Wil je ook een e-learning maken?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Geniet je ook altijd zo van de kerstvakantie? Ik vind deze periode heerlijk. Lekker relaxen, een beetje aanrommelen af en toe wat nuttigs doen. En natuurlijk terugkijken op het oude jaar en vooruitkijken op het nieuwe.

Mocht je dat laatste ook doen, dan kan ik je daarbij het e-book van ‘Year Compass’ aanbevelen. Je kunt het gratis downloaden zonder dat je je gegevens hoeft achter te laten.

Zakelijk gezien stond dit jaar voor mij in het teken van het ontwikkelen van mijn allereerste e-learning. De timing bleek perfect. Dat 2020 het jaar zou worden waarin we massaal online zouden gaan, had ik in 2019 – toen ik met het maken van de e-learning begon – natuurlijk niet kunnen bedenken.

Ik weet dat veel ondernemers overwegen om iets online aan te gaan bieden. Misschien jij ook wel. Omdat ik dit jaar regelmatig de vraag kreeg hoe ik dat heb aangepakt, wil ik in dit artikel graag een aantal van mijn ervaringen met het maken van mijn e-learning met je delen.

Wie weet heb je er iets aan als je er zelf ook eentje gaat maken.

Wat is een e-learning?

Met een e-learning bedoel ik niet een live online training (bijvoorbeeld via Zoom of Teams) waarin de trainer en de deelnemers op hetzelfde moment aanwezig zijn. (Mocht je een online training willen maken, dan kan ik je het nieuwe boek ‘Online trainen‘ van Karin de Galan aanbevelen.)

Met een e-learning bedoel ik een online programma waarin deelnemers zelfstandig aan de slag kunnen gaan. Een online zelfstudiepakket dus.

Waarom het zo lang duurde voordat mijn e-learning er kwam

Ik liep eerlijk gezegd al een paar jaar rond met het idee om een online programma te maken. Uiteraard over marketing.

Het lukte me alleen niet om dit idee concreet te maken. Mocht je dit herkennen, dan is de kans groot dat je net als ik het ondernemersprofiel van de ‘empowermentor’ hebt.

Herken je jezelf in dit profiel, dan ben je iemand die met iedere klant op zoek gaat naar een oplossing die bij die betreffende klant past. Je oplossing is dus geen ‘one size fits all’ en is dus voor iedere klant (net even) anders. Giet dat dan maar eens in een e-learning!

Het heeft lang geduurd voordat ik daar een oplossing voor vond.

De oplossing

Ik heb dit uiteindelijk opgelost door een basisles aan mijn e-learning toe te voegen.

Ik ontdekte dat als je met iedere klant (net even) anders werkt, er altijd een aantal variabelen zijn die bepalen welke oplossing bij welke klant past. Het is dus de kunst om scherp te krijgen welke variabelen dat zijn.

In mijn geval bleken dat er vier te zijn en omdat mijn e-learning over marketing gaat, heb ik ze de vier marketingvariabelen genoemd. Hoe je het beste aan marketing kunt doen, is dus afhankelijk van deze vier variabelen.

Welke oplossing het beste bij jouw klant past, zal dus ook afhankelijk zijn van een aantal variabelen. Zorg dus dat je die eerst scherp krijgt. Want dan kun je de deelnemers van je e-learning in de basisles deze variabelen voor zichzelf in kaart laten brengen.

In de overige lessen van je e-learning kun je vervolgens steeds naar deze variabelen verwijzen. Je kunt dus steeds aangeven wat ze – afhankelijk van die variabelen – het beste kunnen doen. En zo kun jij in iedere les de deelnemers van je e-learning toch de oplossing geven die bij hen past.

Ik begon meteen met verkopen

Het was nogal een project waar ik in het najaar van 2019 aan begon. Een basisles en 12 losse lessen. Waarbij iedere les uit 4-6 video’s zou bestaan. Ik wist dat het wel een jaar zou duren voordat ik alles af zou hebben.

Ik besloot niet zo lang met verkopen te wachten. Nog voordat alle lessen af waren, konden mensen mijn e-learning al kopen. Kochten ze meteen alle lessen, dan kregen ze van mij iedere maand een nieuwe les.

Hierdoor had ik niet alleen al meteen omzet, maar het fijne was ook dat ik het maken van nieuwe lessen niet uit kon stellen. Mijn klanten verwachtten namelijk iedere maand een nieuwe les.

