Je ondernemersprofiel en je homepage

Wat zet je op de homepage van je website? Dat is niet alleen afhankelijk van wie je klanten zijn en welke diensten je verkoopt, maar ook van je ondernemersprofiel.

In dit artikel zoom ik in op de invloed die je ondernemersprofiel heeft op je homepage.

In totaal zijn er 12 verschillende ondernemersprofielen, maar verkoop jij diensten waarin je als als trainer, adviseur, coach of therapeut werkt, dan heb je één van deze zes ondernemersprofielen:

  • charismatische goeroe;

  • charismatische empowermentor;

  • conversatiegerichte goeroe;

  • conversatiegerichte empowermentor;

  • onweerstaanbaar creatieve goeroe;

  • onweerstaanbaar creatieve empowermentor.

Vandaar dat ik in dit artikel alleen de invloed van deze zes ondernemersprofielen laat zien.

Over wie gaat je homepage?

Het is belangrijk dat je op de homepage van je website direct duidelijk maakt waarvoor mensen bij jou terechtkunnen.

Ben je charismatisch of conversatiegericht?

Heb je de charismatische of conversatiegerichte overtuigingskracht, dan doe je dat door op je homepage te benoemen waar jouw klanten in hun leven tegenaan lopen. Je benoemt op je homepage dus hun pijn en/of verlangen. Jouw homepage gaat dus over je klanten.

Ben je onweerstaanbaar creatief?

Heb je de onweerstaanbaar creatieve overtuigingskracht, dan doe je dat door het op je homepage te hebben over datgene wat jij verkoopt. Jouw homepage gaat dus over je diensten.

Zorg ervoor dat datgene waar jij om bekend staat en wat mensen van jou willen kopen/leren voor de bezoekers van je website direct op je homepage te zien is. Zet daarom je meest verkochte/meest populaire diensten op een duidelijke plek op je homepage.

Moet je beloftes doen op je homepage?

Ben je een charismatische of onweerstaanbaar creatieve goeroe?

Ben je een charismatische of onweerstaanbaar creatieve goeroe, dan is het belangrijk dat je op je homepage de belofte doet dat, als mensen jouw aanpak/methode volgen, ze het gewenste resultaat krijgen. Hierdoor trek je het type klant aan dat past bij jouw manier van werken: de klant die aan de hand genomen wil worden en van jou wil horen wat hij moet doen.

Ben je een conversatiegerichte goeroe?

Ook als conversatiegerichte goeroe is het belangrijk dat je beloftes doet. Doe echter alleen die beloftes die je ook daadwerkelijk kunt waarmaken. Mensen kopen namelijk van jou omdat ze je vertrouwen en kom jij je beloftes niet na, dan schaadt dit jouw reputatie.

Ben je een empowermentor?

Heb jij de natuurlijke stijl van de empowermentor, dan is het essentieel dat jij juist géén beloftes doet. Daarmee trek je klanten aan die niet passen bij jouw manier van werken.

Maak op je homepage dus heel goed duidelijk dat je met je klanten op zoek gaat naar een oplossing die bij hen past. Hiermee schep je de juiste verwachtingen en trek je klanten aan die wel passen bij jouw manier van werken.

Moet je op je homepage laten zien hoe succesvol je bent?

Ben je een charismatische goeroe?

Is jouw ondernemersprofiel die van de charismatische goeroe, dan is het belangrijk dat je laat zien hoe succesvol je bent. Mensen kopen van jou omdat ze je bewonderen en soms zelfs aanbidden. Ze willen datgene in het leven wat jij ook hebt, al is het maar een klein beetje. Laat daarom op je homepage zien hoe succesvol je zelf bent met datgene wat je anderen leert.

Ben je een conversatiegerichte of onweerstaanbaar creatieve goeroe?

Als conversatiegerichte goeroe en onweerstaanbaar creatieve goeroe hoef je niet te laten zien hoe succesvol je zelf bent. Het kan wel. Doe dit dus alleen als je je daar prettig bij voelt.

Ben je een empowermentor?

Heb je de natuurlijke stijl van de empowermentor, doe het dan juist niet. Voor jou werkt dit namelijk averechts. Je trekt daarmee namelijk het type klant aan dat niet past bij jouw manier van werken. Namelijk de klant die jou bewondert en door jou aan de hand genomen wil worden.

Bovendien is je boodschap dan niet congruent met dat wat je uitstraalt. Mensen voelen dat. Je creëert daarmee verwarring bij je potentiële klanten, en mensen in verwarring kopen niet.

Moeten er foto's van jezelf op de homepage?

Ben je charismatisch?

Heb je de charismatische overtuigingskracht, dan kopen mensen van jou vanwege je uitstraling. Daarom is het belangrijk dat er foto's van jou op je homepage staan. Zet die ook op een prominente plek. Dus zorg dat er in ieder geval direct bovenaan je homepage een foto van jou staat.

Ben je een charismatische goeroe?

Ben je een charismatische goeroe, zorg dan dat je foto's ook succes uitstralen. Maak dus gebruik van foto's met een 'glamour' uitstraling.

