Waarom je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Wat moet er op je website staanJe hebt een website, maar de inhoud klopt niet helemaal meer met wat je doet. Of zelfs helemaal niet. Als je heel eerlijk bent schaam je je voor je website en stiekem hoop je dan ook dat zo weinig mogelijk mensen je website bezoeken.

Dat je liever niet hebt dat mensen je website bekijken, is natuurlijk niet zo handig als je ondernemer bent. Dat weet je ook wel. En dat je dus hoognodig je teksten moet aanpassen is ook niet iets wat ik je hoef te vertellen.

Toch doe je het niet. Je weet namelijk niet goed wat je erop moet zetten. Of je bent er misschien al meerdere keren voor gaan zitten, maar dan loop je steeds vast. Dus schuif je het schrijven van die teksten steeds maar weer voor je uit.

Hoe kom het toch dat het zo lastig is om je websiteteksten te (her)schrijven? Dat komt doordat je niet de juiste informatie hebt.

Wat zet je op je website?

Het grote misverstand over je website is dat die vooral over jou moet gaan. Dat je moet laten zien wie je bent, wat je doet als je met je klanten werkt, waar je in gelooft en waar je voor staat. Het kan dus zijn dat je daarom vastloopt bij het schrijven van je teksten. Omdat over jezelf schrijven voor jou al snel als op de borst kloppen voelt.

Je hoeft het op je website niet over jezelf te hebben. Integendeel! Ook al doen heel veel andere ondernemers dat wel (want ik vermoed dat je naar websites van andere ondernemers hebt gekeken om te zien wat zij doen).

Waarom moet je het niet over jezelf hebben?

Wat goed is om je te realiseren, is dat mensen pas een dienst van trainers, coaches en therapeuten kopen als ze:

  • zichzelf herkennen;
  • vertrouwen hebben in jou en je oplossing;
  • vertrouwen hebben in zichzelf;
  • beslissen: ik koop nu.

Mensen moeten dus eerst zichzelf herkennen. Je wilt daarom dat een potentiële klant bij het lezen van jouw websiteteksten denkt: “Dit is precies wat er in onze organisatie speelt!”. Of: “Dit is precies waar ik last van heb!”. En dat denkt hij niet als jij het op je website vrijwel alleen over jezelf hebt.

Hoe zorg je voor herkenbaarheid?

Potentiële klanten herkennen zichzelf dus pas als je website over hén gaat. Inderdaad, je website zou voornamelijk over je klant moeten gaan. Over de problemen die hij heeft (en waar jouw dienst een oplossing voor is) en over zijn verlangens. Dat zorgt ervoor dat hij zichzelf herkent.

Maar dat niet alleen, doordat jij het over hem hebt, krijgt hij ook meer vertrouwen in jou. Als jij super herkenbaar omschrijft waar hij last van heeft, dan denkt hij namelijk ook: ”Die snapt ons!”. Want hoe zou je het anders zo goed en herkenbaar kunnen verwoorden?

Welke informatie heb je dus nodig?

Dat betekent dus dat jij informatie nodig hebt over je potentiële klant. Over waar hij tegenaan loopt. Over wat hij in zijn leven wil veranderen. En over zijn verlangens. Zodat jij kunt zorgen voor die herkenbaarheid op je website.

Dat vraagt dus om een heldere focus met je bedrijf. Want als jij je met je bedrijf (en dus met je website) op ‘iedereen’ richt, herkent niemand zich.

En denk nu niet dat focus betekent dat je voor één doelgroep moet kiezen. Want dat is een groot misverstand. Wat belangrijk is, is dat jouw potentiële klanten iets met elkaar gemeen hebben. En dat jij datgene wat zij met elkaar gemeen hebben op je website zet. Want dat zorgt voor die herkenbaarheid.

Dat kan een beroep of functie zijn, maar het kan ook iets anders zijn. Zolang het maar iets is wat jouw potentiële klanten met elkaar gemeen hebben. Dat is wat ik met focus bedoel.

Zorg dus eerst voor een heldere focus

Dus heb jij nog geen heldere focus met je bedrijf, dan is het logisch dat je steeds vastloopt bij het schrijven van je websiteteksten. Want je mist de cruciale informatie die je nodig hebt om je teksten te kunnen schrijven.

Zorg dus dat je eerst focus met je bedrijf hebt voordat je je teksten gaat (her)schrijven. Zorg dat je haarscherp hebt wie jouw potentiële klanten zijn, dat je weet wat zij met elkaar gemeen hebben en waar zij tegenaan lopen. En ga dan pas je teksten schrijven.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 
PS Probeer jij ook al lange tijd de focus van je bedrijf scherp te krijgen en lukt dat je niet? In dit artikel lees je hoe dat komt.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto: Startup Stock Photos from Pexels

 

Plaats een reactie