Juist nu

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Voor veel ondernemers voelt het niet goed om nu aan marketing te doen. Dat voelt ongepast. Toch denk ik dat je als trainer, coach of therapeut wel degelijk zichtbaar kunt zijn. Juist nu.

Er zijn namelijk heel veel mensen die op dit moment wel een luisterend oor, een (digitale) schouder of bemoedigende woorden kunnen gebruiken. En dat is precies waar jij als coach, trainer en/of therapeut zo goed in bent.

Mensen maken zich zorgen

Veel mensen maken zich zorgen. Over hun gezondheid en die van hun naasten. Over hun werk en inkomen. En over hun toekomst.

Van de vertrouwde dagelijkse routine is geen sprake. Iedereen zit thuis. En dat vraagt flink wat aanpassing van alle gezinsleden. Of het vraagt juist dealen met de eenzaamheid.

Ook het werkende leven ziet er anders uit. Er zijn mensen die hun werk nu niet meer kunnen doen. Of die nu juist keihard moeten werken. En weer anderen proberen zo goed en zo kwaad als dat gaat hun werk vanuit huis te doen.

Mensen missen het contact met hun familie en vrienden. Ze missen het gewone en alledaagse. Ze moeten omgaan met teleurstellingen. Ze hebben niks leuks om naar uit te kijken. En komen zichzelf tegen.

Een abnormale situatie

Jouw klanten zitten nu dus in een abnormale situatie. In een situatie die ze nog niet eerder hebben meegemaakt. En dat maakt gedrag en emoties los die sommigen van hen nog niet van zichzelf kennen.

Er komt bijvoorbeeld weinig uit hun handen. Ze slapen slecht. Ze hebben een enorme behoefte aan zoetigheid. Ze zijn ongelooflijk moe. Ze hebben vaker ruzie met hun partner. Ze drinken teveel. Ze zijn alleen nog maar aan het werk. Ze kunnen zich niet concentreren.

Of ze zien gedrag en emoties bij anderen waar ze nu niet zo goed raad mee weten. Een kind dat nu veel stiller en teruggetrokken is. Of nachtmerries heeft. Een medewerker die down is. Een collega die doet alsof er niets aan de hand is. Een partner die continu kribbig is.

Normale reacties op een abnormale situatie

Allemaal logische reacties op een abnormale situatie. Weet jij.

Het is namelijk jouw vak om mensen inzichten te geven. In zichzelf. En in anderen. Je leert ze emoties en gedrag beter begrijpen. Dus logisch dat dit in jouw ogen hele normale reacties in een abnormale situatie zijn. Maar zijn ze dat ook in de ogen van jouw klanten?

Ik denk eerlijk gezegd van niet. Ik denk dat lang niet al jouw klanten hun huidige gedrag precies kunnen verklaren. Of dat van de mensen om wie zij zich zorgen maken. Zij weten dus niet dat het logische reacties zijn.

Jij weet dat wel. Maar dat niet alleen, jij kunt het ook verklaren.

Geef helderheid

Afhankelijk van jouw kennis en expertise kun je bijvoorbeeld vertellen wat er in ons lichaam gebeurt bij stress. Of hoe je juist nu met je partner in de dramadriehoek kunt belanden. Of wat het effect van angst op ons gedrag is.

Leg uit hoe een (gevoelig / hoogbegaafd / introvert) kind met de huidige situatie omgaat. Of hoe de persoonlijkheidsstijl of het ennagramtype van je medewerkers van invloed is op de manier waarop ze met het thuiswerken omgaan. Etc.

Ik weet natuurlijk niet wie jouw klanten zijn en waar ze nu tegenaan lopen. Of wat jouw expertise is en met welke methodieken en modellen je werkt. Maar één ding weet ik wel: mensen hebben op dit moment de behoefte om te horen dat hun gedrag en emoties logisch zijn. En dat ze niet de enige zijn die hier last van hebben.

Leg daarom uit hoe het komt dat ze zich nu zo voelen. Of zich anders gedragen dan normaal. Geef helderheid. En laat mensen zien dat ze niet de enigen zijn.

Dus schrijf een artikel. Maak een video. Neem een podcast op. Plaats een social media update. Of stuur je nieuwsbrief. Kies het medium dat voor jou comfortabel voelt.

En laat je kennis en expertise zien. Mensen hebben het nodig. Juist nu.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Jon Tyson via Unsplash

 

Plaats een reactie