Ben je een charismatische empowermentor?

Ben je een charismatische empowermentor, dan is de kans groot dat je de neiging hebt om juist géén foto's van jezelf op je homepage te zetten. Je hoeft namelijk niet zo nodig in het middelpunt van de belangstelling te staan. Het draait voor jou om je klanten. Zet toch minimaal één foto van jezelf op je homepage. Mensen kopen nou eenmaal van jou vanwege je uitstraling.

Ben je conversatiegericht?

Heb je de conversatiegerichte overtuigingskracht, dan haken mensen aan op jou als persoon en kopen van jou omdat ze je vertrouwen. Ook voor jou kan het dus goed werken om een foto van jezelf op je homepage te zetten. Die hoeft echter niet op een prominente plek te staan, halverwege of onderaan je homepage is prima.

Ben je onweerstaanbaar creatief?

Heb je de onweerstaanbaar creatieve overtuigingskracht dan hoeft er geen foto van jou op de homepage. Mensen kopen van jou omdat ze je inhoud of dat wat jij aanbiedt aantrekkelijk vinden en/of omdat je bekend staat als de beste in je vakgebied. Mensen kopen dus vanwege je inhoud. Een foto van jou op de 'over jou' pagina is voldoende.

Moet er een video op je homepage?

Ben je charismatisch?

Heb je de charismatische overtuigingskracht, zet dan zeker een video waarin je zelf te zien bent op je homepage. Mensen kopen van jou vanwege je uitstraling en energie en door het bekijken van je video kunnen de bezoekers van je website die letterlijk ervaren.

Ben je conversatiegericht?

Heb je de conversatiegerichte overtuigingskracht, dan kan het ook voor jou heel goed werken om een video op je website te zetten. Een video waarin je zelf te zien bent. Dat kan op je homepage, maar je kunt er ook voor kiezen om die op de 'over jou' pagina te zetten.

Let op: het is essentieel dat jouw conversatiegerichte kant in de video goed te zien is. Kies daarom bij voorkeur voor een videoportret waarin je jezelf laat interviewen. Dit werkt voor jou beter dan zelf in de camera kijken en een verhaal vertellen. In een interview komt jouw conversatiegerichte kant heel goed naar voren.

Krijg je veel complimenten over je (telefoon)stem? Dan kun je ook kiezen voor een voice-over video. Dus een video waarin afbeeldingen te zien zijn en je zelf de voice-over hebt ingesproken.

Ben je onweerstaanbaar creatief?

Ook als je de onweerstaanbaar creatieve overtuigingskracht hebt, kun je een video op je homepage zetten. Zorg er echter wel voor dat deze video gaat over datgene waardoor jij in de ogen van anderen onweerstaanbaar creatief bent. Dus over je inhoud.

Je hoeft ook zelf niet zichtbaar te zijn in de video. Het is namelijk je inhoud waarom mensen van je kopen. Je kunt dus ook kiezen voor een animatievideo.

Moet je blog op je homepage?

Ben je onweerstaanbaar creatief?

Heb je de onweerstaanbaar creatieve overtuigingskracht, zet dan je meest recente blogartikelen op je homepage. Mensen kopen vanwege van jou vanwege je 'onweerstaanbare' inhoud en je blog is natuurlijk een geweldige manier om je inhoud te laten zien.

Ben je charismatisch of conversatiegericht?

Heb je de charismatische of conversatiegerichte overtuigingskracht dan hoef je je blog niet op je homepage te zetten. Sterker nog, je hoeft niet eens een blog te hebben.

Je ondernemersprofiel

Zoals je hebt kunnen lezen is datgene wat je op je homepage zet, afhankelijk van je ondernemersprofiel. Maar dat niet alleen: zet je iets op je homepage wat niet bij jouw ondernemersprofiel past, dan kan dat zelfs averechts voor je werken.

Dit geldt niet alleen voor je homepage (en de andere pagina's van je website), maar voor al je marketinguitingen. Of je het beste kunt bloggen, vloggen, netwerken of bijvoorbeeld podcasts moet maken is afhankelijk van je ondernemersprofiel. Ook hoe je blogt, vlogt of wat je bijvoorbeeld het beste op social media kunt delen is afhankelijk van je ondernemersprofiel.

Het fijne is dat je ondernemersprofiel aansluit bij wie je van nature al bent. Het is dus niet wie je wilt zijn. Of wie je denkt dat je moet zijn. Het is wie je bent. En dat is heerlijk, want ken je je ondernemersprofiel, dan hoef je je in je marketing nooit meer anders voor te doen dan je bent. Vandaar dat ik er zo enthousiast over ben en er met al mijn klanten mee werk.

Wil je ook ontdekken wat jouw ondernemersprofiel is? Kom dan naar de workshop die ik daar regelmatig over geef.

Wil je liever 1-op-1 met me aan de slag? Dat kan ook. Kijk dan eens of ons maatwerktraject iets voor je is.


Vorige
Vorige

Als je ziet wat niemand ziet

Volgende
Volgende

Hoe geef je helderheid met je 'Paraplu'?