Ik weet zeker dat ik daardoor de e-learning ook heb afgemaakt. Ik moest wel. Dus heb je ook een stok achter de deur nodig: deze manier werkt. 🙂

Ik liep een paar maanden voor

Omdat ik wist dat ik iedere maand een nieuwe les moest opleveren, leek het me wel verstandig om een paar maanden voor te lopen. Dus toen ik in januari met de verkoop begon en de eerste les beschikbaar kwam, had ik ook de lessen van februari, maart en april al af.

Ook dat bleek een goede keuze te zijn. Want dat er in een jaar veel onverwachte dingen kunnen gebeuren, hebben we in 2020 wel gemerkt. En er gebeurde genoeg wat voor vertraging zorgde (in deze Instagram-post kun je lezen wat er allemaal voor vertraging heeft gezorgd).

Die paar maanden voorsprong bleken dus hard nodig! Want de laatste les (die in december online kwam) had ik pas in november af.

Dus ga je je e-learning ook al verkopen nog voordat die af is, plan dan niet alleen de momenten dat je de lessen gaat maken, maar zorg ook dat je voldoende speling hebt om vertragingen op te kunnen vangen.

Besteed de techniek uit

Maak je een e-learning dan heb je ook een online leeromgeving nodig. Ik kwam er al heel snel achter dat er heel veel verschillende aanbieders zijn. Dus waar kies je voor?

Maar dat niet alleen: hoe zorg je ervoor dat vervolgens technisch alles werkt? En bijvoorbeeld het aanmelden en betalen geheel automatisch verloopt?

Dat is typisch iets waar ik hoofdpijn van krijg. Dus heb ik iemand ingehuurd. Iemand die daar niet alleen verstand van heeft, maar die techniek wél leuk vindt. Dat was Jenny Lenting van Sterker online en ik kan je haar van harte aanbevelen.

Wat heeft het me opgeleverd?

Mijn hele jaar heeft dus in het teken gestaan van het maken van de e-learning. Dat was een fijne focus en een prettige afleiding. Bovendien vond ik het leuk om te doen. Ik hou van creëren.

Daarnaast vond ik het heel leuk om te merken hoeveel impliciete kennis ik heb. Als ondernemer heb je vaak heel veel kennis waar je je niet bewust van bent. Door het maken van een e-learning kom je daar niet alleen achter, maar maak je die kennis ook expliciet.

Bovendien word je door het maken van een e-learning nog beter in je vak. Omdat het een zelfstudiepakket is, moet je de lessen zo maken dat iedereen ze snapt. Je moet de dingen dus echt goed uitleggen. Dat vraagt van je dat je je (soms opnieuw) goed verdiept in de kennis die je wilt overbrengen.

Het heeft me dus niet alleen omzet, maar ook veel plezier en nog meer kennis over marketing opgeleverd.

Wat ga ik er nu mee doen?

Al mijn kennis en ervaring op het gebied van marketing zit nu in 12 lessen (en een basisles). Daar kan ik van alles mee doen.

Ik kan bepaalde lessen samenvoegen en er een nieuwe training van maken, eventueel in combinatie met Q&A-sessies of coachings. Ik kan lessen aan 1-op-1 klanten geven. En ik kan er bijvoorbeeld een groepsprogramma van maken, gecombineerd met live trainingsdagen.

Ik heb met deze e-learning dus een fundament gecreëerd. Daarom is het zo fijn om als ondernemer een e-learning te hebben.

Wat ik er komend jaar precies mee gaan doen, weet ik nog niet. Daar ga ik eerst nog eens rustig voor zitten.

Wat ik wel weet, is dat ik het niet meer ga aanbieden zoals ik dat nu doe. Ik heb voor deze vorm en prijs gekozen omdat de e-learning dit jaar nog in de maak was.

Dat betekent dat je in 2021 de lessen niet meer los kunt kopen. En het hele pakket van 12 lessen ga ik nog maar een paar keer per jaar aanbieden. Tegen een hogere prijs.

Dus wil je voor 100 euro een losse les kopen, doe dat dan uiterlijk vrijdag 31 december. En doe dat ook als je alle lessen voor de huidige prijs (500 euro) wilt kopen. Via deze link vind je alle informatie over mijn e-learning: Onderscheidend Ondernemen College.

En ga je in het nieuwe jaar ook een e-learning maken, dan wens ik je daar veel plezier en succes mee!

Fijne jaarwisseling!

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Christin Hume via Unsplash.

 

Reacties

Plaats een reactie