij de ‘sympathy-like’ van een vriend, bekende of familielid uiteindelijk toch bij jou terecht komt.

Ook je oud-klanten vinden het vaak leuk als je een update deelt over wat je hebt meegemaakt, leuk vindt of waar je trots op bent. Zij kennen jou inmiddels goed. Ze weten uit ervaring hoe jij werkt en wat voor type persoon jij bent. Met zo’n update laat je een persoonlijke kant van jezelf zien en oud-klanten vinden dat vaak leuk om te zien.

Zo’n update is dus ook een leuke en luchtige manier om weer even contact met oud-klanten te hebben. Zeker als ze die update niet alleen liken, maar er ook op reageren (en reageer daar in dat geval dus ook altijd weer op!). Zo’n update kun je dus ook zien als een vorm van relatiebeheer.

Ook klanten vinden zo’n update vaak leuk. Net als mensen die jou al eens ontmoet hebben en/of alleen online kennen. Mits ze jou leuk vinden. Als jouw update dan ook nog overeenkomt met de manier waarop zij zelf in het leven staan, kan het zelfs zo zijn dat de persoonlijke kant die je van jezelf laat zien hen doet besluiten om eens op je website te gaan kijken, contact met je op te nemen of zelfs klant van je te worden.

Voor wie is het niet interessant?

Voor mensen die jou nog helemaal niet kennen, is zo’n update vaak niet interessant. Kijk ook maar eens naar jezelf. Als je een update ziet langskomen van iemand die je helemaal niet kent en die deelt iets waar hij trots op is, heeft meegemaakt of wat hij leuk vindt, dan zul je die over het algemeen niet snel liken. Grote kans dat je zo’n update amper bekijkt, lekker verder scrolt in je tijdlijn en de update direct weer vergeten bent.

Zo is het dus ook met de mensen die jou niet kennen. Ook zij zijn zo’n update van jou al snel weer vergeten. En dat is goed om je te realiseren! Want vaak laten we ons door deze groep tegenhouden om zo’n soort update te delen. En dat hoeft dus niet. Deel het gewoon, want je weet nu: er zijn veel mensen die het wél leuk vinden om te lezen.

Je kunt dus prima af en toe een in jouw ogen ‘inhoudsloze’ update delen, zo lang je óók regelmatig inhoudelijke updates deelt. Want wil je met je marketinguitingen nieuwe klanten aantrekken, dan is het uiteraard belangrijk dat je ook je inhoudelijke kant laat zien.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto: Kaboompics.com op Pexels

 

Plaats een reactie