Mislukt

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

De mislukte ondernemer

Mislukkingen. Ik heb er inmiddels al heel wat meegemaakt.

Zo leek het me een paar jaar geleden leuk om een ‘lunch & learn’ aan te bieden. Die bestond uit een heerlijke lunch, interessante inhoud en de mogelijkheid andere ondernemers te ontmoeten. Een leuk idee. Vond ik zelf. En vond ook de enige ondernemer die zich daarvoor aanmeldde.

Ook de training die ik samen met een videomaker ontwikkelde werd geen succes. De cursus zat goed in elkaar en de twee deelnemers die de eerste keer meededen waren super enthousiast. Toch hadden we de twee keer daarna geen enkele aanmelding.

Nog zo’n mislukking: mijn training helderheidgevend bloggen. Ontwikkeld met een schrijftrainer. Wij waren het er samen over eens: een geweldige training. Maar tot drie keer toe meldde niemand zich aan. Niemand! Ondanks de marketing die ik ervoor deed.

Natuurlijk heb ik er van gebaald! Enorm. Maar ik weet ook dat het bij het ondernemerschap hoort. Want hoe enthousiast je er zelf ook over kunt zijn, soms klopt een dienst gewoon niet. Is het niet de juiste vorm, niet het juiste moment of heeft het niet de juiste inhoud.

Je leert ervan. Want inderdaad, al die quotes over het leren van mislukkingen zijn waar. Door deze diensten in de markt te zetten heb ik veel geleerd en de kennis die ik hierdoor heb opgedaan heeft mij geholpen bij het ontwerpen van alle volgende diensten.

Voel je dus vooral geen mislukkeling als ook bij jou een van je diensten mislukt.

Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat je niet te snel iets als mislukt bestempelt. Want dat is wat ik ondernemers nog veel vaker zie doen. Ze zetten iets nieuws in de markt en trekken de stekker er te snel weer uit. Omdat ze veel te vroeg concluderen: hier zit niemand op te wachten.

Doe dat dus niet te snel! Want je hebt als ondernemer vaak een lange adem nodig.

Hoe spannender je dienst, hoe langer het namelijk duurt voordat mensen klant van je worden. Dat is iets wat maar weinig ondernemers zich realiseren. Daarom heb je als coach of therapeut vaak een langere adem nodig dan als trainer.

Het is voor mensen nou eenmaal spannend om naar een coach of therapeut te gaan. Dat beslis je niet 1-2-3. Zeker niet als je je schaamt voor je probleem. Of denkt dat je de enige bent. Of vindt dat je het zelf moet kunnen oplossen.

Als jij met je klanten de diepte ingaat, dan worden ze pas klant van je als ze het vertrouwen hebben dat het bij jou veilig genoeg is om hun kwetsbare kant te laten zien. En dat vertrouwen is er niet meteen na één websitebezoek. Of na het lezen van één van je artikelen of één social media update. Daar is meer voor nodig.

Je moet dus een vertrouwensrelatie met je potentiële klanten opbouwen. Dat kost tijd. Dat vraagt ook van jou dat je regelmatig zichtbaar bent. En dat je daarmee doorgaat, ook als er niet direct klanten uitkomen. Want grote kans dat er veel nog-niet-klanten zijn.

Blijf dus zichtbaar en geef je potentiële klanten die informatie die ze nodig hebben om te kunnen beslissen of ze klant van je worden.

En misschien nog wel belangrijker: trek niet meteen die stekker eruit als er na een paar marketingacties geen klanten komen. Want het is natuurlijk zonde als iets mislukt omdat jij te snel de conclusie trekt dat het een mislukking is.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Alexandra Gorn via Unsplash

 

Plaats een reactie