Wat ik eigenlijk zou willen…

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Eigenlijk. Een woord dat we allemaal wel eens gebruiken. Zo zou ik eigenlijk wel op zangles willen. En eigenlijk zou ik ook wel een cursus tekenen of schilderen willen volgen.

Ook als ondernemer hebben we vaak wel een paar ‘eigenlijks’. Zo hoor ik ondernemers wel eens zeggen dat ze eigenlijk willen stoppen met een bepaalde opdrachtgever. Of eigenlijk een nieuwe dienst willen ontwikkelen. Of eigenlijk iets anders willen doen met hun bedrijf.

Ook ondernemer Marieke had zo’n eigenlijk.

“Ik was een jaar op weg als zelfstandig ondernemer en had daarnaast nog een baan in loondienst. Ik had leuke opdrachtgevers, maar wilde eigenlijk ook wel iets met mijn andere passie: duurzaamheid leuker en makkelijker maken”.

Het interessante aan zo’n eigenlijk is dat er een verlangen onder zit. Een verlangen naar iets wat je heel graag wilt. En toch doe je het niet.

Daar heb je overigens een goede reden voor. Vind je zelf. Daarom gebruik je ook het woord ‘eigenlijk’. Het is daardoor alsof je zegt: “Als het kon, dan zou ik het doen. Maar ja, in mijn situatie kan het nou eenmaal niet.”

Ook Marieke had een goede reden:

“Ik wist niet hoe ik van duurzaamheid mijn werk kon maken en er geld mee kon verdienen”.

Omdat je hebt geconcludeerd dat het nou eenmaal niet kan, onderzoek je vaak ook niet meer of het misschien tóch zou kunnen. Dus toen ik met Marieke een Paraplu ging maken, vertelde ze me niets over haar ‘eigenlijk’.

Maar zoals dat gaat met iets wat je heel graag wilt, dat komt steeds weer terug…

“Ik begon heel enthousiast aan het traject, maar liep na de eerste sessie met Selma helemaal vast. Wie is mijn ideale klant, met wat voor soort vragen komen ze bij me? Daar kon ik helemaal geen antwoord op geven.

Ik schreef steeds vanuit mijn bestaande opdrachtgevers. Maar ik voelde weerstand. Wilde ik dit wel? Ik ging twijfelen aan mezelf en het traject. Ik trok bij Selma aan de bel en zij begreep het meteen”.

Ik merkte bij Marieke dat ze liever iets anders wilde doen. Dus vroeg ik aan haar: “Als dat wat je eigenlijk zo graag wil doen, steeds maar blijft terugkomen, wordt het dan niet eens tijd om dat serieus te nemen?”.

“Selma’s reactie was zo’n opluchting voor me. Voor haar was het zo duidelijk: daar waar ik echt blij van word is duurzaamheid! Door haar enthousiasme en duidelijkheid gaf ze me de toestemming die ik mezelf niet durfde te geven. Selma hielp mij dit stuk van mezelf serieus te nemen”

Dus onderzochten we samen hoe Marieke wél haar geld kon verdienen met dat wat ze het allerliefste doet. En samen kregen we uiteindelijk scherp hoe ze dat kan doen.

“Selma gaf niet alleen woorden aan mijn gevoel, maar hielp me ook bij het concreet maken van wat in mijn hoofd vage ideeën waren. En toen ze op een gegeven moment riep “Jij hebt een missie!” was ook mijn bedrijfsnaam een feit: ‘Marieke heeft een missie’.

Dus wil jij eigenlijk ook iets anders met je bedrijf? Dan vraag ik nu aan jou wat ik ook aan Marieke vroeg: Als dat wat je eigenlijk zo graag wil doen, steeds maar blijft terugkomen, wordt het dan niet eens tijd om dat serieus te nemen?

Eigenlijk wel hè?

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Juan Pablo Serrano Arenas via Pexels

 

Plaats een reactie