Zo word je beter in je vak

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Door marketing word je beter in je vak

Ik weet nog goed dat ik voor mezelf begon. Volgend jaar is dat alweer 15 jaar geleden.

Het idee om voor mezelf te beginnen zat toen al een paar jaar in mijn hoofd, maar na een burn-out wist ik het zeker: ik word ondernemer. Dus schreef ik me in bij de KvK.

Ik had er alleen even niet bij stilgestaan dat ik nu mezelf moest gaan verkopen. En hoe moeilijk ik dat vond. Ik had dan wel marketing en communicatie gestudeerd, maar ik merkte al snel dat ik niet veel kon met mijn NIMA A.

Ook koude acquisitie was niets voor mij. Dat durfde ik niet. Bij mijn beslissing om voor mezelf te beginnen, was ik blijkbaar voor het gemak ook even vergeten dat ik telefoonangst had.

Dus hoe moest ik dan aan mijn klanten komen?

Omdat ik absoluut niet terug wilde in loondienst en op dat moment geen partner had op wie ik financieel kon terugvallen, had ik toch echt klanten nodig. Dus besloot ik een cursus te volgen. Over marketing voor zzp’ers.

In de cursus leerde ik dat je nieuwsbrieven kon sturen. En dat het een goed idee was om te gaan bloggen. Nu klinkt dat misschien heel logisch, maar 15 jaar geleden waren er nog amper ondernemers in Nederland die een nieuwsbrief stuurden. Laat staan ondernemers die zakelijk blogden, dat was toen echt heel nieuw.

Op deze manier aan marketing doen, klonk voor mij een stuk aantrekkelijker dan koud acquireren. Dus besloot ik te gaan schrijven en begon een nieuwsbrief en een blog.

Alleen: waar moest ik over schrijven? Wat had ík nou te melden? En wie zat er op mijn schrijfsels te wachten?

Want wat wist ik nou? Ik was net voor mezelf begonnen! Had ik echt wel voldoende kennis? Daar had ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels over.

Over mijn eerste artikelen deed ik daarom uren. Wat zeg ik: dagen. En soms zelfs weken. Ik wilde namelijk wel iets zinnigs te zeggen hebben. En inhoudelijk moest het wel allemaal kloppen.

Dus als ik ergens over schreef, dan verdiepte ik me goed in het onderwerp. Zocht informatie op in Google. Sloeg er nog eens een boek op na. En ik durfde het pas te delen als ik zeker wist dat datgene wat ik had geschreven inhoudelijk ook klopte.

Gaandeweg ging het schrijven steeds sneller. En ik vond het ook steeds iets minder eng om mijn artikelen te delen. Maar dat niet alleen, ik ontdekte ook iets interessants. Iets wat ik nooit had verwacht.

Door te schrijven werd ik steeds beter in mijn vak.

Doordat ik het zo belangrijk vond dat mijn artikelen inhoudelijk klopten en ik me steeds zo in de onderwerpen verdiepte, leerde ik er dus steeds meer over. En daardoor kon ik er niet alleen beter en makkelijker over schrijven, ook als ik met klanten werkte merkte ik verschil.

Ik wist meer. Ik kon de theorie beter uitleggen. Zag verbanden die ik daarvoor nog niet zag. En voelde me zelfverzekerder als ik voor de groep stond.

Door het doen van marketing werd ik dus een betere trainer! Wie had dat gedacht? Ik in ieder geval niet.

Natuurlijk, er wordt niet voor niets gezegd: “Als je iets echt goed wilt leren, leer het dan aan anderen”. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat dit ook voor marketing geldt. Toch is dat natuurlijk precies wat je met marketing doet: mensen iets leren en inzichten geven.

Dus wil jij ook beter worden in je vak worden? Doe dan aan marketing! Dat levert je ook nog eens klanten op. 🙂

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Pixabay

 

Plaats een reactie