De vier marketingvariabelen

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Hoe kun je het beste aan marketing doen? Wie je het ook vraagt, iedereen zegt iets anders. Dat lijkt irritant, maar het is eigenlijk heel logisch. Want hoe je het beste aan marketing kunt doen, ís ook voor iedereen anders.

Wat voor jou de meest effectieve manier van marketing is, is namelijk afhankelijk van wat ik de vier marketingvariabelen noem. In dit artikel lees je wat ik daarmee bedoel.

Marketingvariabele 1: Wat verkoop je?

Hoe jij het beste aan marketing kunt doen, is afhankelijk van je dienst.

Een in-company traject vraagt bijvoorbeeld om andere marketing dan een dienst met een open inschrijving.

Daarnaast is er een verschil in de marketing tussen een dienst waarin mensen vaardigheden leren en een dienst waarin het meer draait om persoonlijke ontwikkeling. Dat betekent dat de marketing voor een training dus anders is dan de marketing voor een coachtraject en/of therapie.

En er is ook weer een verschil in de marketing tussen bijvoorbeeld een online training en een training in een zaal.

De dienst die je verkoopt bepaalt dus op welke manier jij het beste aan marketing kunt doen.

Marketingvariabele 2: Wie zijn je klanten?

Hoe jij het beste aan marketing kunt doen is niet alleen afhankelijk van je dienst, maar ook van je klanten.

Je kunt je ongetwijfeld wel voorstellen dat als je klant iemand van 20 is je op een andere manier aan marketing doet dan wanneer je klant 50 jaar oud is.

Ook het beroep of de functie van je klant is van invloed op de manier waarop jij jouw potentiële klant aanspreekt in jouw marketinguitingen.

Dus ook je klant bepaalt hoe jij het beste aan marketing kunt doen.

Marketingvariabele 3: Wie ben jij?

Hoe jij het beste aan marketing kunt doen is ook afhankelijk van jou.

Wie jij bent, hoe je in het leven staat, wat je anderen wilt meegeven en wat je visie is, deze factoren zijn allemaal van invloed op de manier waarop jij aan marketing doet.

Daarnaast is ook je ondernemersprofiel van invloed. Je ondernemersprofiel bepaalt namelijk waarom mensen specifiek van jou kopen en dus wat je van jezelf in je marketing moet laten zien, zodat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Het zijn dus niet alleen je diensten en je klanten die van invloed zijn op hoe jij het beste aan marketing kunt doen, ook jijzelf bent van invloed op de manier waarop jij het meest effectief aan marketing kunt doen.

Marketingvariabele 4: Welk medium zet je in?

Hoe jij het beste aan marketing kunt doen is tot slot ook afhankelijk van het medium dat je inzet.

Je kunt je vast wel voorstellen dat je op Facebook op een andere manier aan marketing doet dan op LinkedIn. En voor het maken van video’s heb je andere kennis en vaardigheden nodig dan voor het maken van een podcast of het schrijven van een blogartikel.

Dus ook het medium is van invloed op de manier waarop jij het beste aan marketing kunt doen.

Je marketingkernpunt

Wil je op een effectieve manier aan marketing doen, dan is het belangrijk dat je jouw marketingkernpunt vindt.

Dit is het punt waarop de vier marketingvariabelen voor jou samenvallen. Hier past het medium dat je kiest en de manier waarop je dat medium inzet bij de andere drie variabelen. Dus bij je dienst, je klant en bij jou.

Hoe vind je je marketingkernpunt?

Het vinden van je marketingkernpunt vraagt allereerst om kennis. Je moet precies weten wie je klanten zijn en wat je verkoopt. Het is dus belangrijk dat je de focus van je bedrijf scherp hebt en dat je weet op welke manier deze focus van invloed is op je marketingboodschap.

Daarnaast is het belangrijk dat je helder hebt waar je voor staat en waar je in gelooft. En hoe jij vindt dat het probleem van je klant opgelost moet worden. Je visie dus. En dat je je ondernemersprofiel kent, zodat je weet wat je van jezelf in je marketing moet laten zien.

En tot slot heb je kennis nodig over het medium dat je inzet. Wil je zichtbaar zijn op LinkedIn, dan heb je kennis nodig over LinkedIn. Wil je bloggen, dan is het belangrijk dat je weet hoe je dat moet doen. Etc.

Wil je ontdekken wat jouw marketingkernpunt is? Dan is het Onderscheidend Ondernemen College misschien wel iets voor jou. In dit online zelfstudiepakket staan de vier marketingvariabelen namelijk centraal.

Heb je kennis over jouw vier marketingvariabelen, dan is het belangrijk dat je gaat experimenteren. Want alleen door het daadwerkelijk te gaan doen op een manier die past bij jou, je dienst, je klanten en het medium dat je inzet, kom je erachter wat je exacte marketingkernpunt is.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Steven Su via Unsplash

 

Plaats een reactie