Zo word je beter in je vak

Ik weet nog goed dat ik voor mezelf begon. Dat is alweer bijna 18 jaar geleden.

Het idee om voor mezelf te beginnen zat toen al een paar jaar in mijn hoofd, maar na een burn-out wist ik het zeker: ik word ondernemer. Dus schreef ik me in bij de KvK.Ik had er alleen even niet bij stilgestaan dat ik nu mezelf moest gaan verkopen. En hoe moeilijk ik dat vond. Ik had dan wel marketing en communicatie gestudeerd, maar ik merkte al snel dat ik niet veel kon met mijn NIMA A.

Ook koude acquisitie was niets voor mij. Dat durfde ik niet. Bij mijn beslissing om voor mezelf te beginnen, was ik blijkbaar voor het gemak ook even vergeten dat ik telefoonangst had.

Dus hoe moest ik dan aan mijn klanten komen?

Omdat ik absoluut niet terug wilde in loondienst en op dat moment geen partner had op wie ik financieel kon terugvallen, had ik toch echt klanten nodig. Dus besloot ik een cursus te volgen. Over marketing voor zzp’ers.In de cursus leerde ik dat je nieuwsbrieven kon sturen. En dat het een goed idee was om te gaan bloggen. Nu klinkt dat misschien heel logisch, maar 18 jaar geleden waren er nog amper ondernemers in Nederland die een nieuwsbrief stuurden. Laat staan ondernemers die zakelijk blogden, dat was toen echt heel nieuw.

Op deze manier aan marketing doen, klonk voor mij een stuk aantrekkelijker dan koud acquireren. Dus besloot ik te gaan schrijven en begon een nieuwsbrief en een blog.

Maar waar moest ik over schrijven?

Ik vroeg me alleen af wie er op mijn schrijfsels zat te wachten. Want wat wist ik nou? Ik was net voor mezelf begonnen! Had ik echt wel voldoende kennis? Daar had ik eerlijk gezegd zo mijn twijfels over.Over mijn eerste artikelen deed ik daarom uren. Wat zeg ik: dagen. En soms zelfs weken. Ik wilde namelijk wel iets zinnigs te zeggen hebben. En inhoudelijk moest het wel allemaal kloppen.

Dus als ik ergens over schreef, dan verdiepte ik me goed in het onderwerp. Zocht informatie op in Google. Sloeg er nog eens een boek op na. En ik durfde het pas te delen als ik zeker wist dat datgene wat ik had geschreven inhoudelijk ook klopte.

Gaandeweg ging het schrijven steeds sneller. En ik vond het ook steeds iets minder eng om mijn artikelen te delen. Maar dat niet alleen, ik ontdekte ook iets interessants. Iets wat ik nooit had verwacht.

Door te schrijven werd ik steeds beter in mijn vak.

Doordat ik het zo belangrijk vond dat mijn artikelen inhoudelijk klopten en ik me steeds zo in de onderwerpen verdiepte, leerde ik er dus steeds meer over. En daardoor kon ik er niet alleen beter en makkelijker over schrijven, ook als ik met klanten werkte merkte ik verschil.

Ik wist meer. Ik kon de theorie beter uitleggen. Zag verbanden die ik daarvoor nog niet zag. En voelde me zelfverzekerder als ik voor de groep stond.

Door het doen van marketing werd ik dus een betere trainer en coach! Wie had dat gedacht? Ik in ieder geval niet.Natuurlijk, er wordt niet voor niets gezegd: “Als je iets echt goed wilt leren, leer het dan aan anderen”. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat dit ook voor marketing geldt. Toch is dat natuurlijk precies wat je met marketing doet: mensen iets leren en inzichten geven.

Dus wil jij ook beter worden in je vak worden? Doe dan aan marketing! Dat levert je ook nog eens klanten op. :-)

En wil je leren hoe je dat doet? Kijk dan eens of mijn 1-op-1 marketingtraject iets voor je is. Zit je liever in een groep met gelijkgestemde ondernemers? Dan past mijn jaargroep waarschijnlijk beter bij je.


Vorige
Vorige

Mislukt

Volgende
Volgende

Wat de boer niet kent...