Ik durf niet

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Mijn ouders konden de klok erop gelijk zetten. De dag voordat ik naar zwemles moest, kreeg ik buikpijn. Want ik was bang voor diep water. Héél bang.

Zwemles was voor mij dus een drama. Terwijl de andere kinderen keurig de instructies van de badmeester opvolgden en in het water sprongen, bleef ik vaak trillend van de kou en angst op de kant staan.

Ik durfde niet.

Gelukkig was daar mijn opa. Iedere vakantie logeerde ik bij hem. En omdat hij dagelijks een paar baantjes in het zwembad trok, ging ik tijdens de logeerpartijtjes altijd met hem mee.

Wat de badmeester niet voor elkaar kreeg, lukte mijn opa wel. Hij kreeg mij het water in. Stap voor stap. Hij was ervan overtuigd dat ook ik kon leren zwemmen. En hij gaf me het zelfvertrouwen dat ik nodig had om toch dat water in te gaan.

Het is dankzij mijn opa dat ik mijn A-diploma heb gehaald.

Je herkent dit vast ook wel bij (sommige van) je klanten. Dat ze te weinig zelfvertrouwen hebben. Dat ze niet geloven dat ze hun gedrag kunnen veranderen. Dat ze denken dat ze niet kunnen leren wat jij ze te bieden hebt.

Natuurlijk kun jij ze – net als mijn opa bij mij deed – tijdens je training of coaching dat vertrouwen geven dat ze nodig hebben om toch stappen te zetten. Dat is je vak.

Maar het vervelende is dat zolang je potentiële klanten geen vertrouwen in zichzelf hebben, ze simpelweg geen klant van je zullen worden. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat ze het niet kunnen leren. Hoe leuk ze je ook vinden. Of hoeveel vertrouwen ze ook in jou hebben.

Zolang ze geen vertrouwen in zichzelf hebben, worden ze geen klant. Geloof me, ik was zelf echt nóóit op zwemles gegaan. 🙂

Dus wat kun je als ondernemer doen als je weet dat (veel van) je potentiële klanten te weinig vertrouwen in zichzelf hebben?

In dat geval is het essentieel dat je ze in je marketing al zelfvertrouwen geeft. Zodat ze gaan geloven dat ook zij het kunnen leren.

Hoe doe je dat?

Dat doe je niet door hen proberen te overtuigen, want ze geloven je toch niet. Of door het geven van tips, want ze denken: “Die tips werken voor mij toch niet”.

Het geven van zelfvertrouwen vraagt om een andere manier van marketing. Een manier die ik helderheid geven noem.

Helderheid geven is een manier van marketing waarin je begrip toont voor de angsten en overtuigingen van je potentiële klanten. Waarin je uitlegt waar deze vandaan komen. Waardoor je potentiële klanten zich gezien en gehoord voelen. Zichzelf beter gaan begrijpen en langzaamaan gaan inzien dat ze wel degelijk in staat zijn om hun gedrag te veranderen.

Feitelijk doe je in je artikelen dus precies datgene wat je in je coaching en/of training ook al doet: mensen zelfvertrouwen geven.

Dus hebben (veel van) jouw potentiële klanten te weinig zelfvertrouwen? Geef dan helderheid in je marketing.

En wil je leren hoe je dat doet? Kijk dan eens of de les Helderheidgevend bloggen van het Onderscheidend Ondernemen College iets voor je is. Deze les is nog te koop t/m 31 december.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Ai Leino via Pixabay.

 

Plaats een reactie