Ik hoef toch niet zo'n gratis e-book?

Een notebook. Als metafoor voor een e-book. Want veel trainers en coaches denken dat ze een e-book moeten Door marketingcoach Selma Foeken.

“Ik hoef toch niet ook zo’n e-book?”. Met gefronste wenkbrauwen kijkt ze me aan.

Het is de eerste bijeenkomst van een marketingtraject met een nieuwe klant. We hebben net samen in kaart gebracht wat de belemmerende overtuigingen van haar potentiële klanten zijn.

Haar vraag over het e-book is een reactie op het woord ‘weggever’. Een woord dat ik noem als ik haar vertel dat het belangrijk is dat ze in haar marketing de belemmerende overtuigingen van haar potentiële klanten wegneemt. Omdat ze anders geen klant worden.

Op het moment dat ik haar vertel dat ze dat bijvoorbeeld kan doen in de vorm van een weggever zie ik haar niet alleen fronsen, maar stelt ze ook meteen haar vraag. Nog voordat ik kan reageren, gaat ze verder: “Zo'n e-book is zó niet onderscheidend! Iedereen heeft er al eentje op z’n website, dat wil ik dus echt niet!”.

Ik weet dat ze niet de enige is die dat vindt. Ik hoor het vaker van trainers, coaches en therapeuten. Misschien dat jij dat ook herkent.

Waarom een weggever?

In mijn ogen zet je een e-book niet op je website omdat je daar onderscheidend mee wilt zijn. Soms is er gewoon informatie die je graag met je potentiële klanten wilt delen, maar die niet in een blogartikel of op een pagina op je website past.

Mijn eigen e-book over de 'Paraplu' is daar een goed voorbeeld van. Ik kan namelijk niet even kort uitleggen wat een Paraplu is. Dus maakte ik er een e-book van. En het mooie is, sinds dat op onze website staat, krijgen we meer klanten voor het Paraplu-traject. Omdat ze dankzij het e-book snappen wat een Paraplu is en wat ze eraan kunnen hebben.

Als ik haar dat vertel, knikt ze en zegt: “Maar ik verstuur geen nieuwsbrief, dus dan heb ik toch niks aan zo’n e-book?”.

Ik snap waarom ze dat vraagt. Een e-book wordt door de meeste ondernemers gebruikt als lokkertje. Om daarmee meer nieuwsbriefabonnees te krijgen.

Als je geen nieuwsbrief verstuurt

Ik denk dat het doel van een weggever niet zozeer het verzamelen van e-mailadressen is. Met een weggever wil je jouw potentiële klanten die informatie geven die ze nodig hebben om te beslissen of ze klant van je worden.

Dus kun je in mijn ogen een weggever ook op je website zetten als je geen nieuwsbrief hebt. En je hoeft de weggever ook niet aan je nieuwsbrief te koppelen als je die wel verstuurt. Je kunt hem dus écht gratis weggeven, want mensen hoeven dan geen e-mailadres in te vullen om je weggever te kunnen downloaden.

Ik zie haar nadenken.“Daar heb je een punt. Ik ben alleen niet zo’n schrijver, dus ik zie mezelf niet zo'n uitgebreid e-book schrijven”.

Als ik haar vertel dat het ook een misverstand is dat een weggever altijd een e-book moet zijn, is ze natuurlijk benieuwd hoe een weggever er dan nog meer uit kan zien.

Wat kun je weggeven?

Een weggever kan eigenlijk van alles zijn. Net wat je zelf gratis wil delen. Het kan bijvoorbeeld ook een checklist zijn of een stroomschema. Ik vertel haar dat een weggever feitelijk een voorproefje is van dat wat mensen van je kunnen verwachten als ze met je in zee gaan.

Ze glimlacht.“Je hebt me bijna overtuigd Selma, nog even en ik wil toch ook een weggever. Het past alleen niet zo bij me om die dan heel erg op mijn website te promoten”.

Ook dat hoeft niet.

Waar zet je je weggever?

Waar op je website je de weggever zet, hangt af van het doel dat je ermee hebt. Zo voeg ik ook weleens een weggever toe aan een blogartikel. Zoals ik in het artikel ‘Moet je mensen in de pijn zetten?’ heb gedaan. Daar kun je onderaan het artikel een A4 downloaden. Hierin laat laat ik zien wat de verschillen zijn tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing.

Ze schudt haar hoofd en lacht. “Jij hebt ook op alles een antwoord hè? Maar je hebt je zin hoor, laten we eens kijken hoe mijn weggever eruit kan komen te zien, ik ben inmiddels wel benieuwd”.

Ook ik moet lachen. En samen brainstormen we over de inhoud van haar weggever. Die uiteindelijk een video wordt. Want dat past het beste bij haar ondernemersprofiel.



Vorige
Vorige

De glazenwasser

Volgende
Volgende

Ik durf niet