Hoe noem je jezelf?

Een rij kleding. Als metafoor voor het feit dat veel trainers en coaches niet weten hoe ze zichzelf moeten noemen. Artikel door marketingcoach Selma Foeken.

“Ik kom er maar niet uit. Ik weet gewoon niet hoe ik mezelf moet noemen. Ik heb gedacht aan mentor. En ook aan gids. Maar dat dekt de lading ook niet echt”.

Ik ben in gesprek met een coach. Ze vertelt me over haar bezoek aan een netwerkevent.

“Toen iemand aan me vroeg wat ik precies doe en ik vertelde dat ik als coach werk, kreeg ik als reactie “Je bent al de 5e coach die hier rondloopt. Er zijn wel heel veel coaches in Nederland hè?”.

Daar baalde ze van. Van die opmerking. Dus was ze sindsdien aan het nadenken over een andere naam. Ook omdat het woord ‘coach’ de lading niet dekt van dat wat ze doet als ze met haar klanten werkt. Ze werkt namelijk ook met groepen. Ook vindt ze het heel leuk om met mensen te sparren. En soms geeft ze advies.

Ik snapte haar behoefte om een nieuwe naam te vinden heel goed. Want je wilt nou eenmaal duidelijk kunnen maken wat je doet. En krijg dat maar eens voor elkaar als je én coacht én traint én adviseert en ook wel eens met mensen spart.

Ben je ook op zoek naar een goede naam?

Misschien dat jij om die reden ook op zoek bent naar een goede naam. Omdat je ook verschillende dingen doet. Of omdat het woord 'coach' of 'trainer' niet de lading dekt van dat wat je doet. Dan lijkt een nieuwe naam vinden de oplossing. Want heb je die eenmaal gevonden, dan kun je anderen duidelijk maken wat je precies doet. Maar is dat wel zo?

Ik denk van niet. Want verzin maar eens een naam die de lading dekt van dat wat je doet én die bij anderen de juiste associatie oproept.

Wat doe je dan?

Wat je beter kunt doen, is je antwoord op de vraag “Wat doe je precies?” op een andere manier beginnen. Want als je bent zoals de meeste ondernemers, dan begin je het antwoord op deze vraag met het noemen van je beroep. En dat is niet zo handig als dat niet de lading dekt van dat wat je doet. En noem je meerdere beroepen, dan word je al snel glazig aangekeken.

Je kunt je antwoord daarom beter beginnen met te noemen voor welke mensen en/of organisaties je werkt. En met welke problemen zij bij jou terecht kunnen.

Mensen kopen namelijk niet van je omdat je coach bent. Of trainer. Of gids. Of welke naam jij dat wat je doet ook hebt gegeven. Mensen kopen een oplossing voor hun probleem. Benoem daarom de problemen waarvoor mensen bij jou terecht kunnen.

Bovendien is voor anderen dan meteen duidelijk wie ze naar je kunnen doorsturen. En dat is voor een ondernemer veel belangrijker dan dat mensen weten hoe jij jezelf noemt.     

Hoe je antwoord kunt geven op die lastige vraag ‘Wat doe je precies?’ lees je in het artikel: Lastige vraag? Draai het antwoord om.


Vorige
Vorige

Hoe kom je aan klanten voor je (online) training?

Volgende
Volgende

Wat ik eigenlijk zou willen...