Wat de boer niet kent…

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Wat de boer niet kent
Veel van mijn klanten verkopen een oplossing die ongebruikelijk is. Tenminste, in de ogen van anderen. Zelf vinden ze hun oplossing de enige logische.

Mijn klanten geloven bijvoorbeeld dat organisaties, schoolsystemen of teams anders georganiseerd zouden moeten worden. Of dat je op een andere manier met je medewerkers, leerlingen, cliënten, patiënten, gezondheid of de natuur om zou moeten gaan.

Dit hebben ze natuurlijk niet zomaar bedacht. Mijn klanten geloven dit omdat ze zien dat de gangbare oplossingen niet (meer) werken. En dat de huidige maatschappij om andere oplossingen vraagt.

Zij merken echter dat het lastig is om anderen hiervan te overtuigen. Want hoe logisch hun ideeën ook zijn, voor anderen zijn ze dat vaak niet. Omdat ze anders zijn. En mensen kiezen nou eenmaal vaak voor datgene wat ze kennen. Dus krijg je dienst dan maar eens verkocht.

Herkenbaar?

Heb jij ook het gevoel dat maar weinig mensen open lijken te staan voor jouw ideeën? En kiezen jouw potentiële klanten toch vaak nog voor de gebruikelijke oplossingen? Dan kan het je helpen om voortaan op een andere manier over jouw ideeën te communiceren.

Wat de meeste ondernemers doen

Wat de meeste ondernemers namelijk doen is vol enthousiasme over hun oplossing vertellen. Op hun website, in hun marketinguitingen en in gesprekken vertellen ze wat ervoor nodig is om het probleem van hun klant op te lossen. Dit lijkt logisch, maar als je iets verkoopt wat in de ogen van jouw potentiële klant ongebruikelijk is, dan krijg je hem hier vaak niet mee overtuigd.

Hoogstwaarschijnlijk is dit ook jouw ervaring. Misschien dat je daardoor zelfs de conclusie hebt getrokken dat niemand op jouw oplossing zit te wachten. Het is echter de vraag of dat waar is.

De informatie die jouw potentiële klant nodig heeft

Om je dienst verkocht te kijgen, heeft jouw potentiële klant namelijk meer informatie van je nodig. Informatie waardoor hij gaat snappen waarom de gebruikelijke oplossingen niet (meer) werken. In de ogen van je potentiële klant is de gangbare oplossing namelijk dé manier waarop zijn probleem opgelost moet worden. ‘Iedereen’ doet het nou eenmaal op die manier.

Waarschijnlijk heeft hij deze oplossing daarom ook al eens ingezet. Grote kans ook dat dit toen niet het gewenste effect had. Waar hij waarschijnlijk niks van snapt. Want dit is toch dé manier waarop het opgelost had moet worden?

En daar kom jij om de hoek kijken…

Jij weet namelijk wél waarom deze oplossing niet werkt. Dus is het goed dat je dat in je communicatie óók vertelt. Sterker nog, begin daarmee.

Want zolang jouw potentiële klant niet begrijpt waarom de door hem gekozen oplossing weinig effect heeft, is de kans groot dat hij de conclusie trekt dat hij deze oplossing gewoon niet goed heeft toegepast. En dan is het natuurlijk logisch dat hij de neiging heeft om de volgende keer wéér voor diezelfde oplossing te gaan. In de hoop dat hij het dan wel goed doet.

Begin je verhaal anders

Leg daarom eerst uit waarom de gangbare oplossing niet (meer) werkt. Vertel hoe het komt dat bijvoorbeeld een nieuw systeem of een reorganisatie niet helpt om het probleem op te lossen. Of waarom een nieuwe training ook de oplossing niet is. Of welke andere oplossing jouw klant al meerdere keren zonder succes heeft ingezet.

Heb je hier helderheid over gegeven, dan kun je vervolgens aangeven wat er dan wél nodig is om het probleem op te lossen. Inderdaad, nu pas vertel je over jouw visie. Over hoe jij gelooft dat het probleem moet worden opgelost.

Grote kans dat jouw klant hier nu wel voor open staat. Want hij heeft nu context. Hij snapt nu dat er iets anders nodig is om zijn probleem op te lossen. En grote kans dat je nu niet meewarig wordt aangekeken als je over jouw oplossing vertelt.

Doe dit op je website, in gesprekken en in je marketinguitingen. Want dit zorgt ervoor dat jouw (potentiële) klant jouw verhaal wel begrijpt en eerder openstaat voor jouw oplossing.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto: ESHOOTS.COM via unsplash.

 

Plaats een reactie