Potjes jam op je LinkedIn-profiel

Een potje jam. Die je als trainer of coach metaforisch op je LinkedIn profiel moet zetten. Artikel door Selma Foeken, marketingcoach voor trainers en coaches.

Ken je dat experiment met die potjes jam? Dat is namelijk een interessant experiment voor ons ondernemers.

Het is een experiment uitgevoerd door de psychologen Sheena Iyengar en Mark Lepper. Zij zetten in 2000 in een supermarkt een tafel neer met daarop 24 verschillende soorten jam. Vervolgens hielden ze een aantal dagen bij hoeveel mensen een potje jam kochten.

Daarna zetten ze in dezelfde supermarkt weer zo’n tafel neer. Deze keer met maar 6 verschillende soorten jam. En weer hielden ze bij hoeveel mensen een potje jam kochten.

Wanneer werd de meeste jam verkocht?

Als ondernemer denken we vaak dat het goed is om onze potentiële klanten zoveel mogelijk verschillende opties te geven. Want – zo is vaak onze gedachte – hoe meer opties we geven, hoe groter de kans dat er een optie bij is die een potentiële klant aanspreekt. En hoe groter dus de kans dat hij van ons koopt.

We denken dus dat het een goed idee is om onze potentiële klanten 24 verschillende soorten jam aan te bieden. Zodat ze lekker veel keuze hebben.

Toch is het de vraag of dat wel zo slim is. Want op de dagen dat er maar 6 soorten jam op de tafel stonden werden er veel meer potjes jam verkocht. De kans dat iemand dan een potje jam koopt is zelfs 10x zo groot.Wat bleek dus uit het experiment: te veel keuzes verlamt. Hoe meer opties je geeft, hoe kleiner de kans dat een potentiële klant een keuze maakt.

Goed om als ondernemer te weten!

Uitgelicht

Ik moest aan dit onderzoek denken door wat ik veel ondernemers zie doen met de optie ‘Uitgelicht’ op LinkedIn. Je vindt deze optie op je LinkedIn profiel. Een optie waar ik persoonlijk erg enthousiast over ben.

De optie ‘Uitgelicht’ staat op je LinkedIn-profiel direct onder je samenvatting (‘Info’). Staat deze nog niet op je profiel, dan kun je die toevoegen via de optie ‘Profielonderdeel toevoegen’.

Onder de optie 'Info' kun je veel belangrijke informatie over jou en je bedrijf kwijt. Het nadeel is echter dat de bezoekers van je profiel die informatie niet direct zien. LinkedIn laat namelijk alleen de eerste paar zinnen zien (zie ook bovenstaande foto van mijn eigen profiel).

Maar zoals je ook ziet: dat wat je onder Uitgelicht zet, is wel direct helemaal te zien.Dus iedere bezoeker van je profiel die ook maar een klein beetje naar beneden scrolt, ziet direct wat je daar hebt gezet. En dat is precies waarom ik er zo enthousiast over ben. Het valt lekker op.

Je kunt er van alles plaatsen: een video, een pdf, foto’s, een artikel, een presentatie of bijvoorbeeld een bijdrage die je op Linkedin hebt gedeeld.

Wat doen de meeste ondernemers?

Je kunt in Uitgelicht maar liefst 10 verschillende dingen zetten. Dus dat is ook wat de meeste ondernemers doen. Want hoe meer keuze je de bezoeker van je profiel geeft, hoe groter de kans dat een bezoeker op een van de opties klikt.

Denken ze.

Maar je weet nu: hoe meer opties, hoe kleiner de kans dat een bezoeker een keuze maakt.

Wat doe je dan?

Zet er maximaal twee dingen. Bij drie of meer moet de bezoeker namelijk gaan scrollen.

Nog beter is het om daar slechts één ding te hebben staan. Omdat LinkedIn dat wat onder Uitgelicht staat (op mobiel) dan over de hele breedte van het scherm laat zien, valt het nog meer op. De kans dat de bezoeker het bekijkt, is dan natuurlijk nog groter.

Wat zet je er neer?

Zet onder Uitgelicht dat waarvan jij wilt dat iedere bezoeker het ziet. Omdat het bijvoorbeeld belemmerende overtuigingen wegneemt of omdat het bijvoorbeeld laat zien wie je bent of wat je doet.

Wat jij daar het beste kunt zetten, is afhankelijk van een aantal factoren. Wie zijn je klanten? Wat zijn hun belemmerende overtuigingen, ja-maren, angsten en twijfels? En hoe kun jij die het beste wegnemen?

Daarnaast is het afhankelijk van wat je aanbiedt en van je ondernemersprofiel. Ik kan dus niet 1-2-3 zeggen wat jij daar het beste kunt zetten.


Vorige
Vorige

Hoe hoog is jouw drempel?

Volgende
Volgende

Hoe kom je aan klanten voor je (online) training?