Mijn vreselijke buurvrouw

Twee huisjes naast elkaar. Door marketingcoach voor trainers en coaches Selma Foeken

Ken je het tv-programma de Rijdende Rechter? Ik denk bij dit programma altijd meteen aan burenruzies. Nou heb ik zelf nooit aan dit programma meegedaan, maar ik weet wel hoe het voelt als je problemen met je buren hebt. Helaas.

Toen Florien en ik in Amsterdam gingen samenwonen hadden we meteen heel leuk contact met onze buurman. Een aardige vent met wie we het prima konden vinden. Totdat hij een paar jaar later een vriendin kreeg en zij bij hem introk.

Het werd al vrij snel duidelijk dat zij moeite met ons had. Ik zal je de details besparen, maar het werd steeds naarder om naast haar te wonen. Zo naar, dat we op een gegeven moment niet meer in onze eigen tuin durfden te zitten.

Dat was het moment dat we besloten dat we weg moesten.

Eerlijk gezegd maakte het ons op dat moment niet uit waarheen. Als we maar weg waren. Het liefst zo snel mogelijk.

Zo kwamen we in Ede terecht. Een plaats waar al familie en vrienden woonden. Centraal gelegen (handig voor ons bedrijf). En een plaats waar we makkelijk en snel een huis konden huren.

Ook al was het een plaats waar we niet echt enthousiast over waren, het kon ons niets schelen. Als we maar bij die verschrikkelijke buurvrouw weg waren.

De tweede verhuizing

Hoe anders was onze verhuizing naar Renswoude, de plaats waar we sinds september 2020 wonen. Daar hebben we heel bewust voor gekozen. We wisten precies waar ons nieuwe huis en de plaats waar we wilden gaan wonen aan moesten voldoen. We hebben eindeloos veel huizen op Funda bekeken. En ook veel huizen bezocht. Totdat we ons droomhuisje vonden.

Deze keer verhuisden we vanuit een verlangen. En niet omdat we weg wilden van een ‘pijn’, zoals bij onze verhuizing vanuit Amsterdam.

Jouw potentiële klanten

Zo is het ook bij jouw potentiële klanten. Sommigen van hen hebben een ‘pijn’ en willen daar vanaf. Anderen hebben een 'verlangen'. Ze willen graag iets, maar het lukt ze niet om dat voor elkaar te krijgen.

Dit is goed om je te realiseren als je aan marketing doet. Want de manier waarop je communiceert bepaalt namelijk welk type klant je aantrekt.

Praat je op je website en in je marketinguitingen in pijn, dan trek je het type klant dat iemand zoekt die hem kan helpen om van zijn pijn af te komen. Vergroot je deze pijn ook nog eens uit (in de pijn zetten wordt dat genoemd), dan trek je daarmee het type klant dat in zak en as zit.

Praat je op je website en in je marketinguitingen in verlangen, dan trek je daarmee een ander type klant. Namelijk het type klant dat iemand zoekt die hem kan helpen om dat verlangen te bereiken.

Het ene type klant is niet beter of slechter dan het andere, ze hebben alleen een andere hulpvraag. En dus een andere behoefte qua begeleiding. Zoals wij bij onze eerste verhuizing ook een totaal andere hulpvraag hadden dan bij de tweede.

Jij hebt met de manier waarop je op je website en marketinguitingen communiceert invloed op het type klant dat je aantrekt. Dus zorg dat je op de juiste manier communiceert, zodat je die klant aanspreekt die een hulpvraag heeft die bij jou en jouw manier van werken past.


Vorige
Vorige

Begin met het einde voor ogen

Volgende
Volgende

Hoe is het met jouw Gaaf?