En toen was alle chocolade op

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Als je wel eens bij ons op kantoor bent geweest, dan weet je dat we altijd Tony’s in huis hebben. Nou ja, hadden. Ik heb ze namelijk allemaal opgegeten. Net als alle nootjes en dropjes die we hadden. Alles is op.

Sinds de maatregelen i.v.m. het coronavirus van kracht zijn, heb ik namelijk een enorme zoetbehoefte. En kan ik dus niet van het snoep op ons kantoor afblijven.

Eerlijk gezegd baalde ik daar flink van, want je leest overal hoe belangrijk het is om juist nu goed voor jezelf te zorgen. Op social media komen momenteel veel artikelen voorbij met tips hoe je dat moet doen. En toch lukt het me niet.

Dat balen stopte toen ik een artikel las waarin de schrijver uitlegde hoe het komt dat we juist nu een enorme behoefte aan zoet hebben. Wat vond ik dat fijn om te lezen! Het is dus helemaal niet gek. En ik ben dus niet de enige die nu ineens veel meer snoept.

Het effect van artikelen met tips

Misschien herken je het ook wel. Dat je artikelen voorbij ziet komen met bijvoorbeeld tips over hoe je nu structuur in je dag aanbrengt. Of hoe je nu rustmomenten voor jezelf kunt inbouwen. Of hoe je toch productief kunt zijn. Of hoe je het beste uit deze periode kunt halen. En dat je dat wel wilt, maar dat het je gewoon niet lukt.

Dan heb je dus ook gemerkt dat artikelen met goedbedoelde tips soms averechts kunnen werken. Dat je je daar niet altijd beter door gaat voelen. Omdat je denkt dat je de enige bent die het maar niet voor elkaar krijgt om die tips op te volgen.

Dit effect is belangrijk om je te realiseren als je zelf ook wel eens artikelen of social media updates deelt.

Veel ondernemers delen namelijk artikelen en social media updates met tips. Misschien jij ook wel. En als jouw klanten zich afvragen hoe iets moet, dan vinden ze zo’n artikel of update ook heel fijn om te lezen. Ze weten na het lezen van jouw artikel namelijk hoe iets moet. Hun vraag is daarmee beantwoord.

Maar als jouw klanten iets heel graag willen, en ze krijgen het maar niet voor elkaar, dan hebben ze geen behoefte aan tips. Sterker nog, die kunnen dan zelfs averechts werken. En dat is niet wat je wilt.

Behoefte aan helderheid

Jouw klanten hebben op zo’n moment behoefte aan andere informatie. Op zo’n moment is het namelijk heel fijn om te lezen hoe het komt dat het ze niet lukt. Helderheid geven noem ik dat.

Door uit te leggen hoe iets komt, gaat de lezer zijn gedrag, gevoel en/of emoties beter begrijpen. In plaats van tips geef je je lezer dus inzichten. Over zichzelf. Waardoor hij snapt dat er niks mis is met hem. En hij weet dat hij niet de enige is.

Zoals ik het zo fijn vond om te lezen dat het heel normaal is dat ik momenteel zo’n behoefte aan zoetigheid heb.

Dus merk je dat jouw klanten iets graag willen, maar dat het ze niet lukt, leg dan uit hoe dat komt. Geef helderheid. Zodat jouw lezers zich beter gaan voelen. Precies wat je als trainer, coach en/of therapeut graag wilt.

En wil je weten hoe je dat doet? Lees dan het artikel Wat is helderheidgevend schrijven? Daarin vind je enkele voorbeelden.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Tamas Pap via Unsplash

 

Plaats een reactie