Stilstaan

Sneakers. Als metafoor om stil te staan. Iets wat we als ondernemer te weinig doen. Door Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Stilstaan. De tijd nemen om te checken of je nog op koers bent. Dat doen we als ondernemer niet zo vaak.

Werken in ons bedrijf. Dat is waar we goed in zijn. Maar werken aan ons bedrijf…

Toch kan ik je aanraden daar een vast onderdeel van je werk van te maken.

Hoe ik dat doe

Wat mij daarbij heel erg heeft geholpen is om dat op een vast moment in de week te doen. Iedere maandagmiddag om 16.00 uur sta ik even stil. Ik kijk terug op dat wat ik in de afgelopen week heb gedaan en bereikt en ik kijk vooruit op dat wat ik komende week ga doen.

Dat doe ik niet alleen, maar samen met een andere ondernemer. Iedere maandagmiddag Zoomen wij een uur. We kijken terug en bespreken waar we trots op zijn en waar we tegenaan lopen. We sparren. We denken met elkaar mee. En we kijken vooruit.

We doen dit al jaren en ik zou nooit meer zonder willen. Zonder deze wekelijkse sessie zou ons bedrijf niet zijn waar het nu is, dat weet ik zeker.

Het is als ondernemer belangrijk om regelmatig even stil te staan. Dat weet je vaak wel, maar in je eentje doe je het gewoon niet. Of je doet het veel te weinig. Dan gaat het werk toch weer voor.

Heb je een afspraak met een ander, dan doe je het wel.

Daarnaast is het gewoon heerlijk om wekelijks even te kunnen sparren met iemand die jou en je bedrijf goed kent. Die met je meedenkt- en kijkt. Want ondernemen is toch vaak eenzaam.

Natuurlijk, ik werk samen met Florien. En wat dat betreft bof ik natuurlijk al enorm. Ik doe het niet alleen. Maar wij zijn het vaak roerend met elkaar eens. En dan is het fijn als er ook nog iemand anders met ons meedenkt en kritische vragen stelt. Want wij hebben natuurlijk ook zo onze blinde vlekken. :-)

Ik kan het je dus echt aanraden om iemand te zoeken met wie je dit kunt doen.

Zorg voor een gelijkwaardige relatie

Zoek iemand die in dezelfde fase met z'n bedrijf zit als jij. Dus ben je starter, zoek dan iemand die ook nog niet zo lang onderneemt. Werk je al jaren als freelancer en wil je meer eigen opdrachtgevers, zoek dan iemand die die stap ook wil zetten. Doe je al heel veel aan marketing, zoek dan iemand die daar ook al een tijdje mee bezig is.

Op die manier is jullie relatie het meest gelijkwaardig, begrijp je elkaar goed en kun je echt goed met elkaar meedenken.

Ga het commitment aan

Spreek een vast moment in de week/maand af en hou je daar ook aan. Vooral dat laatste is voor veel ondernemers lastig. Want komt er een betaalde klus langs, dan gaat die toch vaak voor.

Wil je dat dit werkt, dan is het belangrijk dat de afspraak met de ander (en dus met jezelf) heilig is.

Sta samen regelmatig even stil

Ga dus op zoek naar iemand met wie je regelmatig even samen kunt stilstaan. Met wie je kunt checken of je nog steeds op koers bent en of dat wat jij met je bedrijf doet ook echt is wat je wil.

Wil je dit liever samen met een groep gelijkgestemde ondernemers doen? Kijk dan eens of onze jaargroep iets voor je is.


Vorige
Vorige

Straks val ik door de mand!

Volgende
Volgende

Mislukt