Waarom ik een lezing over stofzuigers gaf

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

De eerste keer dat ik heb ervaren wat marketing kan doen was tijdens mijn studie. Ik deed namelijk een studie met een nogal onaantrekkelijke naam. Zo onaantrekklijk dat de meeste studenten die naam liever niet noemden. Want vertelde je anderen welke studie je deed, dan werden daar altijd grappen over gemaakt.

Ik studeerde namelijk Toegepaste Huishoudwetenschappen.

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat een studie met deze naam weinig mannen trok. In mijn jaar zaten slechts 4 mannelijke studenten, terwijl er maar liefst 90 vrouwen voor deze studie hadden gekozen.

Tijdens mijn tweede jaar besloot de opleiding daarom de naam te veranderen. Die werd: Management Facilitaire Dienstverlening. En inderdaad, het jaar daarna liepen er ineens veel meer mannelijke studenten rond.

Wat een naam al niet kan doen!

Ondanks de naamswijziging merkten wij als studenten dat ‘het huishouden’ niet meteen verdwenen was.

Zo moest ik in de studierichting waarvoor ik had gekozen – Consumentenzaken – veel verslagen maken en presentaties geven. Ik werd namelijk opgeleid om voorlichting te geven aan consumenten.

Dat betekende niet alleen dat ik vakken kreeg als communicatie, marketing en PR, maar ook dat ik zo’n beetje ieder ander vak afsloot met het schrijven van een voorlichtingsbrochure of het geven van een lezing. En daarin kwamen de huishoudelijke onderwerpen nog regelmatig terug.

Zo heb ik een keer een informatiebrochure geschreven over ‘inductiekoken’ en een lezing gegeven over ‘stofzuigers’. Inderdaad, zeer interessante onderwerpen! 😉

Welk vak ik tijdens mijn studie ook volgde, iedere docent had zo’n beetje dezelfde mantra: “Weet wie je klant is!”. Want alleen als je precies wist wie je klant was, kon je volgens mijn docenten een goede presentatie geven of een informatiebrochure schrijven.

Dus toen ik in 2005 voor mezelf begon en de teksten voor mijn website schreef, hoorde ik direct weer die mantra: “Weet wie je klant is!”. En geloof het of niet, dat hielp mij enorm bij het schrijven van mijn teksten.

Mijn docenten hadden natuurlijk gelijk. Alleen als je precies weet wie je klanten zijn, kun je goede teksten schrijven.

Toch is het vaststellen van wie je klanten zijn voor veel trainers, coaches en/of therapeuten lastiger dan je denkt. Want richt je je op je website op je deelnemers? Of schrijf je je teksten juist voor de leidinggevende als die de training betaalt? Moet je je op de coachee of cliënt richten? Of kun je je teksten beter voor verwijzers schrijven?

Dat ligt eraan.

Wie je klant is, hangt namelijk van verschillende factoren af. Wie gaat er naar jou op zoek? Wie betaalt jouw dienst(en)? Heb je een in-company aanbod? Of werk je juist met open inschrijvingen?

Mocht je de teksten voor je website gaan (her)schrijven en het lastig vinden om te bepalen wie je op je website moet aanspreken, dan heb ik een handig stroomschema voor je. In dit stroomschema zie je precies op wie jij je in de teksten op je website moet richten.

Dit stroomschema is een onderdeel van het Onderscheidend Ondernemen College. In dit online zelfstudiepakket leer je hoe je op jouw manier aan marketing doet. Iedere maand is er een nieuwe les en de les van januari gaat over je website.

Je kunt het stroomschema downloaden via deze link (je hoeft geen e-mail adres in te vullen om er toegang tot te krijgen). En wil je weten hoe je goede websiteteksten schrijft? Meld je dan aan voor de les van januari. Op OnderscheidendOndernemen.nl vind je hier meer informatie over.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: The Creative Exchange via Unsplash

 

Plaats een reactie